• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dataproblem

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
Vid uppdatering av Norton började problemet. Fick hjälp via supporten. Sen började det strula och hoppa runt. Försökte göra omstart från ett visst datum men icke då kom det upp en blå sida, CRITAL_PROCESS_DIED, sen kom jag ingenstans det enda som gick att göra var systemåterställning och resultatet blev total rensning. Nu tycker väl någon att detta inte hör till Hbk men alla bilder i från träffar och resor försvann.
Vet någon datakunnig i klubben om det finns någon chans att "återskapa" bilderna. Tar tacksamt emot tips.
Hälsningar
Anita
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Dataproblem

Först vill jag säga till er och andra som råkar ut för samma sak. Ha inte så bråttom med att göra systemåterställning om ni inte har ordentliga kopior på allt.
Det är som regel väldigt lätt att skruva ur hårddisken, och sedan med en specialadapter (finns på Kjell&Co eller Clas i sjön) ansluta hårddisken som en USB-disk till en annan dator och rädda allt man vill ha - innan man sedan gör systemåterställning. Låter det för svårt hjälper vilken databutik som helst till.

Detta gäller naturligtvis under förutsättning att det inte är hårddisken som gått sönder, men då går å andra sidan inte systemåterställning heller...

Risken är ju nu att mycket är överskrivet, men har du tur går det att hitta en del. Du kan tex prova med ett program som heter RECUVA (gratis - och på svenska). Googla för att hitta rätt nedladdningsställe.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Dataproblem

Har du gjort återställningen och installerat om Windows, så är det större risk att filerna är borta. Fast en del kan räddas, det beror på om det skrivits ner information på de delar av disken där dina bilder sparats...

Så testa med ett program som scannar själva disken efter filer.
Recuva är ett program jag har återskapat filer med innan.

Bäst är om du kan installera det på en annan dator och ansluta denna disk där (för att minimera risken att skriva över fler filer). Nu är programmet litet, så risken är väl inte så stor att du förstör mer än som redan är borta...

Skaffa ett (stort) USB-minne eller extern hårddisk att spara de återskapade bilderna på, för du kan inte spara dem på samma disk som du söker igenom.

Slutligen. Filehippo, som Recuva är länkad till ovan, brukar vara ren. Men dubbelkolla varje dialogruta och klicka ur alla rutor som erbjuder extra toolbars etc - om sådana dyker upp. Detta råd gäller för övrigt alla gratisprogram man hittar på nätets nedladdningssiter....

Lycka till.

//Stefan

Var lite senare än Belar, men vi hade i alla fall i stort sett samma lösning. :)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Dataproblem

Dubbelkollade lite.
Recuva finns faktiskt i en portabel version också. Tar du den kan du lägga den på en USB-sticka och köra den därifrån. Då slipper du riskera att skriva över saker med en installatör:

Recuva portable

Bara att packa upp zip-filen på en usb och köra den därifrån.

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dataproblem

Litt sent nå, men backup til andre media av viktige filer er noe alle burde ha.
For bilder har vi hovedregel - minst 3 steder. Bilder fra telefonene legges automatisk til både OneDrive og Google+ (Android telefoner), fra kamera legges bildene til en PC med automatisk kopi til OneDrive og før kamera tømmes tas det ekstra kopi til usb-disk.

Microsoft sin synctoys er et godt og gratis verktøy for slike kopier.
Download SyncToy 2.1 from Official Microsoft Download Center
 

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
Sv: Dataproblem

Hej igen, hämtade hem gratisprogrammet och det funkade. Lite rörigt men det gick bra. Det var bara 20 mb som var gratis och jag hade mer. Nu är alla bilder kopierade på 3 ställen så det inte händer igen. Frågan är ju bara varför sånt händer, Blå sida.
Tack för tipsen!
Anita
:spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dataproblem

20MB gratis? Hvilken tjeneste har så lite? Selv har jeg 80GB gratis hos copy, 5GB hos dropbox, 5GB hos Google disse også gratis og fordi jeg bruker Office 365 så har jeg ingen grense på OneDrive, hadde 25GB gratis der tidligere.

Om du benytter denne linken så får du 20GB i stedet for 15 gratis hos copy: https://copy.com?r=2fa4nz (og øker min gratiskvote med 5 også :D ).
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Dataproblem

Hej på er.
Det finns en smidig USB-disk att köpa nu
WD MyPassport Ultra USB 3.0 Svart 2TB - Inet.se kostar från 650:- upp till ca 1500:-. Den är mycket bra att ha med och lagra viktiga saker på. Skulle något hända så är den bara att stoppa i fickan.

Med vänlig hälsning.
Tommy
2227
 
Toppen