• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkyl, säkring?

S

StorDansk

Guest
Hej, har inhandlat en kompressorkyl som jag ska börja montera i veckan.
Fråga är, tror det drar 35 Watt, hur stor behöver säkringen vara, kabel blir
runt 4 meter, kabelarea?
Länk till skåpet: SeaSea BÃ¥ttillbehör
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Även om skåpet inte drar så mycket ström vid drift, så är startströmmen mycket högre. Enligt databladet för kompressorn krävs det 4mm2 om under 4 m annars 6mm2. Längden är hela vägen från batteriet ifall du tar ström någon stans på vägen. Annars kanske det stannar när laddning av batteriet är frånslagen.
Lycka till!
Conny J
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Hej, min kylbox har samma kompressor som ditt skåp och jag har använder en 10 amperesäkring till den, det fungerar och den har aldrig löst.
Jag har även testat lite med en 5 amperesäkring och den har inte löst ut den heller än så länge, men om jag ska rekommendera en säkring så blir det en på 10 ampere.

Angående kabeldimension så körde jag efter samma datablad som conny skriver om, jag skulle ha klarat mig med 4mm2 men i slutändan blev det 6mm2 av den enkla anledningen att jag redan hade överbliven kabel. :)

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Hej Conny, strömmen kommer att tas direkt från bodelsbatteriet via en säkringsplint, tack för tipset! :)
Jocke, då får det bli en tia då, tackar! :)
 
F

F.d. 20124

Guest
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Jeg har kjøpt en frittstående 40 liter fryseboks med kompressor. Kjøpte den på Dusseldorfmessa, tror den heter Engel. Ganske så kostbar selv om det ikke var Dometic. :spinny:
Denne kan kobles til 230 og 12V. Frysen står bak i garagen og fungerer perfekt. -22 gr. på 1/2 effekt.
JEg har kun koblet den til 12V og har ikke problem med strømforbruket.

Perfekt når vi har mye fisk med oss fra NordNorge eller delikatesser fra sydlige land.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Engel og Dometic Waeco er svært like, samme kompressor og ganske lik isolasjon. Størst forskjell om det er en Engel med rustfritt stål innvendig.
Engel er mer solgt en Dometic Waeco i Australia.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Dometic använder väl Danfoss kompressor, medan Engel använder en egen kompressor av en helt annan typ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Angående kylskåp
Dometic Waeco CoolMatic MDC 50
Är det ett OK kylskåp eller är det för gammalt ?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Min erfarenhet av 12V kompresorkylen är enbart positiva. Har haft 5st av varierande ålder. Den mest avancerade och nyaste var Isotherm som är väl uppköpt av Waeco, helt suverän automatik. Den rackaren kände av när laddning var på och körde då kompresorn med full ös. Tror den hade också någon typ av kylaccumulering inbyggt. Varjefall, när man stannade någonstans vid tex sommarhetta, dröjde det sent till kvällen innan kompresorn puffade på några minuter.
Den älsta jag har är från 1985 och heter Nordcool, men samma kompressor som i alla andra, en Danfors 35W. Tycker att det spelar ingen praktiskt roll om man har en nyare eller äldre vad gäller strömförbrukning, inte i mitt fall då vi inte är några långliggare. Dessutom är de nya förskräckligt dyra, om man jämför att man kan köpa en begagnad för 2000 - 4000 kr som är kanske 4 år gammal..
10A säkring och 6mm2 ledning blir bra. En gång kompressorkyl, alltid kompressorkyl....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl, säkring?

Gissar att du borde få plats med MDC90.
Säkring, uppstart drar ca 6A, men 4A i genomsnitt under driften. Genomsnitt inkl väntetiden blir ca 2A
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kompressorkyl, säkring?

De Engel jeg har sett spec på bruker også Danfors sin ac-dc kompressor, litt varierende modell av kompressoren avhengig av størrelsen. Engel har også store skåp for montering i transporters.
 
Toppen