• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsvärmare

R

rolfaxel

Guest
Hej är det någon som har erfarenhet av parkeringsvärmare


Har hitta följande på nätet.

En Webasto parkeringsvärmare är ett i bilen fast Webasto Termo Top C parkeringsvärmare.installerat värmesystem som drivs av bilens eget bränslesystem och batteri. Snabbt och effektivt värms eller ventileras bilens kupé genom bilens eget värme- och ventilationssystem. Dessutom förvärmer systemet bilens motor när parkeringsvärmaren är i drift. Du sätter helt enkelt igång värmaren genom att ställa in tiduret på önskad starttid. Vill du ha det extra bekvämt finns möjligheter att starta värmaren med fjärrkontroll eller en vanlig telefon.

Min fråga är hur stor effekt har en parkeringsmätare för husbilen totalt. Min är 6,5 meter. Kan det vara en klok investering avseende totalvärmen, inte minst vintertid.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsvärmare

Även i sträng vinterkyla så blir förarhuset uppvärmt och fritt från is och kondens och motorn kommer upp i arbetstemperatur på mindre än en timme. Inget jag kan tänka mig att vara utan i husbilen, även om det till nöds går värma motorn med returcirkulation från värmeväxlare om man har vattenburen centralvärme.
En parkeringsvärmare, Webasto eller Eberspächer, är däremot inte lämpad för att värma bilen i övrigt. Vill man göra detta med diesel så finns andra alternativ där jag har erfarenhet av både Truma och Webasto.

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsvärmare

Jag har Webasto i pb ger 5,5kw
Samt en Eberspächer i hb som ger 5kw.
Det är skapliga effeketer för att värma upp motor+kupé.

Däremot att värma motorn i hb för att få värme till bodelen vid camping blir det ingen ekonomi i.
 
Toppen