• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutningskabel 2,5kvmm

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Hur skall vi få ut budskapet att det är 2,5 kvmm som gäller.
Jag känner mej otrygg när min granne har en synbart klenare kabel vid en ställplats eller Camping, i synnerhet vid höst, vinter, vår. Många campingar har i sin välkomst folder regler som gäller hur nära man skall stå till sin granne, mm och i slutet står det att man skall ha en anslutningskabel som är 2,5 kvmm.
Jag vill inte vara Polis men jag kan inte häller säja att det är upp till var och en att använda fel kabel. Indirekt kan jag bli drabbad med att det sker en olycka (brand mm).
Hur kan vi i HBK informera, påverka våra medlemmar, Importörer, Ttllbehörsäljare, Campingar, ställplatsägare, mm?

Jag köper inga flummiga svar och inte en långkörare som Dethleffskvalite hade tåååålamodet att förklara.

Det gäller din och min säkerhet.

INKA
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Åk ner på kontinenten så blir du botad.
Hittar inte fotona men det var mångfärgade kablar, skarvar & grendosor.
Peter :)

Så är det :) 2,5 mm har man bestämt här i Norden,vilken
är dimensjonerat til 16Amp. (3600 W),ock det även om strømstyrkan
är 6 eller 10 Ampère(ca:1300 ock 2400 W) där man vistas,som det
i vanligt fall räcker med 1 ock 1,5 kvmm!!Det viktigaste är vel oavsätt
täta gummikablar,med rätt dimensjon til aktuell strömstyrka.

Men visst...regler är regler.Så är det.:)
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Hur skall vi få ut budskapet att det är 2,5 kvmm som gäller.
......

Jag köper inga flummiga svar och inte en långkörare som Dethleffskvalite hade tåååålamodet att förklara.

Det gäller din och min säkerhet.

INKA


TS farhågor har väl redan spräckt så...

Arean's förmåga att överföra Ampere utan allt för mycket värme, 2.5mm2 räcker till mycket, liksom 1,5 eller 0,75 (skriver medvetet inga siffror). Är ett termiskt bekymmer, stekande sol försämrar...

MEN

Om det blir ett fel, så är det en fördel om säkringarna löser, och en klen kabel "bromsar" felströmmen så kanske säkringen inte löser.
Längden spelar också in, där grövre area "förlåter" mer. OBS att kabeln från elnätet fram till anslutningen räknas in.

Ett fel som det matar ström mot innebär att det blir varmt och tar ofta eld, en människa kan tåla upp emot 3A så...

Jordfelsbrytaren bryter, om det inte är kortis mellan fas och "nolla" eller fas-fas, då känner den inget.

Tjockleken på kabeln ger marginaler för slitage/skador/sprickbildningar.

Jag går omvägar om jag ser kablar enligt bilderna ovan.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

TS farhågor har väl redan spräckt så...

Klen kabel "bromsar" felströmmen så kanske säkringen inte löser.
Längden spelar också in, där grövre area "förlåter" mer.

Ett fel som det matar ström mot innebär att det blir varmt och tar ofta eld, en människa kan tåla upp emot 3A så...

Jordfelsbrytaren bryter, om det inte är kortis mellan fas och "nolla" eller fas-fas, då känner den inget.

Det här var nya upplysningar.Har man dokumentasjon för det här??Man
har dom här skilda storlekarna på el-kablarna just för at man skal vara säker på at säkringen ryker tidigare en at kabeln tar fyr,men Man kan ju inte använda en 0,75`a på 16 Amp.strømuttag!!!!Man bör ju veta vad man gör,men tydligen är många helt ovetande om det här,så utav den grund har man nog satt 2,5 kvmm kabel som gjäldande krav.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Det känns som flera på detta forum har varit med om kabelbränder när detta ältas stup i ett, ORKA :wall:

På min arbetsplats har det verkligen gjorts tappra försök till kabelbrand och det är inte helt lätt. :rolleyes:

Kan vi inte förbjuda värmeljus, gasol, sängrökning, alkohol i husbilar på en gång :p:



:cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

For endel år siden gikk jeg en inspeksjonsrunde på en camping sammen med eieren av plassen. Fokus var på el. På nesten 200 langliggere koblet vi fra 10 for tynne kabler med jording og beslagla 2 plast 2x0,75 ledninger som var koblet til varmeoven i fortelt. Alle med ikke godkjente kabler fikk skriftlig advarsel. Samme for de som hadde gravd ned sine kabler selv om de var ok liggende åpent.

På campingen ved siden av denne var det samme år en brann grunnet dårlig kabel en campingvogn totalt utbrent og et par til skadet av varmen.

Det å starte enn brann i en kabel kontrollert er vanskelig, men 10A i en 0,75 kabel smelter fort plastisolasjonen. En dårlig tillskrudd kontakt smelter tinn og tenner papir når strømmen blir passe stor. Hvor mange har sett brun plast rundt hullene på kontaktene på campingplasser, som regel kommer dette fra dårlig skrudde stikk.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Det mesta har med upplysning & kunskap att göra... Men?
Hur kan vi lära en blind att se? En döv att lyssna?

