• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping med Pössl

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Finns det någon som har vintercampat i strängare kyla med en Pössl husbil, sk plåtis? Det kanske blir en utmaning med tanke på att vi endast har truma combi 4, bara på gasol ej elpatron. Vi har ingen vinter edition. Det är inte så att den inte håller värmen, utan mer hur skönt inomhusklimatet blir i lite strängare kyla? Hör gärna av Er roligt med lite råd och tips, tack!:)

Vi hade verkligen velat testa att vintercampa antingen i Sverige eller utomlands.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Vintercamping med Pössl

Det har skrivits mycket om s.k. vinterbilar, golvvärme, tjock isolering i väggar och tak men jag vill mena att om man inte har alltför höga bekvämlighetskrav så är det inga problem att vintercampa i en vanlig plåtis. Man får naturligtvis elda lite mer gasol och kanske också avstå från att använda vattensystemet om kylan kryper under -20.. då använder man i stället en vattendunk. Med ett tjockt draperi bakom framstolarna och ett draperi eller någon typ av täcke mot bakdörrarna öka värmekomforten avsevärt i bodelen vid sträng kyla. Golvvärmen är lätt att ersätta med ett par fårskinnstofflor. Med ett sånt resonemang har alla en fullt fungerande vinterbil till en rimlig kostnad.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vintercamping med Pössl

För 35 år sedan så trivdes vi i vår lilla hembyggda plåtis även i sträng norrländsk vinterkyla, men numera skulle jag mycket hellre stanna hemma än ge mig ut på något sådant. Jag har inget minne av att jag frös ens när det var 30 minusgrader, men det skulle jag säkert göra nu. Jag tror att detta har med stigande ålder att göra och inte främst med att jag blivit bortskämd, även om detta nog också kan vara fallet.
Denna första lilla husbil utrustade jag med ett enkelt men frostsäkert vattensystem, med isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset och med en finurlig gasoldriven motorvärmare (förutom bodelens gasolkamin).

aake
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping med Pössl

Ett litet tips från en året-runt-plåtis. De vintertid lite kyliga golven har vi åtgärdat genom att klippa till ett par liggunderlag som extra isolering under vår nålfiltmatta. Vi gör likadant i förarutrymmet. Höjer både värme och mys!
Så har även vi draperi mot förarhuset och vid bakdörrarna. Har också satt igen och isolerat fönstren i bakdörrarna vilka inte behövs för ljusinsläpp. Även takfönstren isolerar vi med "liggunderlag" men lämnar lite kvar för ventilation.
Vi har dieselvärmare och har inga problem att hålla värmen vid -25. Kallare har det inte varit för oss.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Vintercamping med Pössl

Ett Finskt Vintertäcke höjer mysnivån i förarhytten. En liten elektrisk värmefläkt om värmen ger upp vilket hände oss på på långresa vintertid med vår gamla bil. Problemet var då att hitta övernattning med el men vi klarade oss i två veckor utan värmen.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Vintercamping med Pössl

Ser bra ut, vi har likadant fast inköpt på Biltema, det var faktiskt ganska så tjockt. Jag tycker inte att det drar alls från bakdörrarna, utan mer från fönsterna längs bäddarna, där hade vi även tänkt sätta isolering, än om det kanske blir kondens. Vi har också med oss små vattenburna element om vi står på el, men de hade behövt lite bättre effekt. Det där med liggunderlag under gångmattor låter kanon, det ska jag tänka på.

Vi har även köpt ytterligare madrass, nu när det var REA på JYSK:wink:, än att vi redan har bra madrasser, men det kan ta bort lite kyla. Vi har även värmedynor så det är varmt när man lägger sig. Detta kräver ju el.

Det som sporrar mig är mest utmaningen, men kanske är det bara kallt och eländigt med vintercamping. Jag gillar när man måste "späka" sig lite, inte bara ligga och lapa sol och gå i shorts, än om det alltid är det bästa. Lite äventyr också.
 
Toppen