• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renaulten

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

Ja 5 grader är väldigt mycket skillnad, sedan när den stänger av och ska starta om drar det väl en del startström.
Vet inte hur regleringen fungerar om det bara är on -off eller kontinuerlig reglering via bränslemängden normalt borde den kunna uppnå en temp som räcker för att hålla värmen på luften inom ett ganska litet intervall.
Men något har man kanske sparat på eftersom det är så stor skillnad mot de stora märkena, synd att du inte kan testa ut det hela nu när bilen är trasig.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Den reglerar effekten i steg, från 800W till 2000W. I ventilations läget så går fläkten hela tiden och brännaren slår till o från. Går den i temperatur kontroll läget så börjar den på maxeffekt och stegar net till lägsta effekt och stannar där tills temperaturen faller då ökar den effekten igen. Brännaren går alltså hela tiden. 800W är för mycket när det är 12 15 grader ute då får man öppna takluckan och fönster så man eldar för kråkorna, då blir det lagom varmt.
Det skulle varit ett steg med ca 400W så hade det nog funkat bättre, eller en större bil.
Man får vad man betalar för...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

Jag hade 1000w när tempen gick neråt 5-6grader på natten men förståss en termostat som slog till och från så 800w i en mindre bil blir ju ganska mycket. Tror att det är svårt att reglera ner mycket eftersom det finns risk att den slocknar helt och då kommer det ju in diesel i en självslocknad brännare och kan ställa till det, annars finns det säkert sätt att lura systemet.
Går ju att blanda luften med svalare uteluft men resultatet blir ju samma.
I varje fall blir det inte mycket i kronor och öre de tillfällen man måste vädra bort överskottsvärmen.
Det skulle finnas ett läge som kombinerar regleringsfunktionerna.
Stod bredvid en ganska ny vw husbil som trots att el ingick stod med dieselvärmaren på och den är ju inte stor men den klarade tydligen av att reglera ner men så kostar värmaren säkert tre ggr så mycket.
tyckte det var konstigt att det inte användes elvärme i bilen men förmodligen så fanns inte detta i den fasta inredningen utan då var det nog fläktkamin som gällde.
Verkar vanligt att elvärme inte finns indraget i nyare plåtisar.
Har skaffat en mycket liten 300w fläktkamin enkel bara på och av ingen termostat men tippskydd, eftersom jag är rädd för att man ska råka trycka på för hög effekt på den andra och den inbyggda värmen är på 1000w så det kan gå säkringar och då gäller det att det finns ett uttag ledigt att byta till annars står man där utan el.
Har funderat på dieselvärmare finns ju på skroten, ganska många dieslar går ju så snålt att de måste ha en värmare för att få upp motortempen på vintern, det är elförbrukningen och jobbet som fått mej att avstå.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Efter mycket funderande från och tillbaka så är lådan från Tyskland beställd. Den ska komma med DHL på måndag om allt går som det ska. 10500:- svenska nödmynt gick det på. Får offra en resa till värmen till våren, i gengäld kan vi köra en tur när vi vill med bilen när den är ihopsatt och klar.
Skulle behöva nya spridarrör, de gamla är rätt så rostiga. Var köper man sådana billigast? Man får ju vända på varenda krona när man är deltidspensionär och den bättre halvan är förtidspensionär.
Ska passa på att montera magneterna till farthållaren när bilen ändå är uppe på liften. Bror min har tillgång till ett garage med lift som klarar 3 ton som tur är.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

Jag tycker det var ett bra beslut!
Då kommer du ju att ha en fungerande bil istället för att ha den stående, resa med charter har ju blivit väldigt dyrt, reste mycket förut men det blir för dyrt nu.
Man behöver ju inte köra så långt bara man kommer ut lite.
:):):):)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Då är lådan demonterad, tre trasiga verktyg och många svordomar senare. Hjulbultarna satt som berget, det gick år en ringnyckel och ett långt drag för att få loss. Sen var det en bult under bilen som satt hårt så där gick det lilla spärrhandtaget.
Imorgon ska lådan i bilen är det tänkt. Allt är förberett för det stora lyftet, håll tummarna för oss så att den glider på plats smärtfritt :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

Kan nog bli lättare att skruva dit eftersom inget sitter fast, hjulbultarna dränker jag med wd40 eller liknande sedan slår jag till med en slägghammare på bulten för att krossa eventuell oxid.
Blir nog bra när bilen är körbar igen då får man ny ork och nya planer, det värsta som finns rent psykologiskt är om bilen blir stående, det finns många tappade lustar därute.
:applaus:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

När det gäller hjulbultarna så är nog däckverkstaden som är boven, vänster sida satt som berget och höger sida satt nästan lösa. Två man som monterade däcken, två olika åsikter hur hårt man ska dra bultarna tydligen.
Ska bli skönt när det är ihopsatt.
Passar på att göra service och montera farthållare när man ändå har tillgång till plats inomhus. Kanske blir det ett drag monterat om vi hinner, fredag em måste vi vara klara för på lördag ska nån annan ha platsen i garaget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

Har bara sett en mekaniker använda momentverktyg och det är han som monterat mina hjul!
Man kör med maskin och man gör inte som jag själv går runt ett varv och känner på hjulbultarna.
Jag är inte rasist men nog har det kommit bra mycket folk som kallar sej mekaniker men inte har någon utbildning, den branchen behöver saneras och har så gjort i många år nu, säjer en lärare som jobbat nästan vägg i vägg med fordonsutbildningen de flesta jobbade på fabrik efteråt få blev mekaniker.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Då är lådan på plats. Det gick ganska lätt att få på plats. Vi var tre man idag, en under, en som kollade översidan och en som skötte motorlyften.
Har provstartat och sett om växlarna funkade sen körde vi hem. Imorgon tar en fridag och nya friska tag på fredag med service på motorn och montering av farthållaren.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renaulten

Hej Hasse

Vilken farthållare ska du montera? Tala gärna om hur det gick & eventuellt problem/svårighet med detta. Jag har själv funderingar på att montera en sådan.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renaulten

Nu blev detta högintressant. Jag har en del av denna installerad men en del grejer är borttagna så jag funderar på att sätta in en helt ny. Det vore bra om du rapporterade hur det gick & om något var knepigt eller besvärligt.

Bennie
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renaulten

Har för mig att det var en sådan jag lät installera i en Renalult Kangoo.

Verkstan fick jobba länge för att få det att fungera men det visade sig bero på att det var 2 olika kablar till bromsljuskontakten vid bromspedalen o man hade valt fel kabel och eller inte sett att det var 2 olika??? hur som när de gjort rätt funkade den utmärkt. Bilen däremot fungerade allt sämre trots knappt 12000 mil innan jag tröttnade helt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Aldrig har så många gjort så lite på så många timmar!
Så kan man sammanfatta gårdagen.
Skulle ju göra service och montera farthållare var det tänkt. Blev bara service för det gick åt några timmar på att jaga fatt i ett passande oljefilter. Min bil har oljekylare och då passade inte filtret som jag beställt. Efter många telefonsamtal och sökande på olika sajter på nätet så hittade vi ett i Malmö, ca 3,5 mil enkel resa från där vi befann oss. Bara bita i det sura äpplet och köra och hämta det.
Nu är det på plats och bilen står hemma på tomten. Den går tyst och fint i lådan och växlarna går fint, men nu hör man ett nytt ljud, förmodligen stödlagret på hö drivaxel tror min käre bror. Får väl byta det också en dag...
Jag är inte vidskeplig men vad var det för datum igår?
 
Toppen