• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försvunnen ström

Sonia&Conny

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2024
12volten har försvunnit under avställningen i vinter.Har ställt på lunderhållsladdningen 2 ggr under vintern.Nu vid kontroll i feb. är strömmen borta.på bilens panelen blinkar en röd lampa,brukar ha grönt fast sken.När motorn körs finns 12voltsbelysning??Bilen är en dethlefs-99.???
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Försvunnen ström

Gamla bodelsbatterier ? Mät spänningen på batterierna, koppla sedan in 230V, stiger spänningen på batterierna fungerar laddaren.
Står bilen länge med batterierna inkopplade utan underhållsladdning så är risken stor att de laddas ur trots att man stängt av allt, troligtvis elektroniken i panel/elblock som stjäl ström.

Även min -92 lider av urladdning trots att allt är avstängt, lite underhållsladdning ett par gånger i månaden hjälper eller en timer på 230 anslutningen.

Är spänningen på batteriet för låg vill en del laddare inte starta.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Försvunnen ström

Upptäckte också nu i helgen att mitt bodelsbatteri var helt urladdat på min 97:a trots laddning ett par timmar i månaden. Att koppla 230V hjälpte inte att få igång den inbyggda laddaren utan jag fick ladda upp bodelsbatteriet separat. Efter uppladdningen fungerar den inbyggda laddaren men jag har kopplat bort bodelsbatteriet nu när det är fulladdat för jag vet inte vad det är som drar tjuvström.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försvunnen ström

Upptäckte också nu i helgen att mitt bodelsbatteri var helt urladdat på min 97:a trots laddning ett par timmar i månaden. Att koppla 230V hjälpte inte att få igång den inbyggda laddaren utan jag fick ladda upp bodelsbatteriet separat. Efter uppladdningen fungerar den inbyggda laddaren men jag har kopplat bort bodelsbatteriet nu när det är fulladdat för jag vet inte vad det är som drar tjuvström.

Att när du laddar bara koppla på laddning i 2h, ger i princip ingenting ifall du inte besitter en monsterladdare.
Låt laddningen stå på 1 dygn, för att vara på den säkra sidan.
Laddcykeln på moderna laddare är väl som minst 8h (?)

:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försvunnen ström

12volten har försvunnit under avställningen i vinter.Har ställt på lunderhållsladdningen 2 ggr under vintern.Nu vid kontroll i feb. är strömmen borta.på bilens panelen blinkar en röd lampa,brukar ha grönt fast sken.När motorn körs finns 12voltsbelysning??Bilen är en dethlefs-99.???

"Underhållsladdning" innebär att när laddcykeln är klar ca.8h, så går laddaren över i just "underhållsladdning".
Kan du koppla på 230V för laddning hela tiden så är det att föredra, annars koppla loss batterier efter avslutad laddning.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Försvunnen ström

Om den inte hade dragit någon tjyvström så hade det väl räckt med mindre än 8h? Provade med min Ctek-laddare på min bruksbil och den var fulladdad på mindre än 2h?
mvh
Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försvunnen ström

Om den inte hade dragit någon tjyvström så hade det väl räckt med mindre än 8h? Provade med min Ctek-laddare på min bruksbil och den var fulladdad på mindre än 2h?
mvh
Kjell

Jag utgick från urladdad batteribank, tiden kan självklart variera.

Tiden beror som sagt på storlek/urladdningsnivå på batteribank samt storlek på laddare.
En grundregel brukar vara att laddning i A är en tiondel av bankens Ah.

Moderna laddare talar ju om när det är fullt, å då e de klart.
 
Senast ändrad:

Sonia&Conny

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2024
Sv: Försvunnen ström

Svarar mifgsjälv till ledning för andra.Vid kontroll av batterierna under framstolarna hände föjande.Vid inkopplad av lös laddare rök säkringen tillladdaren direkt.Batterierna tomma på ström.Har förstått att ett av batterierna är kortslutet.Kopplade bort detta,och bilens underhållsladdare FUNKAR på batteriet som är kvar!!! Får inhadla ett nytt för det som är kortslutet.
:spinny:
 
Senast ändrad:
Toppen