• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

POIViewer uppdaterad

F

F.d. 14324

Guest
Sv: POIViewer uppdaterad

Den senaste Hbk-filen innehåller mycket riktigt 3383 platser, lite drygt hälften av dem ligger i sverige och det handlar om alla kategorier: parkeringar-ställplatser-rastplatser-vandrarhem-lantgård-camping med fler.

mvh jocke
 

Mia/Göran

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
9613
Medlemskap
2024
Sv: POIViewer uppdaterad

Då kommer det kanske en dum fråga hur får jag in hbks ställplatser ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: POIViewer uppdaterad

I nedanstående tråds första inlägg står en förklaring
Du måste också ladda ner appen KMZ loader
Förresten, finns inga dumma frågor:)
http://www.husbilsklubben.se/forums/t75396/

KMZ loader behövdes för att packa upp Bordatlas kmz-fil til POIViewer.
Med den senaste versionen av POIViewer som är på gång är KMZ loader antagligen överflödig enligt STACT.

HBK's ställplatser är inte av typen kmz.
 
Senast ändrad:

Mia/Göran

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
9613
Medlemskap
2024
Sv: POIViewer uppdaterad

Nu har jag lyckats med Hbks ställplatser men hur gör jag
få att få in tömningsplatser ?
Göran
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: POIViewer uppdaterad

Anders, om du testar att ladda hem tömningsplatserna direkt ur kartans exportfunktion så är jag väldigt nyfiken på om det fungerar och hur ikonerna visas. :)

mvh jocke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: POIViewer uppdaterad

Inga problem med nedladdningen, men bara röda nålar även vid full inzoomning... Kollade Solpen och Karlstad som vanligt, laddade ner flera gånger med samma resultat, både genom att klicka via först sidan HBK, och även via at först klicka fram Google kartan och sen vidare...

Ska jag prova nån annan stans?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: POIViewer uppdaterad

Nej det behövs inte Bengt, allt ser ut att fungera förutom att ikonerna inte riktigt vill hänga med som jag skulle vilja, det verkar som man helt enkelt får leva med enfärgade ikoner med poiviewer och läsa sig till vilken typ av tömning som finns på platsen.
Det är möjligt att det går att ordna ikonerna på något vis genom att packa om lite i filen, det finns en tjänst ledig på det området. :)

mvh jocke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: POIViewer uppdaterad

Men uppladdningen av 597 ställen gick väldigt fort och smidigt:wink::) Jag är fullt nöjd med att du kommit så långt du gjort Jocke, fattar inget själv hur det går till, är bara glad att det funkar...
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: POIViewer uppdaterad

Håller med Bengt. Laddade ner från googlekartan, öppnade i POIviewer och bytte sedan den röda pilen mot en annan symbol som jag valt. Visserligen får alla samma symbol men det står ju i texten vad som finns.
Mycket nöjd :):):)
Birgitta
 

RolfSam

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
6352
Medlemskap
2024
Sv: POIViewer uppdaterad

Hej
Finns det något sätt att se kartan då jag inte har internet?
Mvh Rolf
Hittade svaret i en annan tråd:spinny:)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: POIViewer uppdaterad

Jag fick en fråga om ställplatser i Frankrike som kan visas offline eftersom Aires CC endast funkar online.

En del platser finns tillgängliga i Mobil Life + men framför allt i POIViewer där man förutom HBK's egna kan lägga in Bordatlas, Promobil, Womo och en mängd andra intressepunkter. De kan importeras med ett enkelt klick på fillänken oberoende av filändelse.

POIViewer måste först användas online i det kartområde som sedan brukas offline. Kartorna cachas!

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: POIViewer uppdaterad

Internetuppkoppling i husbilen gör livet mycket enklare och billigare rentav. Apparna fungerar mycket bättre och snabbare!

På min senaste resa i Europa hade jag ett bra kontantkort i Tyskland och den resan blev därför helt annorlunda. Ständig uppkoppling är mycket mockligt! Måtte telefonbolagen komma med anständiga taxor snart så att man kan få njuta av den komforten innan man dör!

Jappe
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: POIViewer uppdaterad

Senast jag pratade med utvecklaren av POIviewer så nämnde han att han jobbar på en offline-version.

Förhoppningsvis är det något som kommer under året.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: POIViewer uppdaterad

POIViewer får koppling till HERE!

Hello,

Thank you for purchasing POIViewer.

I am glad that you like it.
If you want to share your discovery with other, you can leave a rating/review if you want:

https://itunes.apple.com/WebObjects...er=0&sortOrdering=2&type=Purple+Software&mt=8

Good news, I have found how to open Here from POIViewer, so it will be possible in the next version.

Regards,
David.
 
Toppen