• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nu är det dags igen. Ett nytt fruktansvärt oväder med hårda vindar och ymnigt snöfall har drabbat oss på Västkusten. Jag var ute och kollade lite på ovädret och det var nog minst 6, kanske rentav 7 sekundmeter i byarna! Snön vräkte ner! Marken var täckt av över en halv decimeter snö, så här är det hårda bud.

snö.jpg

Telefonnätet bröt ju samman i det hårda vädret naturligtvis och snart går väl strömmen också!

Skrivet på en Samsungplatta via en hotspot i telefonen med simkort från Comviq. (Obs! Ej medveten reklam!)

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Visst är det härligt, har tyvärr inte möjlighet att åka ut med husbilen den här helgen, annars är det fantastiskt härligt att vara ute med den när det är lite snö(o)väder. :)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Nej, nej, nej!

Så otroligt 2010 att kalla det oväder.
Det är ett Kaosväder!

Gör dig beredd på ”rysskylan” som slår till efter att bara ha tagit en omväg. Skriv ditt testamente och läs varenda ”Så klarar du dig när stormen kommer..” artikel du kan komma över. Räkna med ”masskrockar” och ”extrem snökaos” även i trafiken. ”Stora delar” av landet lär troligen också bli strömlösa..

Se bara till att läsa Aftonbladet och Expressen för att få bra tips och hålla dig korrekt uppdaterad.;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Det är väl bara engelsmän, galna hundar och Lurven (Norsk skogkatt) som gillar sådant här väder!

lurv.jpg

Nytt försök med film:

http://youtu.be/Hie42a60UUg

Vet inte om det fungerar. Min insticksmodul för flashplayern har havererat och jag vet inte hur jag ska få igång den igen. När jag försöker ladda ner den föreslår programmet att jag ska stänga av webläsaren. Hur ska jag kunna ladda ner något om jag stänger av webläsaren? Den här världen blir konstigare och konstigare hela tiden.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Det var en som upplyste mig en gång om att det var barn & svagsinta som gillar vintern. Det var nog lite hårt att uttrycka sig så, det finns faktiskt ett litet antal som tycker att vintern är fantastisk. Så tycker jag också, bara man slipper gå ut.:D

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Det är väl bara engelsmän, galna hundar och Lurven (Norsk skogkatt) som gillar sådant här väder!

Visa bilaga 94622

Jag betraktar mig inte som något därav, men jag gillar snö och s.k. snöoväder, som jag snarare bara kallar snöväder. Vad är alternativet där vi bor vid den här årstiden, blött grått, och svart. Nu blir det ljust vitt och vackert, och med lite tur kan man åka skidor utan att åka 30mil först. :)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Vet inte om det fungerar. Min insticksmodul för flashplayern har havererat och jag vet inte hur jag ska få igång den igen. När jag försöker ladda ner den föreslår programmet att jag ska stänga av webläsaren. Hur ska jag kunna ladda ner något om jag stänger av webläsaren? Den här världen blir konstigare och konstigare hela tiden.

[youtube]Hie42a60UUg[/youtube]
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Det är lika illa i Värmland, fimbulvintern har slagit till rejält här, vi ligger och sover med dubbla raggsockar och ligger tätt för värmens skull, ja ute har kvicksilvret frusit fast på hela minus 2,5 grader
:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Trots att inlägget avviker från tråden svarar jag på din fråga.
Hoppas att jag inte blir påhoppad för detta.

Bilden är tagen med SonyQX100 på en iPhone och sparsamt redigerad i Snapseed. Bilden, i detta fallet på 2 megapixel (orginalet 20), sparas i iPhone och kan därför omedelbart redigeras i appen Snapseed i iPad (bildström) och kan därefter läggas in här på forumet.

Alltså inga manuella bildöverföringar överhuvud taget, WiFi från kameraoptik till iPhone, från kamerarulle i iPhone till bildströmmen i iPad och så småningom till molnet Bix, allt automatiskt.

Hängde du med Jappe? Jag hade inte själv hängt med!

image.jpg
Bilden ändrad till svartvit i Snapseed
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Nja, 20 mp på en iPhone förstår jag inte riktigt. Det bör ju finnas en sensor. Är den i telefonen? Resten av manipulationerna är väl inte så konstiga. Jag gillar inte moln särskilt mycket, dock.

Jag håller fortfarande på med min gamla "arbetshäst" Nikon P7000. Den har skött sig oklanderligt som fickkamera under flera år nu utan att tröttna.

Jappe

PS. Väldigt vackra stenar på bilden!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Orginalbilden på 20 megapixel sparas i kameraoptiken, en kopia på 20 eller 2 megapixel förs över automatiskt till iPhone via WiFi.

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ett nytt oväder har dragit in över Västkusten!

Man kan inte spara en bild i ett objektiv. Förstår inte!

Jappe
 
Toppen