• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

F

F.d. 30292

Guest
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

ja jävlar vad det ska flygas drönare!

och till alla er paranoida, det är ingen som filmar er, för ingen bryr sig om just er...

fö. så klassas inte drönare som övervakningskamera, då man aldrig lämnar den oövervakad.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

fö. så klassas inte drönare som övervakningskamera, då man aldrig lämnar den oövervakad.

Som om man skulle fråga när den kikar in genom fönstret :D

Johnny%20Dronehunter.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

De som har mest att frukta från kameraförsedda drönare är terrorister men då är drönarna av annan kaliber och i regel bestyckade med mer än bara GoProkameror!

Vi andra har nog mindre att frukta från dessa tingestar så länge piloten är skicklig och inom drönarens synhåll.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Myndigheternas drönare bryr jag mig inte om då de har ett syfte, det är privatpersoners missbruk av dem jag invänder mot. När människor kan gömma sig bakom anonymitet släpper plötsligt alla normala mentala spärrar. Nu har de sjukligt nyfikna fått ännu ett verktyg att använda genom att kunna äntra privata sfärer (hos grannar, bekanta, snygga tjejen på bussen, osv) utan att behöva vara fysiskt närvarande själva och därigenom undvika att riskera repressalier eller behöva stå till svars för sina övertramp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Den överlägset största gruppen är glada fotoamatörer som får tillfälle att filma ur ett nytt perspektiv. Den största risken är väl om ungar använder drönaren för att ta selfies och skadar sig själva av snurrande propellrar.

Att kvällspressen lyckats hitta någon som mest på skoj filmat grannen tillhör nog undantagen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Helt rätt johnssma du sätter fingern på problemet. Ett ännu större problem är att en del av ägarna till dessa drönare inte förstår att människor kan känna obehag för drönare eller helt enkelt skiter i vad andra människor tycker & upplever.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Knarrevik

Ditt påstående "Att kvällspressen lyckats hitta någon som mest på skoj filmat grannen tillhör nog undantagen" har du nog rätt i, det finns väl ingen fluktare som skyltar med vad han gör.:D
Halvnaken kvinna ofredad av drönare | Kvällsposten menar du kanske är påhittad?

Bennie
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Bli då inte sur om någon du är närgången mot börjar leka med sitt luftgevär och öva prickskytte på din drönare, det är bara på skoj förstår du väl ;) De vill ju egentligen jättegärna bli fotade halvnakna av en anonym drönare, det är ju därför de gömmer sig på sin insynskyddade tomt eller balkong.
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Jag har ingen drönare än
Men är det inte krav på flyglogg var man har flygit och höjd osv
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Jag har ingen drönare än
Men är det inte krav på flyglogg var man har flygit och höjd osv

Det blir säkert krav på maxhöjd och att man måste ha sin farkost inom synhåll men någon flyglogg behövs inte på låga höjder.

Frågan gäller snarast om man har lov att fotografera fritt så länge man inte direkt ofredar folk, alltså samma regler som gäller vid fotografering med handhållen kamera.
 
Toppen