• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EP-solars Regulator Tracer 2215BN

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Hej
Jag köpte ett paket 12v 200w (2x12v100w) solceller och fick med Tracer 2215BN Regulator med MT50 display. Instruktionerna är på Engelska och jag är urdåligt på detta språk vet ej varifrån man kan få översättningen av instruktionerna på Svenska eller Finska. Kan någon hjälpa mig. En annan sak paketet innehåll följande kabelsatser från solcellerna 4mm2 till fördelningsboxen takgenomföringen därifrån 2,5mm2 till Regulatorn från regulatorn 6mm2 till batteribanken. Tycker att det skulle räcka med 4mm2 hela vägen. Eller Hur. Vad tycker ni.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: EP-solars Regulator Tracer 2215BN

Jupp, 4mm räcker. (i princip skulle 2,5mm räcka till 200W paneler)
Självklart avhängt på längd på kabelmontage! Hellre överkapacitet, än under...

Tittar själv just på Tracers BN modell. Men behöver 30A (40A)varianten till mina 2x180W paneler.
Rätt prisvärt här: 30A 12v/24v MPPT charge Controller - New Model Tracer3215BN

Vad i "bruksen" är det som är svårbegripligt?

Vänl. MS
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: EP-solars Regulator Tracer 2215BN

Hej
Bruksanvisningen av regulatorn klarar jag av men det kom en display som heter MT50 som är bekymmer hur man programmerar eller behöver man programmera? Försöker skicka BDF fil av Displayern.
 

Bilagor

  • 22397255-abd2a0-MT50_manual.pdf
    3,4 MB · Visningar: 132

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: EP-solars Regulator Tracer 2215BN

Trevlig display, den har fler möjligheter än föregångaren; MT5

BN regulatorn skiljer sig med möjligheter till egna voltval mot den gamla regulatorn, men displayen borde ändå vara en baggis att koppla in/starta igång.
Det mesta är inställt som förval på regulatorn från fabrik, borde bara vara att ansluta MT50.

Går sedan att justera regulatorn mer detaljrikt via menyval än MT5/RN varianten. BN/MT50 ser helt ok ut!

Funderar som sagt på en 3215BN med MT50 alt. en Smart2 regulator...
Om ingen annan välrenommerad MPPT regulator dyker upp, typ GLS m.fl. till bra pris på eBay.

Jag har ett mål om att komma under 5000Kr totalt med installation, 360W klass-A monopaneler inkl. regulator. :)

Hoppas du blir nöjd med Tracer, föregångarna har jag monterat ett par stycken av.

Mvh. MS
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: EP-solars Regulator Tracer 2215BN

Tycker 2.5m2 låter väldigt snålt för 200w (eller är tanken att köra dubbla kablage för panelerna ner till regulatorn?)?
Tänk även på att antal meter är avgörande.
Kolla exempelvis denna guide för att beräkna kabelarea: http://www.odelco.se/pdf-filer/kabeldimension.pdf

Apropå solcellsregulator, någon som har testat Schaudt LRM 1218 än finns även en passande display (Schaudt 320)?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: EP-solars Regulator Tracer 2215BN

Själv skulle jag aldrig tänka mig använda 2.5m2 i en bil... Alldeles för tjock kabel för ändamålet! :wink:

Till 200w panel med i Bästa fall 10-15A, ser jag inga hinder med 2,5mm2 i en husbil med korta kablage...

Möjligtvis över flera varv runt en 2.5m2 kabel då kan det bli kilometer rätt snabbt... :spinny:

MS


Tycker 2.5m2 låter väldigt snålt för 200w (eller är tanken att köra dubbla kablage för panelerna ner till regulatorn?)?
Tänk även på att antal meter är avgörande.
Kolla exempelvis denna guide för att beräkna kabelarea: http://www.odelco.se/pdf-filer/kabeldimension.pdf

Apropå solcellsregulator, någon som har testat Schaudt LRM 1218 än finns även en passande display (Schaudt 320)?
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Sv: EP-solars Regulator Tracer 2215BN

Har en tracer 2215bn regulator.
Där finns en lampa som ibland lyser rött,och om man trycker på denna så slocknar lampan.någon som vet vad denna lampa betyder?image.jpeg
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: EP-solars Regulator Tracer 2215BN

Röd lampa som man kan släcka tyder på något larm.... underspänning?


Tracer1215BN/ Tracer2215BN/ Tracer3215BN/ Tracer4215BN-Products-solar charge controller—Beijing Epsolar Technology Co., Ltd
Electronic Protections:
PV short circuit protection
PV overvoltage alarm protection
PV current limiting protection
PV reverse polarity protection
Battery overcharge protection
Battery over discharge protection
Battery reverse polarity protection
Load overload protection
Load short circuit protection
Overheating protection

Hittar ingen manual där, sidan är otroligt långsam...
 
Senast ändrad:
Toppen