Finns få kablar som är fel, oftast mer kunskap kring dess kapacitet som brister...
Då förhoppningsvis endast en minoritet pga. dumhet å snålhet!

Men även en 2,5mm kabel har en begränsning över viss belastning å längd.

Kunskap är en dygd för de som är intresserade!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Åk ner på kontinenten så blir du botad.
Hittar inte fotona men det var mångfärgade kablar, skarvar & grendosor.


Vi hade en väldigt stor pitch och stod flera meter från de värsta bovarna.
Tog en pilsner och kopplade av :)


Peter :)

Men där brinner väl det upp en husbil om dan, eller :msn_dontknow:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Hej, det man kanske skulle tänka på, men som inte verkar finnas med i tankarna många gånger, är ju att de flesta hus och lägenheter är säkrade med 10Amp. till vägguttag m.m.
Samtidgt som de flesta skarvsladdar, lampsladdar, apparatsladdar m.m. m.m. som ligger i drivor bakom bokhyllor, TV bänkar m.m. inte är kraftigare än 0,75mm².
Så på sätt och vis är det mera illa hemma än vid många elstolparna på campingplatser där det ibland krävs 2,5mm² kabel till bara 4Amp. eller 6Amp. säkring. Men där flera kanske bara har en 1,5mm² kabel inkopplad, som även den då har god marginal.

Sladdarna hemma bakom bokhyllan blir ju inte blöta i alla fall..... Förhoppningsvis :p:.

Det jag inte riktigt förstår är den sämre infon som finns om tätade skarvkontakter på sladdarna, eller ev. krav på vattentäta dosor över skarvar.
På många kontakter där de inte är fastgjutna på sladden, så är hålet där sladden går in i kontakten större än sladden, och vattnet följer gladeligen sladden och rinner in i kontakten. Det är ju även inte vattentätt mellan hanen och honan på gjutna kontakter.
I de flesa fall så försvinner väl lite ström över till jordsladden eller till marken så jordfelsbrytaren löser ut.
Men även i det här fallet om vattnet bara hamnar mellan fas och nolla, som i en del andra fall med halvkortis mellan enbart fas och nolla, så känner inte jordfelsbryaren av felet, och bryter då inte strömmen, och "proppen" bryter inte heller, för förbrukningen är för liten.

Det är som i många andra fall lite snedbalans på regelverket kan man tycka.

Krav på 2,5mm² kabel utan otäta skarvar och utan halvmeters kabelsnuttar med otäta adaptekontakter i ändarna vore nog det optimala för alla tillfällen, men säkert lika svårt att uppnå, som många andra önskningar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Selv om husbilen KAN trekke opp til 16A på ett inntak (hopper over de jankies som har flere inntak for alle aircons) så er det normale forbruk 1 til 3A (lader og kyl). Slikt forbruk lager ikke mye varme i kablene og derfor liten risiko for brann (om alle koplinger er godt skrudd). Men skal en bringe med seg flere forskjellige kabler for om en bruker varm/AC eller bare ladning/kyl, jeg mener en skal ha kabel for maks forbruk.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Ja, frågan kan ju bli.
Skall man ha en sladd anpassad för bilens maxförbrukning och huvudsäkring, som många gånger är 10Amp. Eller skall man behöva ha en 2,5mm² sladd som är anpassad för om man ev. skulle råka hamna vid en elstolpe som är säkrad med 16Amp. som man ändå inte kan utnyttja. Det skulle då kunna jämnföras med att man aldrig skulle ha klenare kablar hemma bakom bokhyllan och till lampor än 1,5mm².

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bo&Monica

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
4538
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Det handlar inte om vilken last man har utan till vilket uttag man ansluter sig till. För det viktiga är att säkringarna löser om det blir fel. Det handlar om allmän farlig vårdslöhet. Det ärkonstigt att man kan ha en husbil för 1 miljon men inte kan ha en kabel för någrahundra .
Boaarv
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm

Då var diskussionen om anslutningskabel i gång igen. Tyvärr så märker man att många som skriver inlägg inte riktigt förstått "pudelns kärna".

Glöm det här med att "jag har bara en belastning på 6 A och behöver inte grövre kabel". Det viktiga är personskyddet, d.v.s. att säkringen löser ut tillräckligt snabbt. För detta krävs det 2,5 mm på en campingplats. Utlösningsvillkoret har också att göra med förimpedansen och den kan säkert vara ganska stor på en camping med långa ledningar fram till uttaget. Läste i ett inlägg en jämförelse med 0,75 mm i en lägenhet, detta går inte att jämföra.

Så den stora risken med att använda 1,5 mm är för användaren, inte för grannen. Så tänker man på sig själv i första hand så är det nog inte så farligt för dig själv om bara du har rätt kabel.

/Håkan
 
Toppen