• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite nostalgi - 1973

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Hej,
kommer ni ihåg bensinransoneringen 1973, kanske har ni kvar kupongen som jag...

Bosse
 

Bilagor

  • Bensin ransonering 1973.pdf
    319,5 KB · Visningar: 278

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jo den kommer vi ihåg, jag försökte hamstra och hade inget att ta i så det blev bara 10 liter, pengar hade jag inga heller. Det sägs att i grannbyn var det en som hamstrade så mycket att han har fortfarande :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lite nostalgi - 1973

Vi hamstrade vilt så vi klarade oss bra. I gömmorna hittade jag de här kupongerna från 40-talet.

kup.jpg

Det borde finnas en del här som minns dom.

Jappe
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Lite nostalgi - 1973

Kan ha vart 1974 blev lite osäker nu, det ju ett tag sedan, kommer ihåg att jag hade en blå Taunus med 6 volts batteri i alla fall :)
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Lite nostalgi - 1973

Vi flyttade in i vårt nybyggda hus till jul 1973. Det var ett elände att få oljetanken fylld. De stora oljebolagen ville inte ta nya kunder utan den enda som tog nya kunder var Nynäs. Detta innebar att jag blev stamkund i Nynäs i mångs år.
Lasse
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Lite nostalgi - 1973

Har för mig att själva bensinransoneringen började i januari -74. Jag hade nyligen köpt gård då och red med handhäst nån halvmil till en stormarknad och band hästarna vid en P-stolpe. Mest som en kul grej, men vi väckte rätt mycket uppmärksamhet. Det var ganska tomt på bilar på parkeringen. Sen blev det matkassar i klövjeväskorna på hemvägen. Vi blev t.o.m fotade av nån journalist till lokaltidningen.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

OJ vad tiden går !! var på en kombinerad studie o utbildningsresa till Schweiz då ,flyg till Bern sen buss till Lusern var det tänkt,men inga bussar gick,så det blev tåg runt halva landet istället tog 3ggr så lång tid som buss!!!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag var bara fjortis då, och minns inget direkt av detta.
Lite "fakta" som jag hittade:

1974, infördes bensinransonering i Sverige. Bakgrunden var att under 1973 slöt sig oljeländerna i arabvärlden samman i en kartell och genom att minska världens oljeproduktion skulle man trissa upp priset.Oljetillgången är begränsad och kommer snart att ta slut, menade man.På självaste julafton 1973 dubblade länderna runt Persiska Viken oljepriserna.Västvärlden fick stora skälvan och Oljekrisen var ett faktum. I Sverige startade sen stor energisparkampanj med bland annat ransonering av elektricitet från den 2:a januari ’74. Utomhusjulgranar och varannan gatlykta släcktes, restriktioner för belysning på allmänna platser infördes och Sveriges två tv-kanaler bidrog genom att avsluta sändningarna klockan 21.45 på vardagarna, för att få ner energislöseriet.

Dagen innan ransoneringen av bensin infördes var köerna långa till mackarna
när folk hamstrade. Transportnämnden bestämde att 100 liter bensin skulle räcka i
sju veckor med ransoneringsstart den 8 januari och den som behövde mer fick ansöka om extra tilldelning. Ransoneringskort delades ut, gengasaggregat från
andra världskriget dammades av och det syntes en och annan häst i trafiken.

Den 30 januari tog ransoneringen slut, mycket tack vare Expressens motorjournalist Lennart Öjesten. Han hade redan innan ransoneringen upptäckt att det låg stora tankbåtar med bensin utanför Lysekil. Oljebolagen hade stoppat dem från att lägga till oljehamnarna, allt för att pressa upp priset till max. Öjesten, genom Expressen,utsatte regeringen för en ohygglig press som snart insåg att en ransonering inte skulle fungera längre. Bensin fanns det ju men priset chockhöjdes med 23 öre till 1:45 kr/liter
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Lite nostalgi - 1973

Hej,
kommer ni ihåg bensinransoneringen 1973, kanske har ni kvar kupongen som jag...

Bosse

Kan ha vart 1974 blev lite osäker nu, det ju ett tag sedan, kommer ihåg att jag hade en blå Taunus med 6 volts batteri i alla fall :)
Kan ha varit -74 för jag fick körkortet nov.73 hade en amazon när bensinen var ransonerat .sen höjdes ju priset till 1.20 per liter.Sen blev det en Taunus 17m v4
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag kommer ihåg en artikel i en tidning.
Polisen gjorde en utryckning till ett hyreshus där någon larmat om att det luktade bensin.
Vid kontroll visade det sig att en stolle hamstrat bensin och fyllt i badkaret!
:swoon:
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Har ett antal kuponger kvar ifall att...
Kommer ihåg reklamen för vissa biltillverkare av små bilar: "Vad ska du ha för bil när bensinen kostar 3 kr litern?" Ja, vad har vi för bilar idag!
Kommer också ihåg vad diesel och eldningsolja kostade: 85kr/m³, dvs 85 öre per liter. Priserna höjdes visserligen snabbt denna tid.
 
L

LaMoni

Guest
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jo du Bosse. Den har jag kvar. Fick tag på en del så jag sparade min egen
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Lite nostalgi - 1973

Blev nyfiken på en sak när vi pratar 1973-1974 vad hade ni för bil då?

Såg att Tapsa också hade en Ford Taunus 17M V4, faktiskt samma motor som SAAB hade i sina SAAB 96 och SAAB 95.

Vad hade ni?

Bosse
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag hade sålt min rallybil och köpt en ny SAAB 99 för pengarna. Höll ju på att bilda familj så det fick vara nog med leksakerna. Året avslutades med giftermål, ett bra år och vi lever fortfarande tillsammans. Sen blev det ju ett återfall med rally efter 35 år, men det är en annan historia.
Kommer också ihåg bensinransoneringen och chockhöjningen, det var ju ofattbart att bensinen kunde höjas 25 öre, det närmaste man kan komma en katastrof för en bilgalen 25-åring.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Lite nostalgi - 1973

Jag också, en Fiat 128 kombi, knallgul var den.
Kvick liten bil, "tog" varenda sportbil vid rödljusen (iaf de första 50 meterna :D )
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Lite nostalgi - 1973

Kom på ett par saker till angående 1973, vi fick nya regplåtar, ni vet ABC123 istället för länsplåtar typ D21515 (D för sörmland) jag googlade på mitt gamla Taunus nr och fick se att det är en volvo som har det idag, har inte tänkt på att skrotade bilars regnr återanvänds efter 1 år.

Bosse
 
Toppen