• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HusbilsTV

F

F.d. 25867

Guest
Om man har en platt-TV som drar 19W, klarar man en kväll på ett 75amp batteri?
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: HusbilsTV

En 20 tums på Net-on-net.

Hej,
kolla så att din TV har ett variabelt spänningsintervall på mellan 8-14,5 V. Om inte kan det bli problem med överspänning när du står på landström eller laddar via bilen. Ytterligare ett problem kan vara att bilden försvinner vid underspänning, ca 10,5 V och därunder.

En TV avsedd för mobilt bruk har detta intervall. Exvis Megasat Royal Line, dessa finns mellan 19-24 tum.

Det går dock alltid bra att köra alla TV-apparater på 230V med stabiliserad spänningsomvandling till 12V.

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: HusbilsTV

Hej,
kolla så att din TV har ett variabelt spänningsintervall på mellan 8-14,5 V. Om inte kan det bli problem med överspänning när du står på landström eller laddar via bilen. Ytterligare ett problem kan vara att bilden försvinner vid underspänning, ca 10,5 V och därunder.

En TV avsedd för mobilt bruk har detta intervall. Exvis Megasat Royal Line, dessa finns mellan 19-24 tum.

Det går dock alltid bra att köra alla TV-apparater på 230V med stabiliserad spänningsomvandling till 12V.

Bengt


Precis detta var fallet med vår TV, 230 och 12 volt (Net on Net). Den slog av vid vissa tillfällen på landström. Det gick att fixa med en spänningsomvandlare inställd på från 12 volt till 12 volt.
Det tog ett tag innan vi förstod vad problemet var. Men nu funkar det!
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: HusbilsTV

Precis detta var fallet med vår TV, 230 och 12 volt (Net on Net). Den slog av vid vissa tillfällen på landström. Det gick att fixa med en spänningsomvandlare inställd på från 12 volt till 12 volt.
Det tog ett tag innan vi förstod vad problemet var. Men nu funkar det!

Hej,

visst är det så. Men varje utrustning man kopplar in så tar den energi och avger värme. En apparat avsedd för en viss verksamhet har detta inbyggt från början. Detta ger ett mindre energiuttag, färre felkällor och mindre kabeldragningar.

Skrivet i all välmening!

Bengt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: HusbilsTV

Ett gott råd.
Har haft olika väggtv i mina bilar. Det sämsta med alla var att högtalarna satt bak på tv'n vilket gjorde att man fick ett ekande ljud direkt mot väggen. Nu har jag köpt en tv med framåtriktade högtalare vilket blev en stor skillnad på ljudet
 
Toppen