• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recycling?

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Recycling?

Sämre än en lågprismobil :confused:

Jag skulle aldrig köpa en beg. kontorslaptop, dom är egentligen inte bra på något för allround-användaren, och på tok för dyra, kontorslaptops är "färskvara" som oftast inte låter sig uppdateras hårdvarumässigt, det finns ju en anledning till överskottet på slikt skräp, vi byter ut våra ca. var 3:e år på jobbet, duger till Office. Dom är helt enkelt inte moderna.
Ungefär som en gammal Amazon, nytt batteri och den går några år till. :wink:
Ja Peter det som var på tal där jag skrev var en laptop med en 1,66 GHz processor,
och det tyckes jag var liten langsamt.

En SSD harddisk har jag i laptoppen derifron jag nu skriver.
Acceptabel för små projekter - små.

Om jag sku välja uten at tänke på pris
da blev det mindst 3,2 GHZ -128 GB SSD - 1 TB HD - 16 GB RAM.

Pris ca. 8.000 +++

Jag lever med min nya 8 GB RAM 2,2 GHZ 1TB HD till 2000,- dkr :)
Jovist det var på rea / udsalg hos Elgiganten.
:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Recycling?

Alla har ju inte behov av att redigera bilder eller spela spel på sin laptop, om man bara vill surfa och svara på mail fungerar nästa alla maskiner, ladda in Windows 7 som är superstabilt, undvik Windows 8 som bäst passar på en telefon eller padda. Om du skall köpa nytt, vänta tills Windows 10 kommer, det förefaller bli en utvecklad version av Windows 7. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Recycling?

Windows 10 Tech Preview er tilgjengelig på svensk og kan kjøres på alle pcer som er bygget for 7 eller 8. Glem pcer som er bygget for XP eller Vista, en kan ikke regne med at de kan kjøre Win 10.

Skjerm 1024x768 vil være den absolutte lavgrense for en pc i dag. Samme gjelder 4 GB minne, en billig maskin har gjerne en HD med 5200 rpm - helt greit for surf og mail sammen med litt office programmer. Men en recycling maskin burde ikke koste mer enn mellom 1000 og 2000.

Sjekk også hva nye billigmaskiner koster, jeg ville ikke gå over den grensen om det ikke gjelder en meget spesiell maskin.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Recycling?

Montreal

Det är precis så jag har tänkt. Hemma har jag den bara för att surfa (bl.a HBK) betala räkningar & e-mail. Det är också tänkt att den skall med i HB'n när det är så dags & skall användas där på samma sätt. Om jag jag vill göra mer avancerade saker så har jag en stationär dator som är väldigt kraftfull & klarar det mesta. Att t.ex redigera bilder & film när jag är ute & reser är inte riktigt min grej. Under resorna vill jag uppleva saker, inte sitta i HB'n & pilla på en dator.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Recycling?

Montreal

Det är precis så jag har tänkt. Hemma har jag den bara för att surfa (bl.a HBK) betala räkningar & e-mail. Det är också tänkt att den skall med i HB'n när det är så dags & skall användas där på samma sätt. Om jag jag vill göra mer avancerade saker så har jag en stationär dator som är väldigt kraftfull & klarar det mesta. Att t.ex redigera bilder & film när jag är ute & reser är inte riktigt min grej. Under resorna vill jag uppleva saker, inte sitta i HB'n & pilla på en dator.

Bennie

I husbilen passar en surfplatta bra med tanke på vad du har för behov. Den går dessutom att använda som navigator med Locus Pro och någon navigeringsapp t.ex. Sygic eller here som jag jag gillar. Det är lätt att knö in HBK:s ställplatser i en platta o.s.v.!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Recycling?

Jo Jappe du kanske har rätt. Jag har faktiskt en ny iPad som jag dessvärre inte blir vän med så den skall barnbarnet få. Jag läser ju alla inlägg där du har ett finger med i spelet bl.a dina inlägg om just surfplattan. Det är ju mer än en gång jag läst det numera bevingade uttrycket "giv mig styrka" vilket jag tolkar som att det är för besvärligt med en sådan tingest.:D

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Recycling?

