• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renaulten

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Hej! Här tänkte jag skriva lite om vårt husbilsbygge och ställa konstiga frågor.
Första frågan är vad bilprovningen ställer för krav för att godkänna en hemmabyggd husbil? Ventilation, sittplatser, kök och dyl.
Vi ska inte ha gasol i bilen, bara ett löst campingkök till att börja med. Kan bli ett Dometic ORIGO 300 eller liknande lite senare.
Värme blir Webasto värmaren som redan sitter i bilen och el när man står på elplats.
Vi är inne på version två på inredningen. Den första kändes för trång så den rev jag ut förra helgen sen åkte vi till Bengt i Örkelljunga och letade efter inspiration. Vi hittade en som stämde ganska bra med våra behov. Bädd för två på tvären bak och kök och toa på mitten, sittgrupp fram. Nu ska jag bara kolla om det går att få minst 185 cm liggplatslängd där bak, bilen är ju 200 cm utvändigt och 172 cm invändigt så det borde gå att göra "hål" i innerväggen för att få mer plats.

Hasse K
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Nu har jag letat på alla ställen jag kan tänka mig att det skulle finnas nåt om regler om hemmabyggda husbilar och besiktning. Någon som vet vad som gäller och eventuell var man hittar dem?
OM man vill ha gasol till värme och spis, vad gäller då?

Mvh
Hasse K
 
F

F.d. 55366

Guest
Sv: Renaulten

Hej
Jag har byggt en inredning i en Boxer.
Då ringde jag till bilprovningen där dom hjälpte mig.
De finns ju dom som ombesiktar bilar hos bilprovningen.
0771 600800
Lycka till.:spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renaulten

OM man vill ha gasol till värme och spis, vad gäller då?

Mvh
Hasse K
------------------------------------------------------------------------------------
Besiktningskrav på själva gasolintallationen har varit borta ett bra tag nu.
Men naturligtvis så skall man ändå vara noga och läsa på, så installationen blir bra och säker med huvudkranar till varje förbrukare, inga dolda slangar, ventilerat gasolutrymme m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Tackar för de goda råden!
Att besiktingskraven är borta betyder det att man inte behöver upp till Stockholm och testa ventilationen heller? Det har man ju behövt innan.
En bekant tog hem en husbil från Tyskland för ett antal år sen och fick testa den och fick underkänt fast den var godkänd i Tyskland. Sedan han tagit bort gardinen mellan bodel och hytt gick den igenom.

Jag var ute igår och borrade två hål i väggarna och konstaterade att det finns ca 95 mm plats innanför. Det betyder att jag kan få åtminstone 190 cm längd på sängen.
Den var isolerad och klädd redan när jag köpte den. Sen har jag lagt 40 mm frigolit på golvet och ovanpå har jag lagt golvspånskivor, plastmatta på det.
Bilen står utomhus så det blir inte mycket gjort i den just nu men man kan ju sitta inne och "bygga" i tanken för att sedan omsätta det i verkligheten när det blir lite varmare eller man har lite långledigt så det är lönt att värma upp den till lagom temp.
Tanken är att den ska vara användbar till sommaren, färdigbyggd blir den väl aldrig :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renaulten

Förut hade bilprovningen mycket bra information på sin hemsida vad som gäller vid ombyggnad till husbil.
Tyvärr finns inte den infon kvar och det är nog en del som är förändrat i och med PB2 begreppet.

Gasol, som sagt i tidigare inlägg, har inte bilprovningen med att göra numera och därmed även ventilationskontrollen som jag fattat det.
Men jag antar att även om du inte behöver göra gasol/ventilationskontroll så kan kanske besiktningsmannen ha synpunkter på tex ventilationen och gasolinstallationen.

Det finns vissa grundkrav för att det skall bli PB2 registrering, du har säkert sett dem. Sovplats och matplats och matlagning/förvaring. Som jag förstår det finns det dock inte exakt angivet. Somliga ställer in en kylbox och ett campingkök så är det klart. Bedömningen är nog upp till varje besiktningsman. Sen kanske det inte är helt säkert att man vill ha bilen PB2 registrerad. Hur stor skall tex en säng vara? tidigare fanns det måttangivelse men nu?

Sittplatser, att använda under färd, i bostadsutrymmet som inte hört till bilen ursprungliga utrustning kan nog vara knepigare. Intyg m.m. kan nog krävas. Tidigare regler sade att för att få godkända sittplatser i huset så måste det finnas motsvarande antal sovplatser som passagerarantal. Om det förhåller sig på det viset nu vet jag inte.

