• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TPMS - ny dietvariant?

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Nej, inte i närheten.
Jag har kikat lite efter ny personbil. Min handlare pratade då om TPMS, däcktrycksövervakning. Han sa att EU låg bakom lagen från 1 nov 2014. Det skulle även gälla husbilar. Det har jag missat totalt. Jag har naturligtvis hört tals om tryckövervakning men trodde det var ett tillval på många bilar, standard på något dyrare kanske.
Jag skulle få räkna med högre kostnader för däck framöver eftersom sensorerna är dyra. Dessutom ska de programmeras för hjulen de sitter på, underhållas, bytas batteri m.m. Jag skulle inte kunna skifta hjulen mellan axlarna utan omprogrammering. I princip ingenting skulle jag själv kunna göra. Dessutom skulle enligt handlaren bilprovningen slå ner på varningslampa för en icke fungerande sensor
Det började låta väldigt besvärligt och dyrt, så jag googlade runt lite. Nu verkar det dessbättre inte vara så illa.
Du kan läsa en bra beskrivning här

En liten del saxat från Transportstyrelsens sida:
"Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning."
 
J

Jarn

Guest
Sv: TPMS - ny dietvariant?

Det systemet behöver inte vara varken dyrt eller komplicerat.
Byggs det ihop med ABS/ESP så blir det enkelt att hantera.
Finns tom påmin VW Golf 2011.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: TPMS - ny dietvariant?

Jag bytte till 20" fälgar på min 300C 2008, min däckhandlare flyttade över sensorerna i de nya fälgarna, inge konstigt i det. Spelar ingen roll var jag sätter hjulen, det känner bilen av så jag ser det enskilda trycket i varje hjul, skiftar jag till hjul utan sensorventil så larmar bilen när jag kommer för långt från fälgarna, men slutar efter ett tag, har aldrig bytt batterier.
Funkar i övrigt kanon, bra finess :)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: TPMS - ny dietvariant?

Jag har TPMS på motorcykeln , kan inte se någon nackdel med det, faktum är att jag valde till det när den beställdes och jag kan dessutom av erfarenhet säga att det fungerar :mad:
Min hoj har de vanliga hjulsensorerna, har inte bytt något batteri på dom två åren som gått, kostade under 2000kr.
 
Toppen