• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

trögt att växla

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Bilen en Ducato 2011 2,3 lit har alltid varit lite trög att lägga i backväxel när den varit kall. Efter 10 000 mil har det blivit lite värre och även när den är varm. Någon gång kan det också vara trögt att växla uppåt. Kopplingen verkar ut att arbeta utan problem. Ändå ha någon menat att det kan vara justering av koppling vilken en mekaniker säger är självjusterande. Någon annan menar att det kan vara vajer som styrs av växelspaken. Det hörs inte några skrapljud från lådan när det går trögt.

Finns det någon som har erfarenhet av samma problem

Hälsningar
Jan Karlsson
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: trögt att växla

På vår förra bil blev det nästan omöjligt att växla och det berodde på en "kulled" som satt som sista länk in i växellådan.
Lossade lite på en mutter och smörjde upp med 5:56 så lossnade det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: trögt att växla

Min nuvarande bil vw caddy var lite kärv och svårväxlad jag smörjde alla leder med svart fett som sitter kvar ordentligt och det blev mycket bättre.
Jag har också varit med om att flera bilar varit svårväxlade just pga. kopplingen, den har fungerat bra men tydligen inte kopplat ur riktigt ändå.
På en hundkoja med växellåda och motor hopbyggda med samma olja blev spaken så kärv att min bror fick hjälpa mej att få in trean när den blev varm.
Fick ett tips om ett medel att slå i lådan och ganska omgående blev det bra igen.
Så kolla länkaget, kopplingen och byt olja i växelådan, fungerar inte det blir det inte så roligt att få till det.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: trögt att växla

Har haft en personbil där kopplingen kärvade p.g.a. ytrost på växellådans ingående splinsade axel. Det gjorde att lamellen gick lite trögt och därmed låg kvar mot svänghjulet med ett lätt tryck även när kopplingen var nertryckt.
Hade alltså inget med justering att göra.
Resulterade i svårigheter att få i växlarna, särskilt vid stillastående.

Men det kan ju vara tex kärvande länkar och överföring från spaken också.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Jan!

Är det själva rörelsen i spaken som är trög?

Är den lika trög att växla när motorn är avstängd?
Smörj vajrarna och vajeränden som är kopplad till v-lådan.

//tony
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: trögt att växla

För ett par år sedan hade vi samma problem lämnade då in bilen till en Fiatmeck i Bålsta han smörjde upp vajern eller vajrarna som styrs av växelspaken sen dess har vi inte haft dom problem igen
tydligen var det helt tort har du tur så kan det vara samma problem kostade bara några hundra att få det fixat.

Micke
 
Toppen