En vanlig android platta är lätthanterlig och jobbar bra ihop med en dator om man vill utöka kapaciteten för t.e.x. fotohantering i lugn och ro i hemmet. IPaden har ju sina förespråkare och även vissa fördelar även om jag tycker att nackdelarna överväger.

Har du en iPad så fungerar den glimrande som navigator ihop med Poiviewer och iGo primo. Nackdelen, tycker jag, är att det är så knöligt att knö in bildfiler till ställplatsapparna.

Nu kommer snart Knarrevik! :)

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Recycling?

Androidplattan fungerar alldeles utmärkt som navigator tillsammans med Sygic enligt min erfarenhet. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Recycling?

Windows 10 Tech Preview er tilgjengelig på svensk og kan kjøres på alle pcer som er bygget for 7 eller 8. Glem pcer som er bygget for XP eller Vista, en kan ikke regne med at de kan kjøre Win 10.

Skjerm 1024x768 vil være den absolutte lavgrense for en pc i dag. Samme gjelder 4 GB minne, en billig maskin har gjerne en HD med 5200 rpm - helt greit for surf og mail sammen med litt office programmer. Men en recycling maskin burde ikke koste mer enn mellom 1000 og 2000.

Sjekk også hva nye billigmaskiner koster, jeg ville ikke gå over den grensen om det ikke gjelder en meget spesiell maskin.

Knut, visst borde väl en laptop som klara Windows Vista, ett av de trögaste operativsystem som byggts, klara Windows 10? Men jag skrev faktiskt att man skulle vänta på Windows 10 om man skall köpa nytt. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Recycling?

Det ser ut som det er smertefri oppgradering fra 8.1 til 10 - ett lite program som kjøres og windows update gjør jobben (fungerer allerede på tech preview av i dag). Om ryktene som går stemmer så blir det fri oppgradering fra 7, 8 og 8.1 til 10. 7 og 8 krever en aktiv installasjonsjobb i tech pre, 8.1 kan en oppgradere via windows update.

Problemet med XP og Vista PC er hovedsaklig minneadmin og hardware drivere som ble laget til gammel standard for 32 bit og kvasi for 64 bit - ingen av disse drivere fungerer under 8.1 og 10. Selv under 7 og 8 var det bare 32 bit OS som del kunne bruke gamle drivere. Enheter som også brukes i nye pcer kan fungere med drivere laget for de nye maskinene, men dette er noe en ikke kan regne med.

XP og vista PCer kjører best om de blir oppgradert til Linux!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Recycling?

- men en opgradering til Win 10,
gør ikke PC'en snabbere
jeg vil tro.
Rett ?

Vores foto, video, skærme, bilder på internet, filer etc.
blir større og større.

Det kræver stor hastighed hvis det skal blive samme tid for skærmbilleder.
Ganske vidst i bedre kvalitet - men sådan går udviklingen.

At få skærmbilleder er en lang proces fra senderfrekvenser - modem - router etc. til skærmbilleder.
Alle elementer en del af kæden.
PC'en er en del heraf.

Det er hverken noget jeg har bestemt, Windows eller andre fabrikanter.
Det er kundernes generelle efterspørgsel på kvalitet.

Udbud og efterspørgsel.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Recycling?

Ifall man envisas med en "klen" äldre laptop så kan det hjälpa med detta: Tiny7

Jag har en Netbook Asus EeePc 901 med SSD som kom med Linux, jag kör Tiny 7 på den sedan några år, flyter på riktigt skapligt med 2GB ram, men inga avancerade uppdrag.

Gratis samt aldrig några irriterande updates

https://www.youtube.com/watch?v=_UPLyZjwGvQ

:wink:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Recycling?

Virker al den snak om CPU processor og RAM som rappakalja / volapyk ?

Så prøv denne test på din egen Win 8 PC
og se hvor meget av din PC's kapacitet
der bruges når du surfer, åbner billeder, filer, videor etc.

Her har jeg åbnet joblisten neden under mit internetvindue
for at se hvor meget af min 2,2 GHz 8 GB RAM der bruges
endast ved internet uden foto m.m.

Husk at der bruges en del RAM til antivirus - browser etc.

visualisering af  kapacitesforbrug.jpg

Er dine RAM - parat hukommelse - stor ?
Er din CPU / processor stor ?
Er din internet forbindelse det svageste ?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen