• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandlare / Inverter

F

F.d. 25520

Guest
Sv: Omvandlare

Hej,

har själv 200W solpaneler och 2 x 95Ah AGM batterier. Min inverter ren sinus är en Waeco MSI1218T. Inte billigast kanske, men service finns i Sverige, alltid hjälpsamma.
Har med hjälp av Awimex kopplat via Autobox 2005, så att jag alltid har 230 V i uttagen. Kör även min bodels-AC, Truma Aventa Comfort ECO, via autoboxen och invertern. Fungerar klockrent.

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Omvandlare

Som fam.moller.hbg skriver är en inverter med ren sinusvåg att föredra för att inte skada utrustningen som drivs.

Köp någon av de större tillverkarna.
Av de förbrukare som du nämner ovan är det nog mest utmaning med att driva kaffebryggaren eftersom dom gärna går upp mot 1000-1500w.

Har du en bryggare som inte drar så många watt kan jag tipsa om Victron Phoenix 12/350 eller Phoenix 12/800.


fam.moller.hbg: Menar du att du driver en bodels-AC med hjälp av en inverter?
Hur många watt är den AC:n på?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Omvandlare

Vilken omvandlare rekommenderas? Har solcell 120 W samt 2 batterier på 95 A. Vill kunna ladda dator,telefon och brygga kaffe.

Lite offtopic svar, men synpunkter ändå.

Laddare för dator & telefoner: Skaffa laddare för 12V så slipper du omvägen via 220V och sparar kanske 30-50% som försvinner i värme och förluster vid omvandlingar upp och ned igen.
Måste du ändå använda om omvandlare till dessa, använd en med ren sinusvåg, då switchade nätdelar lätt tar skada av modifierad sinusvåg.
I synnerhet gäller detta för mindre laddare, t.ex rakapparater och tandborstar.

Brygga kaffe: Helst inte
Liten perculator, 500w 220V i 8 minuter för fyra koppar kaffe.
42A 12V (säg 55A för att kompensera förluster i omvandlaren)
Då ryker 7Ah ur batterierna för dessa koppar.
Gissningsvis är det jämförbart med två timmars tv-tittande + full belysning i husbilen.
Mitt råd är att om möjligt koka kaffe på gasol.
I andra fall duger vilken omvandlare som helst som bara klarar effekten.
Värmealstrare är rent resistiva och tar inte skada av modifierad sinusvåg.


Slutligen föreslår jag att överväga två omvandlare. (prismässigt, och viktmässigt)
En mindre på t.ex 300W med ren sinusvåg för känsliga småladdare, samt en större med modifierad sinus för
kaffebryggare, borrmaskiner, hårtork och andra effektslukande monster som man egentligen helst inte borde köra via omvandlare.
Storlek på den är då lämpligen minst 30% mer än den effekt man tänkt använda den med.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare

Kompisen fick gå upp till typ "värsta värsta Waeco" för att kunna köra sin Kaffe-kapsylmaskin, inte så lättplacerad samt rejäla kablar från batteribanken,
och för att inte tala om priset 7000spänn ifall jag minns rätt.

Kanske bättre med ett 230V-elverk :confused:
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Omvandlare

Hej,

4,2 A x230V=966W

Invertern ger 1800 och i peak 3900W. Vår kaffebryggare tar 650W.

Invertern är inte särskilt svårplacerad. Satt vår under 'femte stolen', batteribanken sitter under passagerarstolen.

Kort väg mellan batterier och inverter, 48 mm2 kablar minskar förlusten, säkrad med 200 A.

