• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parlör för Franska Husbilsord?

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

Vi har bromsat Frankrike fler år på grund av språket men till våren ska vi testa.
Vet inte ens vad Husbil och ställplats heter på franska, maten har man heller ingen aning om, osv.

Finns det någon som har liten parlör på de vanligaste orden som vi med husbil kommer att få nytta av?

Vi inhandlar nog en reseparlör innan men en med mer inriktning på husbil/husvagn kanske finns därute hos er.

OBS inga appar.

Mvh GoB

Här får du lite hjälp till att hitta Ställplatser i Frankrike.

Du har förmodligen en Gps och här kommer ett litet tips

Gå in på i-Camping car : Aires de services, étapes, accueil et autres informations pour utilisateurs de camping cars
Klicka på emblemet
Nu på vänster sida i menyraden Klicka på "Installation Gps"
Välj din Gps tillverkare
Skriv in ditt: Förnamn Efternamn Mailadress Klicka på "Envoyer"
Nu kola din mail nu bör du ha fått en mapp med filer till din Gps som du installerar på sedvanligt sätt och du har flera hundra billiga bra ställplatser i Frankrike. Du kan betala med ditt Visa eller Mastercard.

Nästa variant:Gå in igen på i-Camping car : Aires de services, étapes, accueil et autres informations pour utilisateurs de camping cars
Klicka på emblemet
Kolla spalt 3: en ruta med blå ram och det står Version Pdf
Klicka till vänster i ramen, Fyll i som tidigare och klicka på Envoyer
Nu kommer ett nytt mail och du klickar på emblemet och du laddar nu ner en Pdf fil på cirka 64 mb till din dator
Den här filen kan du nu föra över till den eventuella dator du har med i bilen och du får lite info om vare ställplats som du nu har i Gps´n.
Jag ladda ner Pdf filen till min telefon, men det var trögt och svårt att hitta, så det är inget jag kan rekommendera

Här kommer ett nöjesfält som inte är värt att missa Puy du Fou | Le Parc d'Attraction, le Parc Ã* Thème, Week end en Famille - Puy du Fou Vi besökte detta för 2 år sedan och kommer att åka tillbaka så fort vi har vägarna förbi. Vill du se showen på kvällen rekommenderar jag att du köper biljetter i förväg. Vi blev utan pga fullbokat men vi fick i alla fall se fyrverkeriet då vi stod på ställplatsen bredvid.

Oj oj gillar du Cointreau det tillverkas i Anger och man får gå på en runda i fabriken

Lycka till i Frankrike
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

larsemil:
Tack för din fina beskrivning.
Har testat lite idag på sidan och där har man ju stor hjälp av karta, symboler och bilder, språket lämnar jag därhän!
Har testat Google översätt och det blir så man förstår något i alla fall.

Nerladdningen krånglar ju, som väntat, får ta lite hjälp av sonen så ska det ordna sig.
Du skriver att jag kan betala med kort! Kostar tjänsten något?

Cointreau (godis) i Anger? Är det Angers du menar?

Finns det nåt mera sevärt i södra France, Baskien och Andorra???
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

Kustremsan i Baskien och västerut är bara så otroligt vackert!
Men där hjälper det knappt ens med kunskaper i spanska, ett mycket säreget språk:confused:
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

larsemil:
Tack för din fina beskrivning.
Har testat lite idag på sidan och där har man ju stor hjälp av karta, symboler och bilder, språket lämnar jag därhän!
Har testat Google översätt och det blir så man förstår något i alla fall.

Nerladdningen krånglar ju, som väntat, får ta lite hjälp av sonen så ska det ordna sig.
Du skriver att jag kan betala med kort! Kostar tjänsten något?

Cointreau (godis) i Anger? Är det Angers du menar?

Finns det nåt mera sevärt i södra France, Baskien och Andorra???

Oj det blev lite missförstånd: Du kan betala en del ställplatser med kort ska det vara.

Öppna Google maps och skriv in Cointreau i sökrutan, så hamnar du rätt på var fabriken ligger (Godis dryck till efter kaffet med apelsinsmak) Tourisme (sites, circuits) - COINTREAU à Saint Barthélemy d'Anjou
Ett annat spännande resmål är Puy de Fou för HELA familjen. Fartfyllda shower på dagtid och diverse härtiga åkattiraljer. Vissa kvällar en färgsprakande show som avslutas med ett pampigt fyrverkeri. Här bör man köpa biljeter till kvällen så fort man kommer dit på förmiddagen annars finns risk att dom tar slut. Husbilen ställer du på deras ställplats ca 5 miuters gångväg till entren. Men hela nöjesfältet går bara på franska, men även jag förstod det.
Använd gärna Google maps för att söka på det du letar efter Ex Camping och du får hur många förslag som helst. Klicka på en röd prick och har du tur har campingen en hemsida. Jag har försökt söka på Stellplatz men då får jag inga förslag
 
Senast ändrad:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

Vår erfarenhet av Frankrike, Normandy och Mont saint Michel området 2013 var den att i mataffärerna så pratade de ingen engelska och vi skulle leta efter marinad t ex så var det omöjligt att få hjälp. Så kolla vad maten heter som ni kanske behöver fråga efter är mitt tips.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

För att underlätta både restaurangbesök och handlande i mataffärer kan jag rekommendera "Fransk Matordbok" av Mats Reidius, utgiven på Natur och Kultur.
Där finner man det mesta och den har ett format som passar bra i innerfickan eller handväskan.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

Synd att man inte kan få tag i den boken, slut överallt ser det ut som. Någon har kanske andra förslag
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

Hei! Uten å være fransklærer, syns jeg disse ordene kan være greie å kunne. Jeg siterer fra Bobilboka der jeg er en av forfatterne. Vi har også en tilsvande liste for tysk:
L'accueil = resepsjon,
L'eau = vann,
L'eau portable = drikkevann,
L'eau non portable: ikke drikkevann,
L'eauvidage = tømmested for vann,
L'eauusees: tømmested for gråvann,
Jeton= Jetong,
Etappe: stoppeplass,

Camping-car = bo(hus)bil, Camping-carriste: bobiist,
parking gratuity = gratis parkering,
Emplacement = plass for 1 bobil,
Ouvert= åpen,
Ferme = stengt,
Camping interdire = camping forbudt.
Aires eller aires de service: = stellplass, plage = strand, Peage = toll, Travaux = veiarbeid.
Mvh! alfb
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Parlör för Franska Husbilsord?

Hej alla!
Nu har jag plitat ner alfs ordlista, tack för det, + lite andra ord via google översätt, som man kanske behöver.
Dessutom har jag beställt en reseparlör och Michelins kartböcker över Frankrike och Spanien så snart börjar ruttplaneringen på allvar.
Michelin har bra spiralbundna kartor med OK upplösning och utmärkta gröna vackra vägar.

Har kollat Google Earth och det ser ut att finnas fina ställen och små byar i Frankrike och Spanien på båda sidorna av Pyreneerna.
Lite svårt att hitta ställplatser men några har jag märkt ut.

Fortsätter leta på nätet och om ni har några tips är det välkommet!
 
Toppen