• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Har blivit med CPAP från "resmed S9" till min frus stora glädje, och min med för den delen. Men vi fri campar en del. så jag ser en del problem med elförsörjningen. Jag tror den drar 95W i drift.
Vi har solcell på 100Watt som kopplats upp mot två 70AH batterier.
Funderar på hur det räcker till, och hur ni som har provat har löst det?
Mycket tacksam för tips.

Nöjd Kabekörare.
Lariva2
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Hej
Jag utgår från att de 95w maskinen är en 230v maskin. Du kan ta ut ca 50% av din batterikapacitet och då räcker batterierna ca 7 timmar men då har jag inte räknat med någon förlust i omvandlingen 12v dc till 230v ac. Tyvärr har du där vissa förluster så räkna med kanske 5 timmar max utan någon annan förbrukning. Du behöver kanske 3ggr nuvarande batterier säg 2st 210 amp för att klara dig. Skall du sommartid lada det fullt behöver du ca 600w i solpanneler. Har du plats och lastvikt över så funkar det. Annars blir det ett litet everk som gäller. Den största bränslecellen klarar detta precis om den körs på heltid men det blir mycket dyrt både i investering, bränsle och livslängd. Har du inte en riktigt stor bil luktar det elverk.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Har blivit med CPAP från "resmed S9" till min frus stora glädje, och min med för den delen. Men vi fri campar en del. så jag ser en del problem med elförsörjningen. Jag tror den drar 95W i drift.
Vi har solcell på 100Watt som kopplats upp mot två 70AH batterier.
Funderar på hur det räcker till, och hur ni som har provat har löst det?
Mycket tacksam för tips.

Nöjd Kabekörare.
Lariva2

Det är en mycket enkel lösning, ring till resmed beställ en anslutning för att köra den på 12 volt. Med den utrustning du har i bilen så fungerar det klockrent.
Men du skall kanske undvika att använda luftfuktaren om du har en sådan.

Sov gott!
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Hej. Den jag fick är 12 volt med omvandlare från början, bara fråga på sjukan när du kommer dit.
Jag fick med en 12 volt anslutning med till min CPAP, använder luftfuktaren.
Har tagit ut en "cig uttag" bak vid sängen. Funkar jättebra.
Har solcell 100 W och det märks inte på morgonen på batterierna.

Rolf
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Det är en mycket enkel lösning, ring till resmed beställ en anslutning för att köra den på 12 volt. Med den utrustning du har i bilen så fungerar det klockrent.
Men du skall kanske undvika att använda luftfuktaren om du har en sådan.

Sov gott!

Nja det går inte riktigt ändå om maskinen drar 95w 12v. Det åtgår då 8 amp per timma.
Om han kör 8 timmar per dygn åtgår 64 amp av 70 brukbara. Även sommartid laddar en 100w pannel max 35 amp så natt två slår batterivakten ifrån efter kanske 5 timmar. Allt detta utan någon annan förbrukning. Minst dubbelt i batterier och solpanneler gäller även utan omvandling till 230v. Skall du klara dig med det du har idag och ha litet annat typ led lampor på kvällen får maskinen bara dra runt 35w 12v under 8 timmar.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Så här står det på min ! Fungerar i USA, här och i HB

Visa bilaga 94527

Den drar 2,5 amp 12v vilket är 30w. Det funkar om du sover max 10 timmar dygnet och det borde ju funka bra
Mysko att den drar 2,5 amp 230v också. Det är 19 ggr så mycket och vara i princip omöjligt någon längre tid via inverter och solpanneler.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Vår cpap gick på 24V, inte helt lätt med 12v i hb. Jag pratade med cpapmottagningen, och dom förstod problemet. Fick byta ut den mot en som går på 12v (Respironics). Den drar 5A utan befuktare. Dubbelt så mycket med fuktaren igång - använder inte befuktaren i hb.
Kör sällan mer än 4 tim per natt utan befuktare. Brukar vakna av att luftvägarn blir torra. Sover djupast och snarkar mest under 1a halvan av natten (enl hustrun) så 4 tim brukar räcka.
4 tim funkar utan problem sommartid med 175 w panel och 184 ah batteribank.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Vår cpap gick på 24V, inte helt lätt med 12v i hb. Jag pratade med cpapmottagningen, och dom förstod problemet. Fick byta ut den mot en som går på 12v (Respironics). Den drar 5A utan befuktare. Dubbelt så mycket med fuktaren igång - använder inte befuktaren i hb.
Kör sällan mer än 4 tim per natt utan befuktare. Brukar vakna av att luftvägarn blir torra. Sover djupast och snarkar mest under 1a halvan av natten (enl hustrun) så 4 tim brukar räcka.
4 tim funkar utan problem sommartid med 175 w panel och 184 ah batteribank.

Det borde inte vara minsta problem med strömen att köra hela natten då pannelen ger dig 60 amp och även med litet annan förbrukning borde det räcka. Undrar varför de drar så mycket på 230v.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Det är självreglerande - klarar sällan mer än 4 tim innan halsen börjar kännas som sandpapper. Om jag däremot kör med fuktaren igång kan jag sova 8 tim utan avbrott, och då är jag rädd att jag närmar mig kapacitetsgränsen efter att ha använt datorn några tim på kvällen.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Den CPAP jag använder går på 24v. En spänningsomvandlare (24 - 12 v)med 12 v plugg från Clasohlsson fixar detta med en gång.
Min maskin är, vad jag minns just nu, på 60 w men jag tror den är väldigt dynamisk i sin strömåtgång och att max wattstyrka går åt då jag har luftfuktare, och under de stunder den behöver pumpa luft som mest. I husbilen skippar jag för det mesta luftfuktaren och långa perioder arbetar inte pumpen på högsta nivå.

