• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Nu vet jag att vi i Sverige har en katastrofal vägskötsel av våra stora vägnät.
I en husbilsblogg kan man nu läsa att på E4 vid Umeå från Jokkmokk är det först glashalt, saltat och slaskigt och det går mängder med spolarvätska. När vi i slutet av januari körde ifrån Garmisch Partenkirchen med mängder av snö mot München, kanon väg, man vet o förstår o har beredskap att köra ut innan snön o halkan kommer, i Sverige gör man det efteråt, så alla lastbilar ligger avåkning eller inte kommer upp för backarna vi Hallandsåsen. Man har inte förstått vad detta kostar......Efter München hade vi snön jagande efter oss och i Kassel backarna ca 32 mil fullt av lastbilar.

Nu till poängen, inte en enda lastbil hade problem, än att dett snöade kraftigt och snön hängde i mängder på granarna vid vägen, det saltades duktigt, men hör o häpna vi spolade rutan en enda gång på vägen hem. Vi tror att detta beror på att man inte kör med dubbdäck i Tyskland. Dubbarna drar upp asfalten och det blir partiklar med olja som sätter dig på rutan hemma. :(
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Nja, nu tror jag att du har lite fel i din analys, allt är inte glasklart (förutom vägen vi åkte på igårkväll!!!). Utan dubbdäck här uppe i norr tror jag att du fått det svårt igår kväll. Vi åkte från Jokkmokk till Piteå via Luleå när det helt plötsligt började regna vid Harads och temp.mätaren visade på -4,5 grader. Det spöregnade hela vägen ned till Luleå, där vi tog paus och intog en trevlig måltid med våra kompisar. Färden mot Piteå senare på kvällen var ingen lek, men alla körde lugnt och försiktigt. Utan dubbdäck vågar jag inte tänka på vad som hade kunnat hända.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Du har rätt i ett sådant ovanligt väglag med regn så högt upp i landet vintertid det blir ju glashalt. Detta måste tillhöra mer ett fenomen än vanligt i norr. Det låter mer som hur ett skåneväder kunde vara för ett par år sedan. Jag vidhåller ändå att tyskarna vet hur de ska sköta Autobahn genom att förekomma olyckor, detta har vi inte råd med i Sverige längre!! ....och fortfarande återstår :cool:faktum att vår ruta var aldrig filkig o oljig som den lätt blir i Sverige.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Det er mange faktorer som spiller inn, i Tyskland er det mye betongveier og ingen dubbdekk. Asfalt rives lettere opp en betong og partiklene er mye oljeprodukt. Sammen med salt blir dette fort til det oljebelegg du finner på bilen i Sverige og Norge. Dubbdeck forsterker denne utviklingen, men er klart det som fungerer best i de regioner hvor det ikke saltes men hvor en har hvite vinterveier. Uten dubb så må en holde veibanen fri for snø og is i mye større grad, det vil si mer salt! Svartis som en får ved underkjølt regn er noe som en kan overleve med dubb eller masse salt helt fra starten av regnet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Det gå att köra från Orsa till Jokkmokk på rena vintervägar utan salt om man väljer E 45.
Själv undviker jag att ens köra ner till Sundsvall vintertid.

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Har för mig jag har läst om seriekrockar på just tyska Autobahn med både döda och skadade.
Olyckor behöver ju inte per automatik betyda att det är väghållarens fel, man kanske borde ställa bilen och ringa dem som väntar att det blir förseningar på grund av väder och vind.
Det knepiga är ju att man måste räkna med vinterväglag i alla dess varianter när man envisas med att köra bil på vintern. Iom min sambo gjorde den erfarenheten i början på dec. en skrotbil och endast några brutna revben, som tur var.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Jag har sett flera seriekrockar på Autobahn. De har så gott som alltid två huvudorsaker. Dimma och/eller för korta avstånd mellan bilarna. Hastigheterna är som alltid avgörande.

Jappe
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Nu vet jag att vi i Sverige har en katastrofal vägskötsel av våra stora vägnät.
I en husbilsblogg kan man nu läsa att på E4 vid Umeå från Jokkmokk är det först glashalt, saltat och slaskigt och det går mängder med spolarvätska. När vi i slutet av januari körde ifrån Garmisch Partenkirchen med mängder av snö mot München, kanon väg, man vet o förstår o har beredskap att köra ut innan snön o halkan kommer, i Sverige gör man det efteråt, så alla lastbilar ligger avåkning eller inte kommer upp för backarna vi Hallandsåsen. Man har inte förstått vad detta kostar......Efter München hade vi snön jagande efter oss och i Kassel backarna ca 32 mil fullt av lastbilar.

Nu till poängen, inte en enda lastbil hade problem, än att dett snöade kraftigt och snön hängde i mängder på granarna vid vägen, det saltades duktigt, men hör o häpna vi spolade rutan en enda gång på vägen hem. Vi tror att detta beror på att man inte kör med dubbdäck i Tyskland. Dubbarna drar upp asfalten och det blir partiklar med olja som sätter dig på rutan hemma. :(

Jag har kört en hel del i Tyskland på vintern och håller med om att rutan och bilen inte blir smutsig som här hemma. Och det måste bero på avsaknaden av dubb.

/Micke
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Stora vintervägarna i Sverige katastrof

Har kört bil i 50år i Norrlands inland och aldrig haft en smutsig ruta.

Tommy R
 
Toppen