Om du inte skall ha fler passagerare än 1 samt förare är det nog inga större problem att bygga lite som man vill därbak.

Om du hittar någon information vore jag mkt tacksam och få ta del av den. Jag har också letat utan att hitta nåt vettigt.

Själv kommer jag köra värmen på bilens drivmedel och ett kompressorkylskåp på 12 volt. Då blir det bara köket kvar på gasol o jag behöver bara småtuber.

För övrigt har jag ett oanvänt gasolkök-diskbänk kombination som blev över. Kanske något ni behöver?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Vill gärna se ett foto på bilen.
Skulle lagt in bilder här men lyckades inte från iPaddan:swoon:

Vad är för och nackdelar med PB2 registrering?

Vi ska bara ha passagerare fram i originalsätet så det är ju inga problem. Man kanske ska sätta dit mellanväggen igen, bara flytta tillbaka den så man sitter bra i förarstolen och sätta in ett fönster så man ser bak. Då kanske det inte behövs en regbesiktning, vad jag har i lastutrymmet har väl inte besiktningen med att göra? Det kanske kan vara problem om jag gör hål och sätter i fönster på sidorna.

Jag tagit mycket från en gammal husvagn som jag fick gratis, bla kylen som går på 12 och 220 volt.
Gasolkök-diskbänk har jag också en över :) Jag behöver en liten diskbänk utan kök.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Gick ju bra, då lägger jag in två bilder till.
Det som syns under mattan är en prototyp till ramp som hojen skulle köra upp på men den är slopad i version 2.0. Nu ska den stå bak på en ställning som ska skruvas i ramen.
Efter att denna bilden togs så satte jag in britsar bak och toa till vänster innanför sidodörren och kök på motsatt sida men det kändes trångt så det åkte ut igen efter två utflykter i bilen. Så nu ser det ut som på bilden igen.
Vi vill gärna kunna gå bak och lägga oss direkt när vi stannar utan att behöva fälla ner bord, böka runt med alla grejor.
Vi får se, det kanske blir en version 3.11 till slut ;)
Bild 2 hittade jag nog här på forumet och den iden tänkte jag kopiera. Ska lägga reservhjulet där bak också, nu ligger det på hyllan ovanpå hytten. För tungt att hantera det för en man med ryggproblem...
 

Bilagor

  • 2014-06-01 18.03.08.jpg
    2014-06-01 18.03.08.jpg
    2,5 MB · Visningar: 98
  • 2015-01-11 09.45.10.jpg
    2015-01-11 09.45.10.jpg
    563,6 KB · Visningar: 109
S

StorDansk

Guest
Sv: Renaulten

Hej, i inlägg 6 skriver du att du använt 40mm frigolit i golvet?
Hoppas inte du skaffat (vanlig) frigolit då denna suger vatten/fukt
som en svamp, då får du i värsta fall byta hela golvet om nogra år,
skaffa cellplast avsedd för markisolering, finns under olika namn beroende på vilken bygghandel du väljer!
Lycka till med bygget!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Hej, i inlägg 6 skriver du att du använt 40mm frigolit i golvet?
Hoppas inte du skaffat (vanlig) frigolit då denna suger vatten/fukt
som en svamp, då får du i värsta fall byta hela golvet om nogra år,
skaffa cellplast avsedd för markisolering, finns under olika namn beroende på vilken bygghandel du väljer!
Lycka till med bygget!
Jo så är nog fallet....
Får kolla imorgon vilken typ det är...
Bryt ihop och bryta upp...
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Renaulten

Lättare nu innan inredningen är på plats,
du kan oftast gå efter färgen och porösiteten,
markisolering är oftast rosa eller svagt ljusblå,
"Frigolit" är helvit, frigolit kan du pilla sönder med
fingrarna, det går inte med markisolering.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Lättare nu innan inredningen är på plats,
du kan oftast gå efter färgen och porösiteten,
markisolering är oftast rosa eller svagt ljusblå,
"Frigolit" är helvit, frigolit kan du pilla sönder med
fingrarna, det går inte med markisolering.
Tackar för infon, det betyder att jag får bryta upp golvet, det är vit frigolit jag har lagt som isolering. Men du har rätt, bättre nu än om några år!
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Renaulten

Dessutom tål inte frigoliten tyngden av möbler och annan inredning
på sikt, kommer ofelbart att sjunka ihop!
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Bilen på bild 2 kan inte pb2 reggas i det utförandet då den har lastutrymme från golv till tak.
 
Toppen