• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Återigen en tråd fylld av gissningar, antaganden och uppfattningar.

På sid 8 i bifogade "Pm gällande från 21 mars 2014" står klart och tydligt vad som i dagsläget gäller för husbilar.

Det är ju denna skrift allt gäller. Det är en tolkning av tjänstemän och inte lagen. Prejudikat för denna tolkning finns inte.
Ingen verkar känna till eller följa detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Den tyske tolkningen av EU reglene setter grensen ved 12 tonn (en gammel tysk vektgrense). Hva som er rett er det opp til rettsvesnet å avgjøre.

Men en har et tankekors i det faktum at det ikke forutsettes at en innehaver av B-kort kjenner til kjøre-hviletids reglene eller bruk av ferdskriver.
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej Joe! Vi köpte vår Mega-Liner 07 då satt det digital färdskrivare i bilen som jag inte ville ha. Carthago hade missat detta, så MAN i Borlänge tog bort den och monterade en liknande dosa som kallas timräknare på Carthagos bekostnad.
För att Digitala färdskrivaren ska funka så måste vi ha ett förarkort som ska sitta i skrivaren. Detta kort gäller bara i fem år och troligen så måste man ha lastbilskort för att få detta förarkort. Sedan så Finns ingen fart spärr, för det är ju en personbil.Bilbesiktningen frågar inte efter färdskrivare eller fartspärr.
MVH Bengt
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej Joe! Vi köpte vår Mega-Liner 07 då satt det digital färdskrivare i bilen som jag inte ville ha. Carthago hade missat detta, så MAN i Borlänge tog bort den och monterade en liknande dosa som kallas timräknare på Carthagos bekostnad.
För att Digitala färdskrivaren ska funka så måste vi ha ett förarkort som ska sitta i skrivaren. Detta kort gäller bara i fem år och troligen så måste man ha lastbilskort för att få detta förarkort. Sedan så Finns ingen fart spärr, för det är ju en personbil.Bilbesiktningen frågar inte efter färdskrivare eller fartspärr.
MVH Bengt

Det finns tydligen många olika aspekter på det här.
Jag ska kontakta transportstyrelsen till veckan och ventilera den här saken mera.

JOE
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Problemet med "tjänstemannatolkningar" är, som sagts ovan, att man inte vet om dom håller i rätten innan det finns prejudicerande rättsfall.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej Joe! Vi köpte vår Mega-Liner 07 då satt det digital färdskrivare i bilen som jag inte ville ha. Carthago hade missat detta, så MAN i Borlänge tog bort den och monterade en liknande dosa som kallas timräknare på Carthagos bekostnad.
För att Digitala färdskrivaren ska funka så måste vi ha ett förarkort som ska sitta i skrivaren. Detta kort gäller bara i fem år och troligen så måste man ha lastbilskort för att få detta förarkort. Sedan så Finns ingen fart spärr, för det är ju en personbil.Bilbesiktningen frågar inte efter färdskrivare eller fartspärr.
MVH Bengt

Om man bortser från andra aspekter i debatten så går det utmärkt att ta ut ett förarkort även om man bara har B-körkort, det kostar numera bara några hundralappar och är lätt att skaffa så just detaljen vad det gäller att skaffa förarkort är ingen stor fråga!

//Peter
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Problemet med "tjänstemannatolkningar" är, som sagts ovan, att man inte vet om dom håller i rätten innan det finns prejudicerande rättsfall.

Jag har trott att ." (Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg)." på sidan 8 i Promemoria http://www.transportstyrelsen.se/gl...yrkestrafik/pm-gallande-fran-21-mars-2014.pdf är just ett rättsfall?
Domstolens dom (sjätte avdelningen) den 3 oktober 2013. Brottmål mot Daniel Lundberg. Begäran om förhandsavgörande: Svea hovrätt - Sverige. Vägtransport - Förordning (EG) nr 561/2006 - Skyldighet att använda färdskrivare - Undantag för icke-kommersie
CURIA - List of results
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Problemet med "tjänstemannatolkningar" är, som sagts ovan, att man inte vet om dom håller i rätten innan det finns prejudicerande rättsfall.

