• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags för nytt bodelsbatteri

F

F.d. 25775

Guest
Hej
Det här har diskuterats förr här i forumet men något entydigt svar går ej att finna. Gör ett försök att beskriva mina behov så får vi så om någon hjälp finns att få här.
Det är dags att byta bodelsbatteri då det gamla ej presterar bra längre.

Vi förbrukar lite el till belysning och vattenpump och fläkten till värmesystemet. På natten används en sk cpap (antisnarkmask). Kvällarna någon timme framför Tvn.
På morgonen är det dags att koppla in kaffekapselmaskinen för att göra ca tre koppar kaffe. Den är på ca 1400w och används under några sekunder åt gången. (via inverter förståss)
Vi laddar det hemma med sladd och 220V och har solceller på taket.

Det gamla batteriet är av märket Delta Gel och har
måtten ca H232, B282, L263. (Det får inte plats ett större än det.)
Lite osäker på Ah men bifogar en beskrivning av texten:
DG 110 12v 410A (din)
110Ah (20 h), 125 Ah (100h)

Frågan är nu: Vilken typ av batteri passar bäst till ovan beskrivna förbrukning?
Och var köper jag ett nytt likvärdigt eller bättre? (gissar på AGM)
Viola
 

Bilagor

  • Batteri.jpg
    Batteri.jpg
    2,6 MB · Visningar: 9

e112740

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11105
Medlemskap
2024
Sv: Dags för nytt bodelsbatteri

Har precis fått hem ett nytt batteri som ersättning för ett likadant som ni har. Köpte det från Voltpower i tornio, Finland. Det nya är ett Sonnenschein
A512/115 Gel batteri. Kostade 3390 kr inkl frakt och kom fram på 3 dagar.
Göran
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dags för nytt bodelsbatteri

Cpap, TV o kapsel kaffe, det suger ur batteriet ordentligt. Jag hade valt två Biltema AGM a 90Ah. Kanske krävs lite större plats än dina mått men vill du ha så kraftiga förbrukare så får du nog lösa platsen på något sätt. Hälsar Björn
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Dags för nytt bodelsbatteri

Hej Violab
Vi har samma bil som er och jag kan rekommendera dig Biltemas art.nr 80700 det är ett AGM batteri på 70 AH med måtten 275 x 174 x 190 för 1499:- /st. Du får plats med 2 st under passargerarsätet , det blir 140 Ah . Dessutom ger dom 4 års garanti. Lycka Till.
 
Toppen