• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV antenn, vad ska vi välja?

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Öh.... VHF är ju där gamla SVT1 låg tidigare, t ex 50-60 MHz. Ligger inte all sändning av marksänd TV numera på UHF?
 
J

Jarn

Guest
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

I Malmö där jag bor ligger bl.a dessa marksända kanaler på VHF, Kanal10:
BBC Entertainment, TV4 Sport, Travel Channel, National Geographic
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

I Malmö där jag bor ligger bl.a dessa marksända kanaler på VHF, Kanal10:
BBC Entertainment, TV4 Sport, Travel Channel, National Geographic

Det räcker väl inte, där är tio kanaler dock delar några på sändningstiden.
 

Bilagor

  • VHF.jpg
    VHF.jpg
    49 KB · Visningar: 9

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Hej!
Någon som vet om den tv-antenn som "Dethleffskvalitet" rekommenderade, Omninova Boss med LTE-filter finns hos importören ännu?
Och vad kostar den?

ThomasG
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Vår Omninova Boss 144401 (rundstrålande) hade inte inbyggt LTE filter som vi nu har kompletterat med en "lös" LTE filter (för billig peng). Den sitter på utgående antennkabel. Vi valde inomhusfilter som ska testas nästa vecka... Håll tummarna!
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Omninova har haft LTE filter i flera år. Diginovan finns sedan ett tag med LTE filter hos importören macab. Men se upp det kan finnas många antenner utan filter ute i butikerna eller web-handeln.

Har köpt Digi Nova med LTE filter hos Kjell&Company för 1799,00sek, fungerar klockrent.

Med vänlig hälsning Stellplatz
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Vår Omninova Boss 144401 (rundstrålande) hade inte inbyggt LTE filter som vi nu har kompletterat med en "lös" LTE filter (för billig peng). Den sitter på utgående antennkabel. Vi valde inomhusfilter som ska testas nästa vecka... Håll tummarna!

Varför fortsätter du och skriva om externt filter? Risken blir ju då att medlemmar läser detta och tror att det är rätt metod. Även om som du skriver att det är billigt så är det ingen mening med att montera filter på utgående kabel.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/701913
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Har köpt Digi Nova med LTE filter hos Kjell&Company för 1799,00sek, fungerar klockrent.

Med vänlig hälsning Stellplatz

Låter bra det, vi har köpt likadan och får den monterad med ny mast snart.
Läste tidigare om filter som Dethlefskvalite skrivit och kollade noga innan jag köpte att antennen hade det.
/Pelle
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Har denna antenn har den lte filter
Monterad 2013 -04
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    457,7 KB · Visningar: 6

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Nej, den är samma som vår antenn. Inbyggt LTE filter skulle finnas först under April 2015.

Vi köpte separat LTE filter (under 200:) och monterade på kabeln direkt efter antennen... OM det funkar eller ej (enl. Dethleffskvalite) återstår att se. Vi önskar att filtret var inbyggt, men tyvärr, det gjorde det inte. Hör med Dethleffskvalite som kan det här...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Varför fortsätter du och skriva om externt filter? Risken blir ju då att medlemmar läser detta och tror att det är rätt metod. Även om som du skriver att det är billigt så är det ingen mening med att montera filter på utgående kabel.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/701913

Du har stirrat dig blint på NYA antenner men lämnar inga svar till oss som saknar LTE filter. Menar du på att vi ska köpa nya antenner, eller vad menar du egentligen?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Har denna antenn har den lte filter
Monterad 2013 -04

Våren 2013 så är svaret nej. Tittar du på den ena länken i inlägg 28 så ser du att där står LTE på dekalen i det svarta fältet på dom som säljs nu. Om du inte har problem (vilket du troligtvis inte har) med befintlig antenn så använd den så länge du kan. Mitt budskap hela denna våren är att dom som tänker köpa antenn skall köpa antenn med LTE filter inbyggt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Du har stirrat dig blint på NYA antenner men lämnar inga svar till oss som saknar LTE filter. Menar du på att vi ska köpa nya antenner, eller vad menar du egentligen?

I just ditt fall så skulle du väntat att köpa antenn. Då det inte går att lösa i efterhand då LTE filtret måste vara monterat före aktiva delar. Och det har vi i detalj gått igenom i en annan tråd.
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Nu har jag äntligen kommit till skott och köpt en Omninova LTE/BOSS.
Beställde över nätet och när jag öppnade paketet så vad hade jag fått. Jo en utan LTE filter! Som "Dethleffskvalite" sa det finns nog många av den gamla sorten på lagerhyllorna. Ringde upp firman och beklagade mig,de återkom efter ett par timmar och talade om att importören hade slut på lagret så man hade skickat den gamla utan LTE filter!! Men efter ca en vecka kom en ny antenn med filter,så allt är frid och fröjd.

Men när jag tittar i manualen på de få bilder som finns så ser jag att antennen sitter i mitt tycke bak och fram, dvs bilderna visar den tjocka och kantiga sidan framåt och inte den smäckra strömlinjeformade. Nytt samtal till firman,där man sa sig inte vara pålästa, men att det skulle kunna vara så att med den kantiga sidan framåt så skulle påfrestningen inte bli lika stora på antenn!!
Hoppas att ni förstår vad jag menar!

Ni som har monterat en sådan här rundstrålande Omninova hur har ni vänt den?
ThomasG
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: TV antenn, vad ska vi välja?

Så här:
http://televes24.pl/userdata/gfx/d18fe98bffcd859174adffafb8c2b3d9.jpg

d18fe98bffcd859174adffafb8c2b3d9.jpg
 
Toppen