Helt rätt att det är tjänstemän som skrivit denna promemoria men det är inte enbart svenska tjänstemän, det är tjänstemän från samtliga EU länder som har gjort en gemensam överenskommelse/sammanställning. Promemorian uppdateras varje gång när det kommer nya rättsfall som är intressanta i någon del. Det finns alltså många prejudicerande rättsfall som ligger till grund för promemorian.

MVH

Stig
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej Joe! Vi köpte vår Mega-Liner 07 då satt det digital färdskrivare i bilen som jag inte ville ha. Carthago hade missat detta, så MAN i Borlänge tog bort den och monterade en liknande dosa som kallas timräknare på Carthagos bekostnad.
För att Digitala färdskrivaren ska funka så måste vi ha ett förarkort som ska sitta i skrivaren. Detta kort gäller bara i fem år och troligen så måste man ha lastbilskort för att få detta förarkort. Sedan så Finns ingen fart spärr, för det är ju en personbil.Bilbesiktningen frågar inte efter färdskrivare eller fartspärr.
MVH Bengt

Hej Bengt
Jag gissar att din bil även utan släp väger över 7,5 ton. Kommer du att montera färdskrivare skaffa förarkort och börja leva efter regelverket med vilotider, dygn och veckovila.
Jag har sjäv bara en bil som med släp passerar 7,5 ton. Har haft planer att ibland dra en biltransportkärra med en personbil på men har nu blivit fundersam. Har inte lust att ta risken att driva fallet till eu domstolen då det tar tid och troligen kostar endel. Det finns ju ganska många som tydligen riskerar böter som tydligen är höga.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej Bengt
Jag gissar att din bil även utan släp väger över 7,5 ton. Kommer du att montera färdskrivare skaffa förarkort och börja leva efter regelverket med vilotider, dygn och veckovila.
Jag har sjäv bara en bil som med släp passerar 7,5 ton. Har haft planer att ibland dra en biltransportkärra med en personbil på men har nu blivit fundersam. Har inte lust att ta risken att driva fallet till eu domstolen då det tar tid och troligen kostar endel. Det finns ju ganska många som tydligen riskerar böter som tydligen är höga.

Bestliner. Om du behöver färdskrivare beror på vad vilket syte transporten har. Är syftet inte komersiellt så behövs den inte, alltså du använder bilen för lite utflykter när du parkerat husbilen.
Om du tex. Tävlingskör med den och har reklamintäkter eller vinstpengar så ska färdskrivare användas. Alltså komersiell transport. Detta gäller när den sammanlagda vikten av husbil och släp överstiger 3,5 ton men inte 7,5 ton
Om den sammanlagda totalvikten över 7,5 ton ska färdskrivare alltid användas
Mvh
Stig
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Bestliner. Om du behöver färdskrivare beror på vad vilket syte transporten har. Är syftet inte komersiellt så behövs den inte, alltså du använder bilen för lite utflykter när du parkerat husbilen.
Om du tex. Tävlingskör med den och har reklamintäkter eller vinstpengar så ska färdskrivare användas. Alltså komersiell transport. Detta gäller när den sammanlagda vikten av husbil och släp överstiger 3,5 ton men inte 7,5 ton
Om den sammanlagda totalvikten över 7,5 ton ska färdskrivare alltid användas
Mvh
Stig

