• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt nya höjningen , C o C ?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Plåtis som La Strada burde kunne bruke Fiat sitt originale coc, innredningen er last i kassebilen og Fiat sitt coc skulle dekke den bilen med full last. Det som kan skape tvil er ekstra fønster og installasjoner på taket, men det samme gjelder lastebærer på taket av kassebilen.

Som skrivits så många gånger tidigare, av olika personer, i denna och andra trådar svarar varje "tillverkningssteg" för sitt typgodkännande.

Några garantier för att det av Fiat fastställda utsläppsvärdet gäller efter att andra företag gjort förändringar på bilen finns inte.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

I mitt fall har jag fått med tre st CoC dokument till husbilen.
Ett från vardera Fiat, AlKo och Hymer.
Eftersom jag har en helintegrerad bil har Fiat endast levererat främre bildelen utan hytt, dvs i stort sett motor,växellåda, ratt och framhjul.
Att man då skall basera den färdiga husbilens utsläppsvärden på de av Fiat åsatta värdena (som är för körklar bil) blir ju helt fel.

Jag tycker inte det skall vara ett lotteri när folk köper en husbil och skatten varierar från 4 - till 9000:-.
Man vet ju inte alltid i förväg vilka värden som finns på de medsända CoC dokumenten och vad Skatteverket/Transportstyrelsen godkänner.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Plåtis som La Strada burde kunne bruke Fiat sitt originale coc, innredningen er last i kassebilen og Fiat sitt coc skulle dekke den bilen med full last. Det som kan skape tvil er ekstra fønster og installasjoner på taket, men det samme gjelder lastebærer på taket av kassebilen.

Jo jag kan också tycka att i fallet plåtisar borde husbilstillverkaren kunna använda Fiats siffror. Det kan ju bero på att jag också har en plåtis :p

Men om man skall vara petig så har ju faktiskt tjänstevikten på en plåtis ändrats rejält jämfört med fabriksbilen. Jag gissar på att Fiat använt just tjänstevikten när man gjort sina mätningar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Regelverket for co2 og forbruksmåling tillater en god del optimalisering i forhold til bilene som leveres. Ut fra dette burde plåtis være dekket av Fiat sine tall.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jo jag kan också tycka att i fallet plåtisar borde husbilstillverkaren kunna använda Fiats siffror. Det kan ju bero på att jag också har en plåtis :p

Men om man skall vara petig så har ju faktiskt tjänstevikten på en plåtis ändrats rejält jämfört med fabriksbilen. Jag gissar på att Fiat använt just tjänstevikten när man gjort sina mätningar.

Budbilars tjänstevikt typ Dukato brukar vara 3,5 ton.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Motorlampan börjar väl lysa om i Coc dokument angivna utsläppsväden inte hölls efter ombyggnation till HB ..eller har jag fattat fel..

Utsläppsvärdet för CO2 ska vara så högt som möjligt, då har du en fullständig förbränning (bränslets CO2 innehåll kan man läsa på oljebolagens hemsidor)
En motor med dålig förbränning släpper ut mindre CO2 men släpper å andra sidan ut högre värde av andra dåliga ämnen. Motorn kräver också mer bränsle för att kompensera den dålig förbränningen så det totala CO2 utsläppet per km blir ungefär detsamma.

Låg bränsleförbrukning = lågt CO2
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Fortfarande en massa spekulationer & egna tyckanden. Det vore bättre att någon som "vet" visar upp något som styrker vederbörandes åsikter så att detta blir utrett en gång för alla.

Bennie

Bra förslag, men det hjälper inte.

Hur många fakta och hänvisningar till gällande lagar och förordningar som än presenteras, finns det alltid de som tror sig veta bättre.

Att det dessutom finns personer på (i det här fallet främst) Skatteverket som gör fel i dessa frågor, gör ju inte saken bättre.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Budbilars tjänstevikt typ Dukato brukar vara 3,5 ton.

Du måste mena totalvikten. Alltså tjänstevikten + lastvikten.

Tjänstevikten för våra plåtisar inkluderar ju allt som husbilsbyggaren lagt till.
Vikt som på en vanlig transportbil används till lastvikt.

I min Knaus släpar jag omkring på ca 1000Kg mer när jag är olastad jämfört med en vanlig varubil. Det syns garanterat på både bränsleförbrukning och utsläpp vid blandad körning.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Det är ju helt galet, kubikmeter av föreskrifter och förklaringar till varför en volvo v70 skall betala si och så.Ofta med hänvisning till heliga ordet "miljön"

Det enda rätta är ju att våra politiker bestämmer hur mycket pengar de vill ha in som "skatt" av bilisterna och delar upp det med antal liter som säljs per år, dvs skrota fordonsskatten och inför en fordonsskattekomponent i drivmedelspriset, kör du lite så betalar du lite och omvänt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

En sådan bränsleskatt slår ganska illa mot folk som bor i glesbygd, där det inte finns någon kollektivtrafik, de betalar lika mycket skatt som alla andra, men måste använda bilen till allting, där andra kan gå, eller åka kollektivt. Så om vi inte vill avfolka landet, förutom ca 5 regioner bör vi nog snarare underlätta för de som bor utanför de här regionerna.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

En sådan bränsleskatt slår ganska illa mot folk som bor i glesbygd, där det inte finns någon kollektivtrafik, de betalar lika mycket skatt som alla andra, men måste använda bilen till allting, där andra kan gå, eller åka kollektivt. Så om vi inte vill avfolka landet, förutom ca 5 regioner bör vi nog snarare underlätta för de som bor utanför de här regionerna.

I glesbyggden är boendekostnaden mycket mycket lägre än i tätorter.
Resor till och från arbetet får man göra avdrag för i deklarationen.
Resor på fritiden, ja du, det får var och en betala själv.;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Skillnaden är ju att den som bor i tätorter kan välja att gå, cykla, eller ta kollektivtrafiken, de som bor i glesbygden är med och betalar kollektivtrafik, men har i verkligheten inte tillgång till den, utan måste ta bilen till alla de ärenden och funktioner som finns i närheten för oss som bor i tätorter. Så de får fixa sin egen "kollektivtrafik och infrastruktur" med hjälp av bilen.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Vi bor i Björlanda ca 5 km från GBG Centrum o skulle vilja se kollektivtrafik här? Alla tror att bara man bor vid en storstad så är det allmänna kommunikationer som gäller?:mcride:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Som skrivits så många gånger tidigare, av olika personer, i denna och andra trådar svarar varje "tillverkningssteg" för sitt typgodkännande.

Några garantier för att det av Fiat fastställda utsläppsvärdet gäller efter att andra företag gjort förändringar på bilen finns inte.

Orättvisan pga skulle jag tro okunnighet bland statliga myndigheter tycks vara uppenbar. Det kanske skulle sättas samman en grupp som utreder detta för att sedan med väl underbyggda fakta påvisa hur galet det är. Som det är nu så betalar jag lägre skatt på min gamla HB än en ny med lägre utsläpp. Detta kanske rent utav är en fråga för HBK.

Bennie
 
Toppen