• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken GPS skall jag välja?

Milis&Lasse

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1269
Medlemskap
2021
Jag behöver hjälp med råd om vilken GPS som jag skall köpa. Jag har tidigare alltid haft Tomtom så det blev en Tomtom 6000 jag köpte för några dagar sen. När jag kom hem och testade den så konstaterar jag att det inte går att spara ägna IP-filer i den. Jag har nu lämnat tillbaka den. Jag undrar nu om det är någon som kan lämna ett råd om vilken GPS som jag skall välja. Jag vet att det finns flera trådar om GPS här på forumet men jag tycker att det är en färskvara så jag vill gärna få aktuella svar. Tomtom Camper tar den fortfarande långa omvägar när man ställer in den för bil över 3,5 ton?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej jag trodde också att det går inte att ladda points... Ringde till TomTom support och fick reda på att ska använda program TomTom mydrever connected och ladda poins till våran TomTom Bro 5150 truck .
 

Milis&Lasse

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1269
Medlemskap
2021
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Jag har också fått den informationen. Men det går bara att kopiera över filer från en annan Tomtom som jag har sparade filer i sen tidigare. Har du lyckats att lägga in ny IP-filer i din Tomtom 6000?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Det är väldigt konstigt att det inte går att lägga in egna pois. Det är ju bl.a. därför man har en navigator. Mina gamla och nya Garmin klarar den uppgiften galant. Vad menas? Svårt att förstå!

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Jappe, Tomtom har jämfört med garmin alltid haft begränsningar när det kommer till egna intressepunkter och deras senaste påhitt verkar vara att ta bort möjligheten totalt för vissa modeller.

Milis&Lasse, om det är egna intressepunkter som ligger dig närmast om hjärtat så är garmin ett snäpp bättre än tomtom då man kan få både bild och beskrivning från platserna, hur märkena står mot varandra som navigatorer vet jag inte då jag aldrig har navigerat med en tomtom.

mvh jocke
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Jag har en Start 60, en som inte skulle gå att lägga in egna POI:s, vilket jag har gjort.
TT-1.JPG

När jag ansluter TomTom Start 60 till datorns USB-uttag dyker denna ruta upp.
Klicka på raden vid röda pilen.
TT-2.jpg

Denna bild visas och det är här som jag hanterar POI:s, lägger till och tar bort.
POI-filen och dess tillhörande "avatar" (bildfil) skall finna nedladdade på din dator.
Viktigt är att filerna har samma förnamn, annars paras de inte ihop i TomTom.
TT-3.jpg

Fungerar inte detta hos dig?
 

Milis&Lasse

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1269
Medlemskap
2021
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Ja Robert med min gamla TomTom Via 140 gick det att ladda ägna filer men med TT6000 finns inte den gröna rutan med "Hantera Communityinnehåll" kvar längre. Sen är det så smart att man kan inte uppdatera kartorna i Via 140 för utrymmet saknas och det finns inget minneskort.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Vår sista TomTom krånglade duktigt vid sista uppdateringen. Till sist räckte inte utrymmet och ... Då följde vi Knarreviks råd om IGO mfl appar.

Halleluja så oändligt mycket bättre o lättare allt blev. Vi är mycket tacksamma för dom råden, hälsar Björn o Lena från norra Tyskland.
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Frågan kvarstår. vad ska man välja?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

:) Hei.

Jeg sier Garmin, meget god erfaring med tre forskjellige modeller, nå sist
med Dezl 760 LMT.

Lykke til
hilsen Regent.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Köpa en Garmin eller TomTom idag är väl som att köpa en Volvo remjohan, när du har en XC90 på gården. Alla har ju smartphone, bara att ladda ner appen. och har man en surfplatta så ännu bättre. Tror nog fasta GPS er har en ganska kort tid kvar att leva.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Ibland när jag suttit och stretat med androiden och försökt navigera med hjälp av den så har jag tröttnat på alla xxxxx finesser och plockat fram en gammal Garmin och plötsligt funkar det igen! Datorer, nallar och plattor är bra på mycket men kräver många inställningar och annat för att fungera som navigatorer.

Appnavigering:
Välja appar, pilla med en massa inställningar hit och dit, försöka komma ihåg hur just den appen fungerar, sätta tillbaka den på fästet när den ramlat i golvet, köra upp ur diket som du har hamnat i o.s.v. o.s.v. En ständigt pågående kamp som tar mycket tid och energi. Ibland ringer det på den också och då blir det ju extra komplicerat!

Surfa med Garmin: Slå på GPS:en och navigera utan problem. Dessa "gamla" GPS:ar är gjorda för navigering, inget annat!

Lätt överdriven beskrivning kanske men GPS:ens enkelhet ger fördelar.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

iGo på iPaden är kanon men vem vill ha en iPad. Paddor och plattor har ju flera olika funktioner och där uppskattar jag androidvärlden mer. Folk är olika.

Locus fungerar lika bra som poiviewer (nästan i alla fall) om man sätter sig in i hur det fungerar.

Jappe
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Tycker att diskussionen blir lite fel, när man diskuterar att navigera med ios eller android plattor, kontra en fast gps.
Min uppfattning är att Garmins produkter har utvecklats, för att möta dom behov som vi ställer på deras produkter, det finns inte fler funktioner på en appbaserad gps.
Om man ändå väljer att köpa en appleplatta så är det endast dom plattor som man har abbonnemang till som har gpsfunktionen, man skall dessutom vara medveten om att en gps app tar ganska mycket minneskapacitet, och på apple kan man inte sätta in ett extra minneskort, och det innebär att man måste ta hänsyn till detta vid köpet och då blir det riktigt dyrt.
Väljer man android, så finns gps funktionen på wifi modellerna dessutom så kan man på Samsungs plattor m.fl. utöka minnet med ett extra minneskort, vilket gör att inköpskostnaden blir avsevärt lägre.
Jag har en Garmin som jag navigerar med, jag har även Igo och Sygic på mina plattor, min uppfattning är att appbaserade navigationsprogram är inte bättre än Garmin, än så länge är inte Garmin föråldrad.
Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Man behöver inget abonnemang eller isatt simkort för att navigera med en iPad.
Jag själv använder dock ett gratis Wifogkort. En navigeringsapp med Europakartor behöver endast ca 3 GB i minnesutrymme. Kartor och appar på minneskort tenderar att lagga rejält.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Självklart behöver man inget abbonemang, men vad är prisskillnaden, mellan en apple wifi och en platta med abonemang ca 1000-1500?
 
Toppen