• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röd lampa började blinka vid 45501 km

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Röd lampa började blinka vid 45501 km är detta påminnelse om 45000 km service? tycker att det är konstigt att den är röd, till vänster på bilden
Ha de Paffw
 

Bilagor

  • 45501.jpg
    45501.jpg
    25,7 KB · Visningar: 1.154

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Det står i instruktionsboken. Regenerering av partikelfilter misslyckats med följd att oljan spätts ut. Välkommen till partikelfiterproblem klubben. Finns mycket att läsa i ämnet.
Snart tänds motorkontroll lampan och då blir bilen mycket slö.
Regenerering, nolla felkod samt oljebyte. Har du tur kommer det inte tillbaka.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Står det inget om vad man skall göra när lampan tänds?

Min lilla "slit o slängbil" har en Fiat-diesel, när min lampa tändes i den så körde jag på landsvägen, då växla jag ner till 3'an körde på ca 3500 v/m i typ 5min sen slocknade lampan, försöker alltid "blåsa ur den" när jag hamnar på landsväg, åker normalt bara korta sträckor i stan annars.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Jag skulle börja köra upp mot fjällen några timmar efter lampan började blinka så jag fick lite panik, ringde till verkstaden strax före avfärd och där bekräftade de att första servicen 45000 km skall göras (har beställt tid till onsdag 4.3 för 2 veckor sen) har man inte gjort den så börjar lampan blinka vid 45501 km så det är nog bara att köra. Är nu framme i Vuokatti utanför Kajana
Ha de Paffw
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Det står i instruktionsboken. Regenerering av partikelfilter misslyckats med följd att oljan spätts ut. Välkommen till partikelfiterproblem klubben. Finns mycket att läsa i ämnet.
Snart tänds motorkontroll lampan och då blir bilen mycket slö.
Regenerering, nolla felkod samt oljebyte. Har du tur kommer det inte tillbaka.

Domedagsprofetian var inte rätt denna gång, här är tydligen en bil som gått 4500 problemfria mil,grattis Paffw.

lars
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Det där med att oljan späds ut ska man nog inte ta jätte allvarligt på .En bil ägare som känner sin bil vet hur ofta oljenivån ska kollas då ser man om den stiger. Jag tror att det störst felet är mjukvaroproblem sen handhavandefel.
Volvo har haft stora problem med sina DPF ii vissa modeller med utspädd olja .Då pratar vi verkligen om utspädd olja .Oljenivån har stigit så mycket att motorn skenat och tokvarvat med generalras som följd .Detta beror i stor del på mjukvaran , då identiska motore sitter i Ford ,Cittra , Peugeot ,Mazda bla.
Byt olja släck lampan och sitt lugnt i båten.
Sen är det också så att MCU i bilen räknar ut när olja ska bytas beroende på vissa parametrar tex körsätt antal kallstarter osv .Det är inte någon sensor ell liknande som känner av oljans status.Men lampan måste släckas så MCU kan börja om från noll.
 
Senast ändrad:

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Lampan skall blinka när det är dags för service inget fel bara en påminnelse
gör service så tänds den igen efter 4500 mil
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

hej jag körde en hel sommar i nordnorge med den lampan blinkande och det hände inget ,bara första gången jag blev skiträdd till mig sa dom att den går årsvis bilen bytt men den går lika bra enn.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Det är alltså lampan till höger i bilden som det syftas på, inte till vänster som det står i bildtexten i första inlägget?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Det är alltså lampan till höger i bilden som det syftas på, inte till vänster som det står i bildtexten i första inlägget?

Hej Det skall var till höger skrev fel när jag fick lite panik när oljekannan började blinka.Nu när mätarställningen är över 46000 km har en skiftnyckel i gult börja lysa när jag startar
Ha de Paffw
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Lite OT men första servicen är alltså vid 4500 mil, men är där ingen tidsbegränsning också? Vår Ducato 2.3 130 2012 har rullat någonstans runt 3500 mil nu och iofs redan fått ett oljebyte men hade väl ändå tänkt att serva den till våren med ett till. Men detta är alltså egentligen "överservning" om jag förstår det rätt?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Hej �� Det skall var till höger �� skrev fel när jag fick lite panik när oljekannan började blinka.Nu när mätarställningen är över 46000 km har en skiftnyckel �� i gult börja lysa när jag startar
Ha de Paffw

Lampan slocknar av sig själv efter ca. 1000 km.

Leif
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Röd lampa började blinka vid 45501 km

Lite OT men första servicen är alltså vid 4500 mil, men är där ingen tidsbegränsning också? Vår Ducato 2.3 130 2012 har rullat någonstans runt 3500 mil nu och iofs redan fått ett oljebyte men hade väl ändå tänkt att serva den till våren med ett till. Men detta är alltså egentligen "överservning" om jag förstår det rätt?

Jag har nog bytt olja och filter 2 gånger vid 15000 och 30000 km men nu blir det första service på märkesverkstad
Ha de paffw
 
Toppen