• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vet pamparna vad dom gör?

F

F.d. 25867

Guest
Ingen gratisservice åt husbilister i Lidköping

Publicerad tisdag, 16 december 2014, 17:34 av Björn Smitterberg Lidköpings kommun kan komma att upplåta enstaka platser för husbilägare som vill övernatta enstaka natt men inte använda campingplatsen. Men om det b lir sådana platser – så kallade ställplatser – så blir det helt utan service.
- Däremot kommer vi att skylta för att informera om var det finns toaletter, var man kan tömma toatanken och var man kan fylla på vatten. Men vi kommer inte att dra fram någon service, säger socialdemokraten Jonas Sundström, ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.
De husbilägare som vill ha service hänvisas till campingplatserna.
De platser som kan bli aktuella är parkeringen vid Castor – alltså mitt för Järnvägsbron i hörnet av Västra Hamnen och Rörstrandsleden (gamla siloplatsen), vidare undersöks om ett par platser kan skapas invid det som varit restaurang Pråmen i inredelen av Östra hamnen, och kanske kan det bli ett par platser inne på Rörstrandsområdet – men det är osäkert. En möjlig plats kan också bli i Inre Västra hamnen – vid Pingstkyrkan. Men det är högst osäkert.
Vilket alternativ som än väljs så blir det bara enstaka platser.
En ny plats för att tömma toatanka kan komma att skapas vid campingen på Läckö.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Jag tycker man har förstått vad som behövs. Att stanna en natt & besöka någon restaurang med god mat & tillhörande drycker därefter övernatta för att sedan åka vidare. Fler kommuner med denna inställning önskas.

Bennie
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Vi som bara vill bara parkera/stanna för att äta eller besöka någon
Vad f-n skall vi med en ställplats till.
Lite olika typer av stopplatser utan allt för stora kostnader efterlyses
Det börjar tyvärr bli för överarbetat och mycket girighet i husbilslivet
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Vi som bara vill bara parkera/stanna för att äta eller besöka någon
Vad f-n skall vi med en ställplats till.
Lite olika typer av stopplatser utan allt för stora kostnader efterlyses
Det börjar tyvärr bli för överarbetat och mycket girighet i husbilslivet

Läs inlägget en gång till. Det står inga faciliteter & det pratas överhuvudtaget inte om avgifter. Om det blir en avgift vet jag inte men något är i alla fall jag beredd att betala för att stå centralt som i detta fallet annars står det ju var & en fritt att åka vidare. Om man ordnar till enkla ställplatser så misstänker jag att det blir någon form av förbud för husbilar på gator parkeringar & dylikt.

Bennie
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Yes box!
Pamparna verkar vara på rätt spår...
Se till att vi får skyltade och anvisade platser att stå/övernatta på...
Servicen har vi i bilen på alla plan ;)
Tömmningar tar Sjöberg hand om...kolla listan ....imponerande
Hinner knappt pinka mellan tömmningsplatserna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Låter perfekt. Gratis parkeringsplatser, med informationsskyltar om var man kan tömma tankar och fylla vatten mm. Det är ju precis vad vi vill ha. Ställplatser behöver ingen dyr service, info om var servicen finns är gott nog.
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Instämmer med hyllningskörerna. Vad mer behövs? Givetvis hade det varit underbart med en gratis, kommunal, ställplats där tömning, fyllning och el hade varit helt utan kostnad. Frågan är vilken som blir den första. Jag tror inte att vi är en så köpstark och inkomstgenererande grupp som många vill göra gällande. Däremot vet jag att om vi bara får en liten plats att vara på med ett litet vänligt meddelande om var vi kan tömma våra tankar och sopor så är vi mycket nöjda. Ingår service att tömma och fylla så är vi överlyckliga. För många kommuner finns det oerhört mycket mer prioriterade frågor än denna och kunskapsnivån är säkert både låg och begränsad. Kommungruppen gör ett strålande arbete och vi ska inte fördöma de kommuner som faktiskt försöker.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Nu pratas det om enstaka natts övernattning vilket innebär att det är ganska enkelt för polisen att avhysa. Sedan är det väl så att dessa individer inte har intresse av att bosätta sig så centralt som dessa ställplatser är tänkta att vara. Jag tror också att allmänheten inte kommer att acceptera det sätt på vilket dessa individer hitintills har uppfört sig där dom slagit ner sina bopålar. Risken är nog större att vanliga bilister lägger beslag på platserna när det blir brist på parkeringsplatser.

Bennie
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Låter mycket vettigt.
Hoppas de/den inte blir stor nog, så att våra vänner "asfaltsarbetarna" får plat på dem.


Skylta upp och säkerställ att platserna ENDAST gäller husbilar så är det problemet löst. Nu kan polis och andra avhysa dom. Asfaltgängen har husvagnar till allra största del.

Ännu en otroligt viktig anledning att det finns en skylt som bara gäller för husbilar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

I Lidköping finns det väldigt gott om rymliga parkeringar både centralt och på lugnare ställen och nära vattnet.
Inga förbud eller begränsningar som påverkar husbilar finns och det är lätt att även få plats med stora husbilar.
Bortsett Lördag förmiddag så är det väldigt gott om plats även direkt i centrum.
Man ser ofta husbilar som står där dagtid men på kvällarna så åker de oftast till campingen som ligger väldigt centralt och är väldigt fin.

Utanför säsongen så har campingen speciella husbilsbiljetter för 185:-/dygn och uppenbarligen tycker de flesta att detta är prisvärt eftersom de föredrar detta framför att stå gratis på en parkering.

Jag tror inte att ev. husbilsplatser i Lidköping kommer att ändra på detta i någon större omfattning.

Campingen har lyckats bra med att attrahera husbilar och det finns alltid många husbilar på campingen på helger men även en del på veckorna.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Skylta upp och säkerställ att platserna ENDAST gäller husbilar så är det problemet löst. Nu kan polis och andra avhysa dom. Asfaltgängen har husvagnar till allra största del.

Ännu en otroligt viktig anledning att det finns en skylt som bara gäller för husbilar.

Då bör det vara en skylt som visar en husbil.
Det är nog inte många utanför husbilsvärden som vet vad PB2 betyder.

Tommy R
 
Toppen