• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

F

F.d. 12804

Guest
Hej alla,

Min fru och jag är mycket intresserade av att köpa en husbil.

Det skulle passa oss perfekt för semestrar inom Sverige och Europa. Problemet är bara att vi inte vet ett dyft om husbilar, fabrikat, hel/halvintegrerad mm mm.
Vi har tre barn i åldrarna 2 till 8år så vi är alltså 5 som ska få plats och ska vara bältade.
Vår budget är på ca. 250-300k.

Vad ska vi leta efter?

Vad tycker ni är bra och varför?

Fuktskador är vi lite oroliga för, hur kontrolleras detta bäst?

Handla privat eller av handlare?

Synpunkter kring krocksäkerhet?

Alla svar emottages tacksamt!

Mvh Daniel
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Hej
Är tanken att husbilen bara ska användas under de varmare årstiderna
eller ska den även fungera vintertid?
Detta är en avgörande fråga för att ge några vettiga svar
Lars
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Ni bör titta efter en alkovbil när ni är så pass många, men framför allt börja med att hyra av en seriös firma. De flesta stora firmor som hyr ut drar sedan av hyran om ni köper av dem.
Lycka till.
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Hej Daniel. Har ni provat husbil med barnen? Vi skaffade våran första husbil för x antal år sedan en alkovbil som jag var ner till Tyskland å hämtade. När vi satt hemma och tittade på mobilen.de så såg alla bilarna så stora och fina ut,dom var lite mindre i verkligheten. Bilen vi köpte var 6meter lång sovalkov med bäddbar sittgrupp och kök å toa med dusch bak. Vi var ute med barnen å hundarna en sommar! Vilket ståhej lite trångt var det allt. Nu är barnen stora å vi åker själva med två hundar som vi har i en stor bur bak i garaget under långbäddarna....Om ni inte har provat att resa med barnen i husbil så hyr en första gången...Det kan bli billigare än om ni köper för liten eller fel planlösning i hb.För dom flesta tror jag att man byter några gånger innan man hittar rätt modell...Och det kostar mer än att hyra någon gång.Husbilslivet är fantastisk med rätt bil...Mvh Åke
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Med tre barn så låter det som en alkovbil runt 7m skulle passa.
Vi har en Chausson Flash 25 (samma planlösning finns hos flera andra).
chausson-flash-25.jpg


Barnen sover bak i våningssängarna som är deras "rum" där leksaker och kläder ligger i varsin back i fotändan.
Lilla dinetten har vi alltid nedbäddad till soffa, jag har tagit bort bordet helt, lagt i en skiva och hela dynor. Hade vi haft ett tredje barn hade det kunna sova där utan problem.
Fyra bältade platser i dinetten, stor kyl/frys, separat duschkabin, cykelställ för fyra cyklar.


Vi älskar vår husbil, perfekt för oss med massor av plats, frugan brukar ta långsoffan, jag tar ena soffan i dinetten.
Vi klarar oss utan problem fyra veckor på semestern vid medelhavet.


Runt 300´ kostar en nästan ny husbil i Tyskland, finns flera 2013 modeller i det prisläget på mobile.de .


Peter :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Att hyra först är ett bra råd. De flesta brukar byta några gånger innan man hittar rätt storlek och planlösning. Det kostar alltid att byta bil När ni väl hittat rätt bil vilket troligen är en alkovbil så leta upp en på mobile.de och ta hem den själv från tyskland. Lycka till och ha inte för bråttom för det finns massor av bra bilar på marknaden men tyvärr också endel skrot.
 
F

F.d. 30317

Guest
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Hej,
vi har två barn 11 & 13 år. Hyrt en gång och åkt runt och kollat i mängder av husbilar. Gör en lista på saker som ni vill ha. Det slutade med att vi åkte till tyskland och köpte en alkovbil med våningssäng bak.
Med vänlig hälsning,

Jenny
 
F

F.d. 30115

Guest
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Vi är också en familj med tre barn 3 till 7 år. Vi hade tidigare en alkovbil med våningssängar (Sunlight A69). Storleksmässigt kanon bil. Men problemet med våningssängar är att du inte får så bra stuvutrymme. Visst det går att fälla upp en säng så ser utrymmet jätte stort ut, problemet är bara när man skall sova och inte ligger på en camping. Då skall allt ut för att sängen skall kunna användas.

Vårt tips är en alkovbil typ Carado A464 eller sunlight A70 eller liknande med dubbelsäng bak. Ger ett mycket stort utrymme att få med cyklar, vagn utemöbler och sånt man vill ha med sig.

Välj även en med stor kyl och frys så slipper ni åka å handla varje dag.

Lycka till.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

På 80-talet funderade jag o min fru på att köpa en husbil. Vi hade på den tiden småbarn. Jag är antagligen överbeskyddande men när jag såg konstruktionerna på dessa husbilar (pilote) så avslog vi.
Varför: jag skulle aldrig åka i nittio kilometer i timman i en husvagn. Konstruktionerna på en husbil på denna tid var och är en dödsfälla. Tyvärr är dom flesta husbilar av idag av samma konstruktion.
En husbil av idag som åker av vägen har slagit sönder bodelen och
var sitter barnen?
Vet att Hymer krocktestat sina bilar. Men har inte koll på hur dessa tester går tillväga.
Vill inte avråda någon från att köpa husbil. Men krocksäkerheten är inte lika bra som i en modern bil.
Ha det
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

När det väl det blir köpläge,
kolla att det är ESP (ASR) på bilen om ni handlar i Tyskland.

