• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast monterade gasflaskor?

H

hianders

Guest
Hej!

Jag tänker sätta in två stycken fast anslutna gasolflaskor i husbilen, var finns en bra leverantör/installatör som kan hjälpa mej?

Hasse
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej! Aluflaskan finns även på 14 kg, med 2 st sådana får man med sig 6 kg extra gas till lägre vikt än 2 ståltuber :)

Hälsningar Sanddammaren

Vi har installerat 2 st sammankopplade 14 kg och är mycket nöjd. De är lite högre men om man har plats i gasolskåpet bör man absolut köpa dessa.

Kan också rekommendera Gasol i Karlshamn gasolikarlshamn.se

/Willy
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Ngn som vet hur det fungerar med LPG i de forna öststaterna Polen, Tjeckien, Unger och Rumänien?
Och hur är det i övriga Europa? Behöver man många olika adaptrar?
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jag har köpt automatisk omkopplare och fjärrvisning när växling skett av Peter hos Tomelilla Husvagnar. Mycket bra service där och snabb leverans om han inte har det på hyllan. Sist jag var där vill jag minnas att han nämnde att han även säljer tankflaskor av aluminium.

Utvändig påfyllning av LPG gjorde jag så här:

Visa bilaga 94454

Visa bilaga 94455


Hej Michael.

När du är färdigt med tankningen så efter att du plockar bort pistolen så det (pyser resten av gasen ut eller ? ). Jag menar den lilla ( mängden av gasvätska) mellan flaskan och påfyllningen . Hur är det med säkerheten ?. Eller tänker jag fel ?

Mvh.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej Michael.

När du är färdigt med tankningen så efter att du plockar bort pistolen så det (pyser resten av gasen ut eller ? ). Jag menar den lilla ( mängden av gasvätska) mellan flaskan och påfyllningen . Hur är det med säkerheten ?. Eller tänker jag fel ?

Mvh.

Det är ju rökning förbjuden. Så det är ju ingen fara. Detta är ju samma som LPG bilar har för tankning och godkänt montage. T.o.m extra täckbricka. Detta är bra grejer...
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej.

Det är OK, men vid hans tankning så väskagas "måste den upp" innan den når flaska(rna), och vid slutpåfylnningen blir det en del över som ska omvandlas till gas och " pyser ut."

OBS. Michaels påfylninnen är under flaskorna så gasvätskan först pumpas upp och sedan till flaskan(orna).


Mvh
 
Toppen