• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken navigator klarar detta?

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Der er flere punkter Navigator free ikke klarer så godt
Alt i alt klarer den sig udemærket i forhold til prisen = 0,- :D

Men den er nok vanskelig at bruge for mange uden særlig interesse for emnet.

Jeg har 15 års erfaring og bruger op til 3 kort med 2 GPS puck'.
Alt samtidigt på loftmonteret 11,6 tommers dator-skærm.
En god læseafstand på ca. 45 centimeter.

Det er min kombineret GPS navigator, dator og internet.
Klar til at forsyne føreren med informationer
når der under stop i hele Europa
skal vælges stellplatz, seværdigheder, rute etc.
:cool:
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Jag skall köpa en navigator av märket Garmin men vet ej vilken modell.

Jag funderar på en Camper 760LMT-D men den kanske är onödigt dyr?

Funderar också på storleken på Camper 760LMT-D om man vill använda den i sin vanliga bil, sätter man den i framrutan på en personbil så ser man väl inte ut längre?

En funktion som jag saknar i dag på min nuvarande GPS är att man kan lägga in ett ortsnamn som slutmål utan att lägga in en exakt adress går det på Garmin?

(Det är inte aktuellt med någon App då alla plattor och mobiler är upptagna av barnen under resorna...)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Varför nöja sig med en 7-tumsskärm som väger 352 gr med en medioker upplösning (Garmin 760)?

En platta på 8 tum väger mindre och har en upplösning som är ca 10 ggr bättre och kan kopplas upp mot Internet!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken navigator klarar detta?

En renodlad navigator har en jättefördel framför paddor med Internetuppkoppling. Den inbjuder inte till TV-tittande under körning! :cool: Bra för trafiksäkerheten! :D

Jappe
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Varför nöja sig med en 7-tumsskärm som väger 352 gr med en medioker upplösning (Garmin 760)?

En platta på 8 tum väger mindre och har en upplösning som är ca 10 ggr bättre och kan kopplas upp mot Internet!

Som jag skrev plattor och telefoner upptagna av barnen, medioker upplösning är knappast några problem för en navigator. Visst man kan köpa en ny platta men vill man ha GPS funktionen sticker den också iväg i pris och så kommer den nya plattan att bli eftertraktad där bak bland barnen och jag vill inte heller vara beroende av internett för trafiktjänster och kartnerladdning.

Martin
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Jag skall köpa en navigator av märket Garmin men vet ej vilken modell.

Jag funderar på en Camper 760LMT-D men den kanske är onödigt dyr?

Funderar också på storleken på Camper 760LMT-D om man vill använda den i sin vanliga bil, sätter man den i framrutan på en personbil så ser man väl inte ut längre?

En funktion som jag saknar i dag på min nuvarande GPS är att man kan lägga in ett ortsnamn som slutmål utan att lägga in en exakt adress går det på Garmin?

(Det är inte aktuellt med någon App då alla plattor och mobiler är upptagna av barnen under resorna...)

Hej, hur det ligger till med 760 vet jag inte men i min Nüvi 3597 går de bra att navigera till "Orter" Det går även att zooma ut kartan och trycka på en lämplig stad, ort eller annat ställe och då kommer frågan upp om man vill navigera dit. Skärmen är på 5" om jag minns rätt, kan man som jag leva med en liten skärm så är den riktigt bra även om den inte uppfyller alla krav som Leif har listat.

Angående barn som lägger beslag på prylarna så känner jag igen problemet fullt ut, de tar till och med gps:en och försöker hjälpa till med navigeringen, detta försöker jag uppmuntra och jag placerade vår gamla gps vid baksätet och låter dem berätta var jag ska svänga, det engagerar alla i husbilen och det blir både rätt och fel vägval. :D

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Vil give Knarrevik ret derhen at forstå,
når man kan bruge internet overalt, det gør jeg,
bliver det et must' for føreren
at redigere sin kørsel ved stop undervejs.

Føreren skal ikke forvandles til en robot der gør som GPS'en siger.
Rejsen er også en individuel oplevelse for chaufføren = et menneske :D
- som også skal være vågen på lange ture på f.eks. motorvejen.

Såvel papirkort som skærmkort
kan være forsynet med POI for at stimulere interessen,
og det kan suppleres med internet der giver ordentlig information.
Stellplatz databaser er heller ikke fuldkomne og skift af databaser kan give bedre oplysninger.

Så en tablet eller laptop er ganske god for navigering og chaufførens information.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Der er flere punkter Navigator free ikke klarer så godt
Alt i alt klarer den sig udemærket i forhold til prisen = 0,- :D

Men den er nok vanskelig at bruge for mange uden særlig interesse for emnet.

Jeg har 15 års erfaring og bruger op til 3 kort med 2 GPS puck'.
Alt samtidigt på loftmonteret 11,6 tommers dator-skærm.
En god læseafstand på ca. 45 centimeter.

Det er min kombineret GPS navigator, dator og internet.
Klar til at forsyne føreren med informationer
når der under stop i hele Europa
skal vælges stell

Ja 0 är 0 och aldrig fel , Waze är en annan gratisnavigation som jag använt tidigare, riktigt bra i tätort med många goda tips online från andra användare, som köer, stopp, polis i busken m.m.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waze
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken navigator klarar detta?

Jag skall köpa en navigator av märket Garmin men vet ej vilken modell.

Jag funderar på en Camper 760LMT-D men den kanske är onödigt dyr?

Funderar också på storleken på Camper 760LMT-D om man vill använda den i sin vanliga bil, sätter man den i framrutan på en personbil så ser man väl inte ut längre?

En funktion som jag saknar i dag på min nuvarande GPS är att man kan lägga in ett ortsnamn som slutmål utan att lägga in en exakt adress går det på Garmin?

(Det är inte aktuellt med någon App då alla plattor och mobiler är upptagna av barnen under resorna...)

Ja den är stor, kan bli trångt i rutan, i min ena pb använder jag mobilen med Brodit-fäste och Sygic, funkar bra.

Ja, du kan lägga in bara stad i Garminnavigatorer.
 
Toppen