Bengt
 

Bilagor

  • 2015-01-03 Waeco Inverter MSI 1812T .jpg
    2015-01-03 Waeco Inverter MSI 1812T .jpg
    977,7 KB · Visningar: 37
  • 2014-10-30 Bodelsbatterier_2.jpg
    2014-10-30 Bodelsbatterier_2.jpg
    725,3 KB · Visningar: 48
  • 2015-01-03 Kopplingslådor 5e stolen.jpg
    2015-01-03 Kopplingslådor 5e stolen.jpg
    895,4 KB · Visningar: 39
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Omvandlare

Hej,

svaret står längre upp i tråden, men är Truma Aventa Comfort. Jag skrev där ECO men den tar bara 2,8 A = 644W. I min förra Hb hade jag en Dometic B1600 tillsammans med DC-Kit2. Detta fungerade bra det med. Nu kan man inte köra som om man var vid en elstolpe, men 2 timmar med fulla batterier går bra. 200W solceller ger ca 9-11,5 A, vilket ökar drifttiden.

Missleds inte av kyleffekten som i ovannämnda AC är 2400W vilket motsvarar ca 8200 BTU/h, strömförbrukningen är det du ska leta efter.

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 19522

Guest
Sv: Omvandlare

Jag höll på med samma problem i december.
Fick kontakt med www.inverterbutiken.se och de var väldigt hjälpsamma. Dessutom hade de en ganska smart guide på sin hemsida som hjälpte mig att förstå hur det fungerade.
Köpte en 1500W ren sinus inverter därifrån. Inte hunnit testa den fullt ut än men det kommer nog att bli bra.

Edit - Köp ren sinus, ingen sån där Rusta/Biltema-pryl. Det håller inte i längden.
 
F

F.d. 19522

Guest
Sv: Inverter från Inverterbutiken

Hej
Någon som handlat av dem?
De verkar ha rätt billiga invertrar med ren sinus.

http://www.inverterbutiken.se
Hej Trevik,
Läste i lite trådar om växelriktare och hittade denna tråden.
Jag har köpt en 1500W växelriktare av dem och är nöjd. Fick bra hjälp av dem via telefon för att lära mig och deras guide på hemsidan var också till hjälp.

Har inte hunnit testa min växelriktare någon nämnvärt än, men han jag pratade med gav intrycket att vara seriös och deras priser var bättre än alla andras.

Om något var minus så var det att de sa att paketet skulle komma med posten dagen efter men det tog tre dagar.

Flyttad hit av administratör
 
Senast redigerad av en moderator:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Omvandlare / Inverter

Hej på er!

Det blev en 500w inverter med ren sinus från inverterbutiken.se
Nu väntas bara nya husbilen, sen ska det monteras.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    82,8 KB · Visningar: 2

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare / Inverter

Det verkar kunna fungera rätt bra även med inverters som "bara" har modifierad sinusvåg.
Det finns säkert olika kvalitéer av dem också.

I förra bilen hade vi en Nordic Power som klarade 1500W kontinuerligt och 2500W i peak. På den körde vi X-Box 360, mobil och paddladdare, olika datorladdare, mikrovågsugn, kaffebryggare och kaffepodmaskin. Inga tecken på konstigheter alls hos utrustningen. Fungerade perfekt.

Jag skall köpa mig en inverter till nya bilen i vår och troligen blir det en med modifierad sinusvåg igen. Givetvis p.g.a. prisskillnaden och för att jag med mina egna erfarenheter och användningsområden inte ser någon anledning till annat.

Ibland undrar man om risken för trasig utrustning kanske mest är teoretisk, aningen överdriven och egentligen inte så stor i verkligheten.:confused:
 
F

F.d. 29754

Guest
Sv: Omvandlare / Inverter

Hej Bengt. Du har inverter-el i alla eluttagen.... Hur har du gjort för att inte batteriladdningen går på den strömmen? Jag menar, om du kopplar in "stolpström" till bilen, så laddas jo bodelsbatteriet. Det blir ju lite galet om man tar ström från bodelsbatteriet, växelriktar det och försöker ladda bodelsbatteriet med detta...
Kan man köra kylskåpet på inverter-el eller hur undviker man att kunna koppla in kylskåpet? :wall:
 
Toppen