• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sandby borg. ÖLAND

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Hej!
Jag vet att det finns många Hbk:are som har besökt Södra Sandby på Öland.
Sandby borg är Sveriges Pompeji där det finns en fornborg där det skedde ett fruktansvärt MORD av innevånare i borgen för ca 1400 år sedan.
Jag hörde från de gamla att det var något som man inte skulle va där och "färas" på borgen som barn".
Det var något som man inte pratade om. Lite Spökaktigt var det.
Jag är uppväxt där, mina föräldrar och min bror hade en stuga straxt norr om borgen.
Nu håller arkeologer på med en stor utgrävning av borgen.
Men det kostar pengar så nu behöver dom HJÄLP av oss för att få ett svar.
VAD Hände i Sandby Borg.
Ditt bidrag kan ge svar på Sveriges Pompeji.
Om Du går in på Sandbyborg.se så kan du läsa en fantastisk historia och om Du vill så kan Du bidra med en slant till utgrävningarna senast 31/12. GOD JUL från ö:n

"linkan"
solen och vindarnas ö
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Sandby borg. ÖLAND

En gång på Sandbyborg och man har ett bestående minne, så vi som varit på Sandbyborg har inget emot att bidra med en slant.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Sandby borg. ÖLAND

Har besökt alla borgarna på Öland många gånger Eketorp o Gråborg mest Gråborg som har dom mest fantastiska orkideängarna med adam o eva fläckigt nyckelblomster o krutbrännare. Som sagt besök gärna Sandby borg och njut i maj.
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Sandby borg. ÖLAND

Nu är det snart Nytt År och det är så lite kvar att pengarna är hemma för att en ny utgrävning i sommar. Det behövs för om vi ska få ytterligare en ledtråd om morden på Sandby borg vad som hände där för ca 1400 år sedan.
Ett litet bidrag kan ge ett svar.
GOTT NYTT ÅR :msn_drink::msn_drink::msn_drink:önskar

Kamilla och "linkan"
solen och vindarnas ö
 
Toppen