Vi har 130 w solcell och 2 x 92 AH batterier. Jag använder den minst 7 timmar/natt. Funkar hela sommaren. På vintern utan sol funkar den till 2 hela dygns användning (inkl radio, tv, lampor o värme) sen måste vi köra eller ladda.

Vh

Torbjörn
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Den CPAP jag använder går på 24v. En spänningsomvandlare (24 - 12 v)med 12 v plugg från Clasohlsson fixar detta med en gång.
Min maskin är, vad jag minns just nu, på 60 w men jag tror den är väldigt dynamisk i sin strömåtgång och att max wattstyrka går åt då jag har luftfuktare, och under de stunder den behöver pumpa luft som mest. I husbilen skippar jag för det mesta luftfuktaren och långa perioder arbetar inte pumpen på högsta nivå.

Vi har 130 w solcell och 2 x 92 AH batterier. Jag använder den minst 7 timmar/natt. Funkar hela sommaren. På vintern utan sol funkar den till 2 hela dygns användning (inkl radio, tv, lampor o värme) sen måste vi köra eller ladda.

Vh

Torbjörn
Jag letade förgäves efter 24-》12v omvandlare innan jag fick min nya 12v cpap. Vilken av clas omvandlare var det du hittade?
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Hej!

Nu sa jag nog fel, tyvärr! Clas hade inte denna utan antingen var det Conrad eller någon av de andra elektronikleverantörerna. Sorry!
Kolla på nätet.

Vh

Torbjörn
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Jag såg någonstans (tror att det var i Promobil) att det finns laddningsbara 12V Cpap som går 8 timmar på sitt eget batteri, dessutom var den väldigt liten och smidig om jag minns rätt.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Jag letade förgäves efter 24-》12v omvandlare innan jag fick min nya 12v cpap. Vilken av clas omvandlare var det du hittade?

Det var hos Clasohlsson ändå, så här ser den ut:
 

Bilagor

  • IMG_4543.jpg
    IMG_4543.jpg
    42,6 KB · Visningar: 25
  • IMG_4544.jpg
    IMG_4544.jpg
    33,8 KB · Visningar: 17
F

F.d. 55349

Guest
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Hej Lariva2!
Jag läser dina funderingar och vill ge lugnande besked. I vår husbil har vi två bodelsbatterier på tillsammans 164 Ah,till detta en solpanel på 55 W. När jag blev med CPAP (Resmed S9) var den bara utrustad för 230 V, jag gick då in på Resmeds hemsida och köpte till en Converter till 12 och 24V. I nuläget kostar den $84.95.
CPAP.com - DC Converter 24V 90W For S9 Machines
Se bara till att du har ett "cigaretttändaruttag 12V" inom räckhåll från platsen där du vill ha din maskin. Min CPAP använder jag varje natt med luftfuktaren 6 - 8 timmar Har använt den i 3 -4 säsonger med som mest tre nätters fricamping, tittat på TV mm och batteriförbrukningen har aldrig varit några problem, har dock inte dokumenterat kvarvarande kapacitet. Köp konvertern och testa själv hur mycket det drar. Kostnaden för invertern kan variera då vissa Landsting subventionerar yrkesförare med delar eller hela kostnaden.
Visst är det skönt att kunna sova!
Hälsningar Rolf
 
Senast redigerad av en moderator:

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Hej Lariva2!
Jag läser dina funderingar och vill ge lugnande besked. I vår husbil har vi två bodelsbatterier på tillsammans 164 Ah,till detta en solpanel på 55 W. När jag blev med CPAP (Resmed S9) var den bara utrustad för 230 V, jag gick då in på Resmeds hemsida och köpte till en Converter till 12 och 24V. I nuläget kostar den $84.95.
CPAP.com - DC Converter 24V 90W For S9 Machines
Se bara till att du har ett "cigaretttändaruttag 12V" inom räckhåll från platsen där du vill ha din maskin. Min CPAP använder jag varje natt med luftfuktaren 6 - 8 timmar Har använt den i 3 -4 säsonger med som mest tre nätters fricamping, tittat på TV mm och batteriförbrukningen har aldrig varit några problem, har dock inte dokumenterat kvarvarande kapacitet. Köp konvertern och testa själv hur mycket det drar. Kostnaden för invertern kan variera då vissa Landsting subventionerar yrkesförare med delar eller hela kostnaden.
Visst är det skönt att kunna sova!
Hälsningar Rolf

Tackar för detta intressanta inlägg.
Har beställt covertern idag (890 +frakt 49) från Resmeds webshop.
Det verkar som den drar bara omkring 30W som värst utan fuktare, och det ska ju inte vara något problem.
Jag tänker sova gott som bara tusan i HB.
Ha en skön stund och tack allesammans för råden.
KABEKÖRAREN.
 
Toppen