Där är vanligare med helaut. satellit än just antispinn
på de bilar som gått ett/två år som tex. hyrbil...

Köpte i okt min 6e hb.
Då jag kör året runt var just ESP styrande,
så det blev faktiskt en bil från blocket, till ett ok "svenskpris"

Carado, Solifer byggs på samma fabrik.
Prisvärda alkovbilar, med lite fix blir de hyfsat vinterdugliga! ;)

Hoppas ni blir nöjda ned vad ni än väljer.
Vänl. Magnus
Carado a366
 
F

F.d. 12804

Guest
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Tack alla för era svar!

Mycket bra input, tanken är nog framförallt att bilen skulle användas sommartid.

Att hyra först är nog inte så dumt, det är nog ett bra första steg, vi har trots allt inga tidigare erfarenheter av husbil.

Är det någon som har något bra tips på handlare som hyr ut i Stockholmområdet?

Hur kommer det sig att det verkar så pass mycket billigare att köpa i tyskland? Hur påverkar det andrahandsvärdet på bilen?

Detta med krocksäkerhet oroar oss, hur är det med krocktester?, är plåtisar att föredra?

Mvh Daniel
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Vi hade varken bott en natt i vare sig husbil eller husvagn (frugan när hon var liten) när vi köpte.


Prisskillnaden beror delvis på lägre moms, lägre kostnad från fabrik till handlare (man kan tro att alla är svensktillverkade när man hör vissa -så är det inte!) och framför allt lägre marginaler, stora volymer istället för stor förtjänst per husbil.
OM det påverkar andrahandsvärdet vet jag inte, viss utrustning kan skilja. Vi har t.ex separat dieselvärmare istället för gasolvärmare (Truma combi) kostar extra i Sverige, standard på vår husbil. Då endast kyl/spis/varmvatten går på gasol räcker en flaska hela säsongen vår-höst.


Skulle andrahandsvärdet vara lite lägre spelar det ingen större roll då du i regel har betalat 100-200' mindre än vad du skulle gjort i Sverige.


Peter :)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Väldigt goda råd har givits i tråden. Vill bara flagga för att kolla lastvikt och totalvikt på den tänkta bilen. Framförallt när ni är så många i bilen. Betr vikter finns många bra trådar att söka i. Lycka till. Det ät jättekul med hysbil.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Skulle andrahandsvärdet vara lite lägre spelar det ingen större roll då du i regel har betalat 100-200' mindre än vad du skulle gjort i Sverige.


Peter :)

Jag vill nog påstå att den här typen av påstående inte stämmer. Ser att du söker efter en husbil i intervallet 250 000-300 000 kr. Jag sålde vår husbil på blocket i våras, det var en 08 halvintregrerad och den sålde jag för 300 000 kr. Att hitta en liknande bil i Tyskland för 100-200 000 kr är inte möjligt. En snabb koll på mobile.de visar att det finns några från 250 000 men de flesta liknande ligger på ca 300 000 kr.

Det finns bilar till rätt pris att köpa i Sverige också, den stora fördelen med Tyskland är utbudet, om det är en speciell modell du söker.

/Håkan
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Jag vill nog påstå att den här typen av påstående inte stämmer. Ser att du söker efter en husbil i intervallet 250 000-300 000 kr. Jag sålde vår husbil på blocket i våras, det var en 08 halvintregrerad och den sålde jag för 300 000 kr. Att hitta en liknande bil i Tyskland för 100-200 000 kr är inte möjligt. En snabb koll på mobile.de visar att det finns några från 250 000 men de flesta liknande ligger på ca 300 000 kr.

Det finns bilar till rätt pris att köpa i Sverige också, den stora fördelen med Tyskland är utbudet, om det är en speciell modell du söker.

/Håkan


En 2013 modell hittar man i Tyskland för dryga 300', blir svårt att hitta en så ny i Sverige för samma pengar.
Letar man lite och har tålamod går det att göra ännu bättre affärer.
Nu har de flesta halvårsbilar blivit sålda. Ser att samma handlare som vi köpte av har en likadan som vi har till salu för €38.000, stora 2.3l motorn (MPJ 150), dieselvärmare o.s.v. Vår var dock bara 6 mån när vi köpte den.


Peter :)
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Priserna varierar givetvis kraftigt beroende på vilket märke och modell du väljer, mer ovanliga och mindre kända märken går ju att köpa billigare både i Sverige och Tyskland.

Jag konstaterade när jag sålde min husbil att jag fick ungefär samma pris för den som det pris som begärdes i Tyskland. När jag kollar på mobile.de idag så finns det en likadan bil till salu och för den är det begärda priset fortfarande ca. 300 000 kr.

Jag har under mina år som husbilsägare köpt fyra husbilar, två av dessa i Sverige och två från Tyskland. Vid samtliga tillfällen undersökte jag noga priser och valde det mest fördelsaktiga. Du behöver inte vara enig med mig men jag har fortfarande svårt att hålla med om att en husbil alltid är 100-200 000 kr i Tyskland.
 

peter sielck

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14136
Medlemskap
2024
Sv: Vill köpa husbil, vad ska vi ha?

Skulle nog kolla på Caravanhallen har köpt bilar där inga problem med garantierna har löst allt
 
Toppen