Tyvärr hamnar jag på 7700 kg och då är det kört som jag förstår det Har ju ingen färdskrivare i bilen vilket ju kostar några tusen att fixa. Det skall också besiktigas vart annat år vilket inte är gratis. Sedan har vi ju hela eländet med arbetstidsreglerna
Det kan nog bli kaos över 7,5 ton inte många som kan arbetstids lagen för tunga fordon framför allt blir det jävligt dyrt kör 5 min. för länge kostar 3000.- du måste även ändra färdskrivaren om du äter sover eller du meckar, får bara köra 90 timmar på 14 dagar och vila minst 48 timmar på en 7 dagars period dom kan granska dina tider 1 år bakåt och varje gång dom hittar ett fel kostar det 3000.- per fel, blir inte kul att ha en tung HB tyvärr . Hur man som i mitt fall skall avgöra när jag haft släpet på och skall följa regerna och när jag haft släpet frånkopplat och varit under viktgräns och redovisningskrav. Den typen av funktion finns inte på skrivarna. Är de monterade så registerar de all körning. Jag undrar hur detta skall hanteras. Skall alla bilar som inkl släp kan få en tågvikt över 7500kg alltid ha skrivare och följa regelverket? Då skulle det gå att kontrollera men många flera bilar skulle omfattas. Inte helt lätt att göra rätt i detta träsk.
För de husbilsägare som är yrkesförare blir det ju i princip omöjligt att köra husbil utanför semestern om bilen är tung nog att omfattas av kraven. Under en normal helg måste de ju ha veckovila och all husbilskörning äter ju från den möjliga arbetstiden på 14 dagar. Absurt :mad:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Bestliner. Det kommer att bli krångligt om polisen skulle börja kolla detta. Möjlighet finns dock i färdskrivare att hantera körning där det inte finns lagkrav att använda färdskrivaren. Om du har färdskrivare och kör utan släp så faller kravet och då kan färdskrivare ställas i out läge

Mvh

Stig
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

För mig blir det nog enklast att fixa ett släp med max 2299 kg totalvikt så att jag max kommer upp i 7499 kg tågvikt. Gäller bara att hitta rätt släp som klarar v70n.
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej Bestlinger.
Nej färdskrivaren ligger bra i våran garderob hemma.
Husbilen är registreringsbesiktad utan färdskrivare.
Alla nya tyngre H-bilar har ju inte färdskrivare för de används ju för privatbruk.
MVH Bengt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej Bestlinger.
Nej färdskrivaren ligger bra i våran garderob hemma.
Husbilen är registreringsbesiktad utan färdskrivare.
Alla nya tyngre H-bilar har ju inte färdskrivare för de används ju för privatbruk.
MVH Bengt.

Som du gör är nog vad de flesta med tung husbil gör idag men det är det tydligen slut med nu.
Rekomenderar läsning av det pm som finns länk till tidigare i tråden. Om det är sant vilket det troligen är då det ligger på transportstyrelsens hemsida så kan det bli riktigt dyrt ( 4000kr) att köra utan färdskrivare. Tolkningen om privatbruk gäller bara upp till 7,5 ton enligt dokumentet sidan 8. Otroligt men tydligen sant. Din tolkning skulle troligen vinna vid överklagan till EU domstolen men det är ju en dyr, tidskrävande och bökig väg att vandra.
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

För mig blir det nog enklast att fixa ett släp med max 2299 kg totalvikt så att jag max kommer upp i 7499 kg tågvikt. Gäller bara att hitta rätt släp som klarar v70n.

Det borde väl vara mer ändamålsenligt med ett sånt här ekipage? Men har iofs ingen aning vad totalvikten är på det...
 

Bilagor

  • Concorde.jpg
    Concorde.jpg
    514,7 KB · Visningar: 9

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Det borde väl vara mer ändamålsenligt med ett sånt här ekipage? Men har iofs ingen aning vad totalvikten är på det...

