• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VPN tunnel

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Men jag förstår inte varför man ska surfa utan att synas, jag är nog naiv. Berätta för mig vad det är för fördelar och vad är det jag vinner på det. Novis, så jag vill bara ha seriösa svar, inta varför jag är koko i huve för att jag inte fattar!!
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Du surfa helt anonymt och får ett säkert skydd mot alla integritetshot på internet.
Du kan surfa och titta på svenska TV- program utomlands vilket inte är möjligt pga att Svenska Tv bolag inte har sändningsrättigheter utanför landets gränser.
Det är de två största fördelarna.
MVH
Bengt
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Men jag förstår inte varför man ska surfa utan att synas, jag är nog naiv. Berätta för mig vad det är för fördelar och vad är det jag vinner på det. Novis, så jag vill bara ha seriösa svar, inta varför jag är koko i huve för att jag inte fattar!!

Servern som skickar ut SVTPlay etc läser av ditt IP-nummer, och om detta inte är svenskt så skickas inget ut. Med VPN kopplar du upp till en mellanstation som har svenskt IP-nummer och du kan se programmen. Har med copyright att göra.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Den enda nackdelen jag upptäckt är att jag tappar lite i fart jämfört mot när jag kör med fiber rätt ut, utan att gå via www.Dold.se servrar. Men det är försumbart för mig!

Hur funkar de med Bevakningskameror via IP som görs genom NAS ?
Går de ha både dator och ipad med ett abonemang ?
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Borde det inte även lösa problemet med alla begränsningar om att surfa utanför Sverige? Då borde det se ut som om man är i Sverige,
eller?

Du surfa helt anonymt och får ett säkert skydd mot alla integritetshot på internet.
Du kan surfa och titta på svenska TV- program utomlands vilket inte är möjligt pga att Svenska Tv bolag inte har sändningsrättigheter utanför landets gränser.
Det är de två största fördelarna.
MVH
Bengt
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: VPN tunnel

Borde det inte även lösa problemet med alla begränsningar om att surfa utanför Sverige? Då borde det se ut som om man är i Sverige,
eller?

Roamingen som begränsas till 30 dagar eller liknande styrs av ditt SIM-korts anslutning till utländsk operatör.
Det tvivlar jag på att någon VPN kan dölja.
VPN är ju mellan program i din dator / telefon / platta och motsatt webserver.
Men skulle jag ha fel så vore det ju bra för många.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Googla :)
Virtuellt privat nätverk. Man skapar en krypterad förbindelse till en dator i Sverige (eller var man vill låtsas vara), så ser andra datorer det som om du är i Sverige och surfar...
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Om man har ett simkort sittande i en dator i Sverige (hemma) och kopplar upp sig mot den när man är ute och åker. Då kan man ju vara vart som helst ute i världen, eller? Hakar?



Roamingen som begränsas till 30 dagar eller liknande styrs av ditt SIM-korts anslutning till utländsk operatör.
Det tvivlar jag på att någon VPN kan dölja.
VPN är ju mellan program i din dator / telefon / platta och motsatt webserver.
Men skulle jag ha fel så vore det ju bra för många.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: VPN tunnel

Om man har ett simkort sittande i en dator i Sverige (hemma) och kopplar upp sig mot den när man är ute och åker. Då kan man ju vara vart som helst ute i världen, eller? Hakar?

Jag är lite osäker på hur du menar?
Hur kopplar du upp dig mot datorn med SIM-kortet från utlandet? Wifi?
Datorn som står hemma kan ju ha vilken uppkoppling som helst, den får ju ett svenskt IP-nummer oavsett.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: VPN tunnel

Man behöver inte ha internet på plattan klickar bara in mej på länken till tunneln. Testade det i höstas och det funkar men behövde inte använda den. Har ju haft en vinter med Friheten som var fantastisk. Slut nu då om de inte kommer med nåt bra för oss som är ute halva året.

Jag är lite osäker på hur du menar?
Hur kopplar du upp dig mot datorn med SIM-kortet från utlandet? Wifi?
Datorn som står hemma kan ju ha vilken uppkoppling som helst, den får ju ett svenskt IP-nummer oavsett.
 
Toppen