• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej märkte i dag när jag tvättade bilen att vänstra framlyktan var sönder igen, (andra gången)
Första gången trodde jag att jag fått stenskott, men då läste jag på Facebook för ca 1 mån att det skulle vara fabrikationsfel på denna typ av lykta på Dethleffs
Var natten mellan lördagen och söndagen i bilen och det blåste så jag trodde att bilen skulle välta. Tror att detta hände då.
Är det någon annan som råkat ut för detta
Mvh Ulf Wikar
 

Bilagor

  • 14070001.jpg
    14070001.jpg
    367,2 KB · Visningar: 35

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Vår sprack på dålig väg utanför Lissabon förra månaden. HAr tejpat det så håller nog hem Annars är det samma bil o samma lyckta men enligt andra drabbade så är både Dethleff (Codat där jag köpte bilen införstådda) så det skallinte vara några problem o få det ersatt. Men det får vi se.
 

Bilagor

  • glas.jpg
    glas.jpg
    87,5 KB · Visningar: 20

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Har bytt tre styck på vänster sida på mindre än ett år, nr två höll i 3 dagar och 50 mil.
Problemet välkänt hos säljarna och inga problem vid reklamation (codat) nu verkar det som att man löst problemet och de lycktor som levereras nu ska hålla.

Lars
Ps undrar om Bestliner kan avhålla sig från kommentarer om halvintegrerades fördelar ds
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Jag gillar ju alkovbilar resten fixar ni ju själva. Synd med fabrikarionsfel. Hymer hade liknande problem för några år sedan. Hoppas ni får nya utan kostnad
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Har bytt tre styck på vänster sida på mindre än ett år, nr två höll i 3 dagar och 50 mil.
Problemet välkänt hos säljarna och inga problem vid reklamation (codat) nu verkar det som att man löst problemet och de lycktor som levereras nu ska hålla.

Lars
Ps undrar om Bestliner kan avhålla sig från kommentarer om halvintegrerades fördelar ds

Tack Lars, vilken bil och årsmodell har du? ( min är 2012 och jag bytte hösten 2014 första gången
Mvh Paffw
 
F

F.d. 55561

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Våran Dethleffs 7850, 2014 har också lycktan spruckit 3 gånger. Inga problem att få byta för oss på garantien hos servicevänlig och trevlig återseljare "Pecuna i Mora." Nå har vi hört från Pecuna Husbilar och general agenten i Danmark att Dethleffs och Hella har funnet felet på detta problem :) men ser nu fram till att få hem vår nya XLI 2015 modell. Den har jo andra lyktor. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Nu fick jag besked att jag får ny lykta på fabriksgaranti. jag frågade om det kommer den "bättre" modellen som skall hålla, de berättade att de nya har bara 3 skruvar (de som går sönder har 4 skruvar)
Så jag får tacka alla som har delat med sig av sina erfarenheter utan Er så kanske jag skulle ha betalt för en ny lykta.
Ha en bra vår Häls. Ulf Wikar
 
F

F.d. 53162

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Vårt vänstra lyktglas sprack nere i Spanien för nån månad sen. Vi har också en Dethleffs, 2012, köpt på Codat, så jag hoppas att vi får det på reklamation när vi kommer hem.
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Hej !
Jag har en 2014 Globetrotter xli 7850 och vänstar lyset sprack när jag var på väg hem till Stockholm från Göteborg där jag hämtat bilen. Har fått ett nytt lyse med 3 st bultar men det spänner när man ska sätta dit det så jag borrade upp skruv hålen. Så nu håller jag tummarna att det skall hålla. Min försäljare sa att Dethleffs / Hella har haft problem med detta länge och det är bara vänster lyse som går sönder.

/Benke
 

boolin02

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11229
Medlemskap
2024
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Hej
Vi har samma problem med vår bil Dethleffs Magic White 2012, det är nu 3 ggr som vi byter lykta (vä alla ggr). Hoppas att vi nu får en bättre som håller. Tur att vi har en mycket bra återförsäljare här i Luleå.
 

janne.lj

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
7830
Medlemskap
2025
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Vi har bytt 3st på codat inga problem de går på garantin dom har löst problemet med att bara använda 3st av infästningsbultarna . Den 4 lyktan bytte jag själv upptäckte då att dom fyra fästena inte livade riktigt med varandra så när man drar fast lyktan med fyra fästen blir de spänningar i glast som sedan spricker vid ojämn väg så ni som har lampor med fyra fästen så rekommenderar jag att ni tar bort muttern på övre vänstra hörnet framifrån sett så verkar de som lyktan klarar sig
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Nu har jag också drabbats av en sprucken strålkastare vänster fram. Hur har det gått för er som monterat med endast tre av fyra skruvar eller borrat upp hålen? Har de nya klarat sig?
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Vi får sälla oss till gänget, fast för oss gick höger strålkastare i tusenbitar av sig själv.
Vi får se vad Codat säger om det.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Nu har jag ny vänstra lykta den senaste modellen med 4 skruvar, (har haft den i en månad). Det kom ny lykta för några månader sen, med 3 skruvar men verkstaden fick order att inte sätta in den utan vänta på den senaste modellen.
Har nu försökt få ersättning från Dethleffs för den första lyktan som jag har betalt (med - 20 % på bonus i 2 år = ca 800€) Men det går inte :( J---a Dethleffs.
Ha de Paffw
 
F

F.d. 55732

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Hej! Vi är inne på fjärde lyktan på 8 månader, vänster sida varje gång. Har en dethleffs globetrotter -14. Hoppas verkligen att dom får ordning på det här felet, börjar bli väldigt tröttsamt!!!!
 
F

F.d. 55732

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Hej! Sista lampan monterades med 3 skruvar höll ca 2 mån. Nästan kul jämnt!
 
F

F.d. 53162

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Har idag varit hos Codat och fått ett nytt glas. Det förra höll 1 vecka.
Inga problem att få det bytt utan kostnad. Vänster varje gång.
Hoppas detta glaset håller längre.
 
Toppen