• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i franskimporterad husbil?

EnostheDog

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hörby
HBK-Nr
12045
Medlemskap
2025
Hej på er,
Vi bytte precis till en bättre begagnad husbil av märket Rapido.
Det verkar vara en parallellimport från början, för allt som sitter i den på franska, men den har gått i Sverige ett antal år.
Bland annat har den en Inovtech TV med en Inovtech-förstärkare.

Var ute i helgen och försökte då få igång TV'n genom att söka efter kanaler men tji fick vi.
Måste man ha ett kort i TV'n eller kan man köra utan kort som vi gjorde i vår gamla husbil?
Kan det vara så att jag helt enkelt inte vet hur man gör :confused:
 

Bilagor

  • 2015-02-25 16.24.26.jpg
    2015-02-25 16.24.26.jpg
    1,4 MB · Visningar: 14
  • 2015-02-25 16.26.37.jpg
    2015-02-25 16.26.37.jpg
    2,5 MB · Visningar: 16

EnostheDog

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hörby
HBK-Nr
12045
Medlemskap
2025
Sv: TV i franskimporterad husbil?

Tror inte det fanns just Sverige. Vi gick som Övriga länder vill jag minnas.
Men jag borde få in i alla fall SVT utan kort eller?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV i franskimporterad husbil?

På bilderna ser det ut som att du måste ansluta 230V till bilen. Där är en svart sladd på vänster sida av burken, var är andra ändan ansluten? Är TV:n köpt i Frankrike och inte har Sverige som val som land där TV finns utan bara Sverige som menyspråk så kan det bli problem.
 
F

F.d. 29964

Guest
Sv: TV i franskimporterad husbil?

Vad har du för antenn? Det mesta går ju digitalt idag
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV i franskimporterad husbil?

Hej på er,
Vi bytte precis till en bättre begagnad husbil av märket Rapido.
Det verkar vara en parallellimport från början, för allt som sitter i den på franska, men den har gått i Sverige ett antal år.
Bland annat har den en Inovtech TV med en Inovtech-förstärkare.

Var ute i helgen och försökte då få igång TV'n genom att söka efter kanaler men tji fick vi.
Måste man ha ett kort i TV'n eller kan man köra utan kort som vi gjorde i vår gamla husbil?
Kan det vara så att jag helt enkelt inte vet hur man gör :confused:
-----------------------------------------------------------------------------

Hejsan, eftersom du försökte att söka utan resultat så antar jag att du fick igång TV'n i alla fall.
Det som inte riktigt syns på dina bilder är hur och vilka sladdar som hör och går till höger elbox.
Antennförstärkaren (tror jag) till vänster verkar att ha både en vit 230V sladd och en svart sladd till 12V ? kanske ?
Men vad är då elboxen till. Försörjer den TV'n med 12V när man kör den på 230V ?

Är den svarta sladden i antennförstärkaren inkopplad på 12V så den är igång, och finns det ev. någon liten diod som talar om att den har spänning.

Om bilen varit i Sverige i flera år så verkar det underligt om TV'n sitter kvar utan att ha fungerat.

Kan du läsa ut något om TV'n.
Den kanske troligen bara har Mpeg2 och säkert bara dvb-T system, vilket då blir begränsning på vilka kanaler du kan se. Men TV1, TV2, TV4, Sexan och några till borde du få in i alla fall, och även utan kort.

Kolla även så TV'n är inställd på att söka efter digitalkanaler och inte bara analoga, som borde finnas i någon meny, för då kan den inte heller hitta något.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kom på att det kan ju vara så att tidigare ägare har haft en Boxerbox inkopplad och bara använt TV'n som monitor till den. Men det borde ändå gå att få in några kanaler bara med TV'n.
TV'n står inte inställd/låst till en HDMI, scartingång eller dyl ? Om du hittar alt. så skall den ställas på DTV (digital tv). Får du upp/ har du hittat någon sökmeny som du kan få att börja söka efter kanaler och helst då visa sökning av just DTV, men som misslyckas efter försök.
 
Senast ändrad:

EnostheDog

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hörby
HBK-Nr
12045
Medlemskap
2025
Sv: TV i franskimporterad husbil?

-----------------------------------------------------------------------------
Kolla även så TV'n är inställd på att söka efter digitalkanaler och inte bara analoga, som borde finnas i någon meny, för då kan den inte heller hitta något.

M.v.h. JANKRO.
Tack för bra tips.
Den sökte på fel kanaler. Fanns en liten DVB knapp på fjärren som jag tydligen skulle trycka på.
När jag tryckt på den så hittade den kanalerna och detta med utmärkt kvalitet :)
 
F

F.d. 20406

Guest
Sv: TV i franskimporterad husbil?

Hej På dig! Jag har läst ditt inlägg och undrar om du har någon möjlighet att skriva ihop en instruktion hur du gjorde för vi är igång att köpa en likadan bil. Har du haft några andra problem ? är du nöjd med bilen? Många frågor men tacksam för svar.
 

EnostheDog

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hörby
HBK-Nr
12045
Medlemskap
2025
Sv: TV i franskimporterad husbil?

Det var ju egentligen inte några problem. Det handlade bara om att trycka på rätt knapp på fjärrkontrollen.

En (inte så liten) sak är att man ska kontrollera så att alla plastband som hindrar luckorna på överskåpen att öppna fullt är hela. Vissa luckor öppnar nämligen så att de ligger an mot takbelysningen och luckorna kan då få brännmärken.
Jag lyckades göra ett brännmärke på en lucka innan jag insåg faran. Efter det bytte jag rubbet från halogen till LED.

I övrigt är vi väldigt nöjda med bilen =)
 
B

Bosse.L

Guest
Sv: TV i franskimporterad husbil?

Om ni har köpt i Sverige varför inte kontakta den försäljaren för en manual.
 

12275

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
12275
Medlemskap
2024
Sv: TV i franskimporterad husbil?

Helt rätt. Antennen tar emot en bärvågen och bryr sig inte om, om den är modulerad med analog eller digital information. Hur många gånger har man inte sett annonser om digitala antenner vilket är falsk och vilseledande marknadsföring.
 
Toppen