• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapido 640 F

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi har övergivit våra funderingar på en plåtis och fastnat för en 6,5-meters Rapido med lite annorlunda planlösning.

Någon som har erfarenhet av denna med eventuella för- och nackdelar?

[YOUTUBE]ClZpuxhB-g0[/YOUTUBE]
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 640 F

Ser ut som en djäkla smart bil för två vuxna och ett besökande barnbarn. Man har fått in mycket i bilen, undrar om hur den känns i verkligheten. Sängen bak skall man nog mäta så att den inte är för smal och kort. Man kan ju inte trolla även om man vill. Den ser dock mycket fin ut och för 20+ cm mot en plåtis har man fått mycket.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 640 F

Bilen ser jättefin ut med lite nytänk men den avhuggna sängen som man ser i en del bilar har jag aldrig förstått mig på. Är det meningen fötterna skall dingla utanför, hade åtminstone jag/vi haft svårt för. / Carsten
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 640 F

Är sängen tillräckligt bred för axlar o rumpa så fungerar denna sänglösning bra. Men en husbil är för det mesta en kompromiss!
Ha det
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Rapido 640 F

Fint med fyra riktiga franåtriktade stolar när man åker. Vi har 3 i vår bil, den 3:e är mycket uppskattad.

Det ser ut att bli svårt att laga mat, mycket dåligt med avställningsyta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rapido 640 F

Fint med fyra riktiga franåtriktade stolar när man åker. Vi har 3 i vår bil, den 3:e är mycket uppskattad.

Det ser ut att bli svårt att laga mat, mycket dåligt med avställningsyta.

Vi är inte bortskämda med avställningsyta i vår nuvarande men bordet kommer närmare i Rapidon.
Det positiva är att det tycks vara bättre svängrum vid matlagning!

Vi har tänkt oss till PR i Sollebrunn för att uppleva den på plats, det är svårt att få en riktig uppfattning med vidvinkelbilder.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Rapido 640 F

Mycket bra tanke att eventuellt satsa på Rapido. Vår 924F från 05 har nu gått ca 9000 mil. Inredningens alla luckor/dörrars lås och gångjärn är lika stabila idag som när vi köpte bilen. Har bytt generator och haft problem med tempmätare så vi fick byta hela instrumentpanelen, det är allt förutom vanlig service. Kamrem bytt i höstas för andra gången, byte motorolja/filter varje år, smörjer torsionsfjädringen bak varje vår innan säsongen börjar. Har bara bra intryck av PR i Sollebrunn, lycka till med ny bil.
Ove.G
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Rapido 640 F

Vi är inte bortskämda med avställningsyta i vår nuvarande men bordet kommer närmare i Rapidon.
Det positiva är att det tycks vara bättre svängrum vid matlagning!

Vi har tänkt oss till PR i Sollebrunn för att uppleva den på plats, det är svårt att få en riktig uppfattning med vidvinkelbilder.

Vi tittade på denna med stort intresse på Elmia 2013 när den var helt ny. En väldigt trevlig bil men en spännande och annorlunda planlösning. För oss var dock garaget för litet, vilket det ofta blir med den typen av bädd. Extra synd på en Rapido med den vackra bakstammen att sätta på cykelställ.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 640 F

Kan rekommendera rapido och pr, husbilar har köpt 5st har aldrig varit något problem jag tittade själv på den bilen men det var lång leverans så det blev en 7091ff mvh håkan
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 640 F

Vi har en 7 m helintegrerad Rapido 9087 2007 som vi köpte ny 2008. Den har nu gått 11000 mil och vi är mycket nöjda. Den är mycket rymlig för sin storlek. Det är vår första husbil och vi har inga planer på att byta. Enda nackdelen är den begränsade lastvikten.

Birgitta
 

Tommy Fo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
1758
Medlemskap
2025
Sv: Rapido 640 F

Hej Knarrevik! Vi köpte en 640F förra året och vi är överlag nöjd med bilen. Vi har haft två bilar tidigare under 6 meter, så vi upplever inte bilen för trång. Vi är heller inte så storväxta så det fungerar bra både i sovrum och kök. Visst är det trångt vid spis och disk, men vi använder bordet som avställningsyta. Värmen i bilen är riktigt bra vilket vi har kunnat testa i vinter då vi har den uppställd på camping. Och nyare modell har dessutom golvvärme! Garaget är full tillräckligt och jag satt in en hylla för två ihopfällbara stolar.
Vi har haft en hel del garantijobb som ännu inte är helt klara som har varit irriterande men hoppas att det sista blir avklarat i april.
Bilen går tyst, den är smidig och drar förvånansvärt lite disel (ca 0,9 l/milen. Det är en Ljus fin inredning som vi trivs med. Lycka till med dina planer! Mvh Tommy
 
B

Björkhöjd

Guest
Sv: Rapido 640 F

Hej,
Har en 640, 2014. Är våran första husbil men är mycket nöjda. Bra säng. Bra att stå vid öppen dörr och laga mat. Bra att köra.

Marianne o Thomas
Lindome
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Rapido 640 F

Mycket tilltalande inredning men jag skulle föredra "egen" säng för jag vrider mig en hel del, speciellt om det är varmt...
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Rapido 640 F

Trevlig planlösning detta när man kan lämna förarstolen och sitta mitt emot varandra vid måltider och samvaro och båda har möjlighet att njuta av utsikten genom framrutan. Häggen i ett soligt Umeå
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Rapido 640 F

+ Sittplatserna runt bordet, som inte ser ut som ett tråkigt buss-säte som de gör i 90% av dagens husbilar. Man sitter mitt emot varandra på ett bekvämt sätt.
+ Bra sänglösning, lätt bäddad och man kan gå runt på båda sidor.
+ Bordet fungerar som avställningsyta vid matlagning.

- Det lilla köket.
- Toaletten i duschutrymmet.
 
Toppen