• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recycling?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är på gång att byta laptop & har funderingar på detta med konsumtionssamhällets slit & slängmentalitet eller att bara köpa nytt för det att det är kul med nya grejer. Är det någon som har köpt eller reflekterat över att köpa en begagnad dator av ett företag som gått igenom, servat & uppdaterat en ca 2-3 år gammal dator. Det finns företag som säljer sådana datorer fullt färdiga för användning med operativsystem, Office, antivirus & 1 års full garanti för ca 3-4000:-. Nypriset för dessa var ca 15-20000:-. Ett sådant köp skulle kanske göra något för miljön (återanvändning) & framför allt ge mej en mycket potentare dator än ett nyköp till ett betydligt högre pris. Alltså jag vill göra något för miljön, få en kraftigare dator & naturligtvis till ett lägre pris.
Tacksam för åsikter & gärna tips var man kan köpa.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Recycling?

Släng dig i väggen, mossgubbe! Det ska va nya grejer hela tiden, fattar du väl. Vi måste tänka på arbetslösheten i fjärran Östern! Det finns väldigt många kineser. Du vill väl inte att dom ska riskera svältdöden bara för att vi snålar in på investering i ny teknik?

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Recycling?

XP - datorer 2 GB RAM ? :)
processor ? GHz

Va är dit syfte - behov ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Recycling?

Du ä la för go. Det är ju ytterligare ett argument som motiverar recycling. För övrigt är jag nog lite av en ekorre som sparar på mej en massa grejer. Har svårt att slänga grejer som fungerar & som kanske kan vara bra att ha i framtiden. Det är bekvämt att använda grejer som man förstår sig på. Varför ska man lära sig en massa nya grejer när den gamla tekniken fungerar tillfredställande. Du vet ju själv vad t.ex en ipad kan ställa till med.:D

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Recycling?

XP - datorer 2 GB RAM ? :)
processor ? GHz

Va är dit syfte - behov ?

Jag har en Lenovo T61 idag som har börjat krångla. Har kommit fram till att den inte är ekonomiskt försvarbar att reparera. Jag har nu hittat en del på Blocket som kan vara av intresse.

KONKURSPARTI (HP datorer, 8440P) FRI FRAKT | Stockholm
KONKURSPARTI (LENOVO datorer, T510) FRI FRAKT | Göteborg
HP 8460p Elitebook Intel-i5 Arbetsdator NY | Göteborg
HP EliteBook 8460p - 14" - i5 - 4GB - 320HDD | Stockholm
KONKURSPARTI (HP datorer, 8530P) FRI FRAKT | Stockholm

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Recycling?

Bennie
I min åsikt det är for dyrt
Windows 7 - jag tror alla.
4 GB RAM max.
Harddisk gamla typer - langsam och liten.
Endast 32 bit - 64 bit at fördra.
Gamla laptoppene använder ochså mer ström en nya.
Ressource förlust. ;)

T. ex. jag har just köpt en ny Acer 15,6"
8 GB RAM 1000 GB harddisk för endast 1998,- dkr.

Om du vil redigera foto eller film med Windows 8.1
ska den ha helst 8 GB RAM.
Win 8.1 er bra med program färger i t.ex. Movie Maker och Adobe's.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Recycling?

@Montreal
Jovist Win 7 var bra och win 8.1 är återställbart.
Men före eller sidan det blir sådan.
Du kan fortfarande använda skrivbordet.
Du kan ignorera den stora startmenyn
Win 8 startar automatiskt på skrivbordet när du lämnade sist.
Du kan överföra programmet åtkomst till ditt skrivbord
istället för att använda startmeuen.

Var det problemen ?
 
Senast redigerad av en moderator:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Recycling?

Som den lilla datornörd jag är ...

Nej tack, dessa datorer är oftast för ren kontorshantering.

Hyfsade processorer, men lite minne ( 4 GB ) och grafikkort som inte har eget minne utan använder det fasta minnet.

De kommer att sega ner sig rejält med lite bild eller videohantering.

Nyare datorer har oftast 6 - 8 GB fast minne, vassare, effektivare och energisnålare processor samt om man vill ett HD grafikkort med 1- 2 GB eget minne vilket gör att de kan hantera det mesta utan att dra allt för mycket effekt.

Nåt man får komma ihåg är att moderna datorsystem oftast lägger beslag på 2 - 3 GB minne för att fungera bra vilket gör att det inte finns värst mycket fast minne kvar till annan programvara samt att risken för att hårddisken måste användas som extraminne ( virtuellt minne ) vilket gör att datorn blir seg.