Det är säkert bättre än vad jag har men det har också ett par nackdelar.
Den största nackdelen är att priset på en sådan bil är för högt för mig.
Det går att hitta en Concorde som har bilgarage och stannar på 7200kg.
Tyvärr är bilen då en ganska liten bil i form av en Smart.
Det finns inga garagebilar som idag tar en Volvo V70 vilket är den bil vi har i familjen och att byta till en Smart som familjebil blir nog litet för litet tyvärr.
Om någon skulle bygga en garagebil som tar en stor volvo så väger den nog över 7,5 ton och för övrigt skulle jag behöva en lottovinst eller dyl för att köpa en sådan bil. Jag klarar nog att hitta en biltransportkärra som lastar volvon men med en totalvikt som håller tågvikten under 7,5 ton. Det blir också mycket billigare än två bilbyten som jag inte vill göra då jag är rätt nöjd som det är:)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Det här svaret har jag fått från Transportstyrelsen idag.

JOE

Så här ligger det till efter 11 april 2007.

I artikel 3.1 i rådets förordning (EEG) nr 3821/85, (färdskrivarförordningen) står att;

”Färdskrivare skall vara installerade och användas i fordon som är registrerade i en medlemsstat och som används för transporter på väg av passagerare eller gods, med undantag för sådana fordon som avses i artikel 3 i förordning (EG) nr 561/2006.”

Tittar vi då i artikel 3 i förordning (EG) nr 561/2006 (kör- och vilotidsförordningen) så hittar vi de undantag från bestämmelserna om färdskrivare som gäller i samtliga EU och EES-länder. Undantagen är:

a) fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer,
aa) Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåten vikt som inte överstiger 7,5 ton, och som används för transport av material, utrustning eller maskiner som föraren använder i sitt arbete och som endast används inom en radie av 100 km från den plats där företaget är beläget, på villkor att körningen av fordonen inte utgör förarens huvudsakliga uppgift. (Senaste lydelse EU nr 165/2014)
b) fordon vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 40 kilometer i timmen,
c) fordon som ägs eller hyrs, utan förare, av försvarsmakten, räddningstjänsten, brandförsvaret och styrkor som är ansvariga för upprätthållande av allmän ordning, om transporten utförs till följd av de uppgifter som ålagts dessa yrkeskårer och genomförs under deras kontroll,
d) fordon som används i nödsituationer eller för räddningsarbete, inbegripet fordon som används för icke-kommersiella transporter av humanitärt bistånd,
e) specialfordon som används för sjukvårdsändamål,
f) specialfordon för bärgning som används inom en radie av 100 km från den ort där fordonet är stationerat,
g) fordon som provas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll och nya eller ombyggda fordon som ännu inte tagits i drift,
h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods,
i) kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.
Utöver ovanstående undantag finnas också några undantag på nationell nivå enligt artikel 13 i kör- och vilotidsförordningen, men alla som där räknas upp är inte antagna i Sverige, och ingen av dessa undantag berör ”husbilar”.

Det är alltså med stöd av undantag h) här ovan som fordon med en totalvikt som understiger 7,5 ton inte omfattas av färdskrivarkravet, såvida inte transporten är kommersiell och fordonet eller fordonskombinationen har en sammanlagd totalvikt över 3,5 ton, då gäller kravet på färdskrivare även för det viktsegmentet. Med andra ord finns inte något undantag för fordon över 7,5 tons totalvikt detta oavsett om transporten är kommersiell eller inte.

I artikel 2 i kör- och vilotidsförordningen framgår att även den förordningen ska tillämpas på vägtransporter om fordonens högsta vikt överstiger 3,5 ton.

Fram till 11 april 2007 fanns det däremot ett undantag även för de fordon som hade en totalvikt över 7,5 ton under förutsättning att transporten inte var kommersiell.

I färdskrivarförordningens artikel 2 framgår att de definitioner som anges i artikel 4 i kör- och vilotidsförordningen även ska gälla i färdskrivarförordningen.

Jag väljer att här nämna några definitioner av vikt i sammanhanget;
a) vägtransport: all körning helt eller delvis på en för allmän trafik upplåten väg med ett lastat eller olastat fordon som används för transport av personer eller gods.
b) fordon: motorfordon, dragfordon, släpvagn och påhängsvagn eller en kombination av dessa fordon.
 
Toppen