• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

Börja med en plan yta , nr 2 är vatten tömning sedan sophantering.
El är stora investeringar och med solpaneler har behovet minskat.

Börja i liten ekonomisk skala , det går alltid att utöka efterhand.

Lycka till!
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

1. Lugn & trevlig plats, något att se &/eller göra i omgivningen
2. Lätt att hitta till och lätt placera sig rätt
3. Håll kostnaderna nere, ger lägre utpris till kund.
4. Tömning av sopor/grå- svartvatten / fyllning av vatten
5. El får gärna kosta extra, behovet minskar.
6.
7.
Jag kommer faktiskt inte på något mer...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

Vår rangordningslista efter önskvärda faciliteter ser ut så här:
  1. Plant och körsäkert underlag (så att bilen inte lutar men kan köras därifrån) kan vara grus, asfalt eller armerat gräs eller gräs med hårdgjorda banor för hjulen.
  2. Låg avgift
  3. Tömning av svartvatten
  4. Tömning av gråvatten
  5. Färskvattenpåfyllning
  6. Soptömning
  7. ---
  8. Övrig service som duschar, toaletter, el mm möjligen mot extra avgift. Använder aldrig sådant så det känns inte motiverat att betala för sådant (när det ingår i en generell ställplatsavgift)
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

Eftersom alla våra önskemål är olika tror jag på ett varierat utbud av ställplatser, enligt det som t. ex. finns i Tyskland, och att priset sätts efter den service man utnyttjar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

Men onödigt dyra, satsa istället på en avloppsbrunn med anpassat lock och en vattenkran för spolning bredvid, sedan dricksvattenkran för påfyllning 20m längre bort för att flera skall kunna tömma/fylla samtidigt, och för att dricksvattenkranen inte skall användas för att spola toakasetter.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

En plan yta märkt med P o klass 2, räcker att börja med. Därefter kan övriga punkter komma efter hand. Det viktigaste är att starta med platsen.

Dock saknar jag en punkt, en upplysningskarta. Var finns...? Förutom service så är det kul med sevärdheter, restauranger affärer etc.

För oss är en ställplats intressant under ett till två dygn. Fylla o tömma är inte nödvändigt på platsen utan när vi åker dit/därifrån. Därav oxå behovet av en upplysningskarta. Hälsar Björn o Lena.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

Som ni ser är svaren många och ibland rätt olika. Vi använder alla våra husbilar på olika sätt och har därför olika önskemål. När jag för Kommungruppens räkning pratar med olika organisationer ute i landet så måste man alltid ta hänsyn till vad som finns i närområdet och vad för förutsättningar som platsen har. Många svarar tex att el inte behövs, ändå är det alltid elplatserna som blir först upptagna på de ställen som har platser med och utan, så vad ska man tro???

Det viktigaste är att börja i liten skala och känna sej fram, som flera redan sagt ett minimum av investeringar i början för att se att de går runt (om det ska drivas kommersiellt). Det handlar också om platsens förutsättningar, finns det el i närheten? Finns det vatten och avlopp i närheten, om ja vad för typ av avlopp? Och så vidare...

Vill ni ha någon hjälp eller input från Kommungruppen som jobbar med dessa frågor är ni välkomna att kontakta mej på mail, PM eller telefon (mitt nr finns i min profil så ni kan se det) alternativt använd kontakta oss längst ner på varje sida i blåa listen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

Den egna toaletten är betydligt mer hygienisk än de offentliga. :)

Tror för min del att de flesta använder den egna toan i husbilen då efterfrågan på tömningsplats för toa-kassetter ligger högt på önskelistan.

Dessutom för alla som "fricampar" finns oftast inget alternativ.

Har man obehag av lukten i husbilen så sätt in en SOG, borde finnas som standard i alla husbilar.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vilken sevice är önskvärd på ställplats?

För vår del vill vi gärna ha toa, nummer två gör vi ogärna i bilen. Allt annat gör vi som dusch och nummer ett.Konstigt att ingen nämner toa , alla vi pratar med säger likadant

Toan är en av de största bekvämligheterna i husbilen. Den har kostat pengar.
På en bra ställplats går det ju enkelt att tömma varje dag.
 
Toppen