Till kontorsprogram OK, men för övrigt riskerar de bli sega om de inte kompletteras med mer minne.

Edit: den datorn Hymer nämner vilket verkar vara den här:
Begagnad Lenovo Thinkpad W510 - GREENTECH Sweden AB. Billiga datorer.

Den är ganska bra med mycket minne, bra processor och grafik med eget minne som det verkar.

Tyvärr inte i lager tydligen, men liknande datorhårdvara är vad man skall söka på om man vill köpa begagnat med hyfsad allroundprestanda.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Recycling?

Hmmmm ...............processor 1,6GHz - inta snabb.

I mitten av 1980-talet dög en i386 på 16 MHz för ordbehandling.

Hade internet varit uppfunnet på den tiden, hade man kanske till och med kunna skriva inlägg på husbilsklubben...

Med detta vill jag ha sagt, att "superprestanda" inte behövs av alla datoranvändare.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Recycling?

Hej Bennie :)
Tack ska du ha. Ja, jag har fotograferat den själv. Haha du är en trevlig prick som inte ger dej. Jag skall försöka mig på att filma den när till våren då jag tar ut den. Jag har faktiskt funderat på att skaffa mej en dash-kamera eller liknande men inte kunnat bestämma mej för om jag kommer att använda den i den utsträckning så att det är någon ide med detta.
Fortsätt gärna med att lägga in dina filmer, dom är alltid trevliga att se på.

Bennie

- skrev Bennie 2014-12-31, 14:06

Det är ingen nødvendighet med minimum 2,1 GHz processor och 8 GB RAM
men en fordel om inta grannar / naboer skal gå med hörlurar for at undvika brøl og fy ord. :D

Min gamla win 8,1 2GB RAM och 1,66 GHz processor
tyckes hundarna måste komma på pension,
om jag fort vil redigera film.:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Recycling?

Pålle!

Var det inte Oskar vi körde med en gång i tiden. På din inrådan?
Ha det bra och en hälsning till dig och Ingrid från ett för tillfället snötäckt Småland!

Staffan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Recycling?

Ditt minne är fantastiskt, Staffan!

Oskar I var ordbehandlingsprogrammet och Oskar II var rättstavningsdelen.

WordPerfect var näst intill olösligt, i varje fall för privatpersoner och mindre företag, och MS Word var inte uppfunnet ännu.

Oskar låg på 5 1/4-tumsdisketter (3 1/2-tummarna var inte heller uppfunna...) Tror jag har originalfilerna kvar någonstans. Man kanske skulle prova att köra dem under dagens Windows?

Hälsningar "från oss båda till er båda" från ett Uppsala där snön också ligger. Har dock inte behövt starta snöslungan ännu...

Pålle
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Recycling?

Köpte bordsdator från Inrego, säljer reconditionerade företagsdatorer Bärbara och stationära till bra priser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Recycling?

Noe en skal være oppmerksom på er oppløsningen på skjermen, mange websider krever i dag mer enn 1024 pix bredde for å bli leselig. Samme problem med høyden på skjermen, 800 pix høyde er et minimum.

Pro laptops har ofte et smalere og høyere format enn de 16:9 skjermene som brukes i billig seriene, både fordel og en årsak til høyere pris.

Windows eldre enn 7 bør en styre unna. Slike pcer bør brukes til Linux (ikke ulik Mac OSX :D ).

Selv har jeg tidligere alltid holdt liv i pcer i mange år, senere har jeg valgt for eget bruk å kjøpe B-vare eller utgående modeller. Disse utgående er gjerne lansert ett år tilbake i tid. Den jeg har nå er en for meg nesten 2 år gammel Acer Iconia W700 med 4GB RAM og full-HD skjerm levert med 64GB SSD, kostet som B-vare omlag 3000. Oppgraderte den nå til 500 GB SSD for A$ 300 litt under SEK 2000.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Recycling?

Hmmmm ...............processor 1,6GHz - inta snabb.

Sämre än en lågprismobil :confused:

Jag skulle aldrig köpa en beg. kontorslaptop, dom är egentligen inte bra på något för allround-användaren, och på tok för dyra, kontorslaptops är "färskvara" som oftast inte låter sig uppdateras hårdvarumässigt, det finns ju en anledning till överskottet på slikt skräp, vi byter ut våra ca. var 3:e år på jobbet, duger till Office. Dom är helt enkelt inte moderna.
Ungefär som en gammal Amazon, nytt batteri och den går några år till. :wink:
 
Senast ändrad:
Toppen