• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV antenn, vad ska vi välja?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OK, nu köpte vi en "bra" TV enligt vad som skrevs här på forumet (vad annars?) och nu är det dags att skaffa en bra antenn. TV'n fungerar utmärkt på kabelnätet (har testat den i hemmiljö), inställningar, färger & kontrasten är helt OK, men hur funkar den på resan mellan olika platser & länder?

Min fråga är: vad kan du/ni ge oss för tipps för en "bra" TV antenn?

Behöver vi tänka på att den ska vara monterad på en teleskopmast, eller räcker det med takmontering? Skall den ha 12v förstärkare...? Har läst en hel del om det men vill gärna höra några synpunkter från verkligheten. Vår favorit hittills är Triax UFO 150 LTE (med 12 v förstärkare). Inga paraboler tack, det har vi tyvärr inte plats till...

Tack på förhand : )
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

KAMA Fritid

Denna antenn har vi på vår bil, när vi bytte bil för ett år sedan var jag ganska säker på att få byta denna antenn som satt monterad. Då vi hade haft en på vår tidigare bil bil från kjell o company som fungerade riktigt bra ville jag ha en likadan igen men efter en säsong har jag inte funnit anledning till byte då denna fungerar minst lika bra och kostar bara en tredjedel.

Lars
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Då får det bli en DigiNova för vår del också! Tack för alla tips & god fortsättning på det Nya... : )
/R&M

DigiNova Boss:
DigiNova-Boss.jpg
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Skal også montere antenne på min bobil, har selv ikke noen erfaringer med mottaksforhold på de forskjellige antennene som er å få kjøpt.
Ønsker helst ikke en parabolantenne.

Kan TERTEK-rundstråleantennen i linken under være et bra alternativ?
Har dårlig radiomottak også, så FM/DAB-signaler er et pluss.
Noen som har erfaringer ned denne?

Digital Combi Rundstråle Antenne til camping

willow
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Då får det bli en DigiNova för vår del också! Tack för alla tips & god fortsättning på det Nya... : )
/R&M

DigiNova Boss:
Visa bilaga 93826

Vill du ha en rundstrålande variant så heter den Televe' OMNINOVA Boss, har min tredje sån o är helnöjd.

Go fortsättning o hejs

Claes 105
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Vill du ha en rundstrålande variant så heter den Televe' OMNINOVA Boss, har min tredje sån o är helnöjd.
Go fortsättning o hejs
Claes 105

TACK Claes 105, tänkte inte på att en rundstrålande kanske är mer lämpad för HB vilket bekräftades av säljaren. Hans kommentar var att "vill man slippa "huvudvärk" (slippa vrida & vända på masten), då ska man välja rundstrålande antenn". Jag håller med om det eftersom man vet aldrig i vilken riktning man parkerat dagen efter. En riktantenn (något billigare) passar kanske bättre för husvagnar...

Hur som helst, dagens köp av OMNINOVA Boss blev en höjdare efter ett test inomhus bland 4 (betong) väggar. Resultatet är häpnande, snäppet över den optiska bredbands-kabel som vi prenumererar på.
Även 22" TV vi köpte i mellandagarna (med lite rabatt), som vi blev tipsade om här på HBK blev en höjdare, så nu är vi mer än nöjda! Helt suveränt!!!
Det kostar lite x-tra, men vadå, vad mer ska vi spara pengar till? Nu får det vara nog med sparandet, nu drar vi till vårt "sista äventyr" i jakten på en värdig livskvalitet på ålderns sista resa med ett leende på läpparna. Tack för alla tips!

o-HAPPINESS-facebook.jpg
Källa: Internet
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Nu rekommenderas det hej vilt här i tråden, och det blir inte riktigt rätt mot den frågande medlemmen. Har inte kunnat svara tidigare då jag skickat frågan till importören som fått svar från tillverkaren i Spanien, svaret dröjde p.g.a. klämdagar. Jag får till svar att Omninova Boss med LTE filter finns på importörens lager om två månader. Jag hade lämnat tillbaks produkten, kan tyvärr inte förklara varför just denna produkt är en av deras sista som får LTE filter inbyggt. Dagligen så brottas jag med olika frågor och problem och jag lär aldrig förstå hur en tillverkare tänker.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t75962-2/#post700175
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Tack för omtanke Dethleffskvalite, det är självklart alltid bättre med senaste modeller, men för oss som är nybörjare i HB världen, vår nya Omninova Boss 144401 duger ganska gott. Bilden är fantastisk trotts betongväggar, då bör den funka även i det fria (ganska s n a r t!).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Ja ja, klart att den kommer att fungera. Din test inomhus är ganska meningslös, när du har bild så har du alltid bra bild. Förr kunde man se en brusig bild eller en bild med skuggor, det fungerar inte så längre. Krånglar det så får du makroblock, frysningar i bilden och svart bild om det är LTE relaterat. Finns mer förklaring i länken jag hänvisar till, inlägg 27. Har du inte monterat den och kan lämna tillbaka den så hade jag gjort det, för ni kanske inte använder husbilen förrän i april.
 
M

Mikael R

Guest
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Tertek väldigt liten rundstrålande modern antenn som lätt kan jämföras med televes antenner. Kör även radion via min antenn och slipper extra radioantenn. Levereras med förstärkare. Suverän mottagning.
Inte så vanlig på marknaden än. Hög kvalité. Fördelen är även det lilla runda formatet som ej stör + att den ligger lågt mot taket. Är även för båtar vilket borgar för tät genomföring. Rekommenderas framför televes annars väldigt Bra antenner.
Första antennen enligt mej som faktiskt passar på en husbil.
En bonus när det både är bra och ser snyggt ut.
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Både och. Den bör spärra LTE men ha hög förstärkning på UHF.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Både och. Den bör spärra LTE men ha hög förstärkning på UHF.

Jaha, varför skall den ha hög förstärkning på UHF? Alla dessa husvagnsantenner har inga problem med UHF bandet, men är däremot så är många kassa på VHF. Man sänder betalkanaler på några platser i landet på detta frekvensband. Men det kan bli fler kanaler på VHF i framtiden då man planerar att plocka bort ännu fler TV-kanaler från 700Mhz bandet. Kan blir aktuellt redan 2017. Kanal 61 till 69 försvann för några år sedan. Har skrivet om detta tidigare http://www.husbilsklubben.se/forums/t75962-2/#post610329
 
Toppen