• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka vinterdäck o fälgar till min Fiat Ducato

Z

zetan

Guest
Vi har en husbil, Fiat ducato, Weinsberg Imperiale -90 - 91 och jag vet inte vilka vinterdäck jag skall ha.
I instruktionsboken står det 185R14C på sommardäcken. Mer specifikt än så står inte i boken. Nu ska jag köpa vinterdäck och behöver veta vad för typ. Det räcker inte med att veta 185R14C utan jag behöver veta fart och vikt/tryck på däcken. Vad jag förstår räcker det inte att bara köpa 185R14C och att det sedan är klart.

Sedan behöver jag veta vad för fälgar jag ska ha. Hur tar jag reda på detta? 5-bultar är där. Bultcirkeln är viktig har jag föstått, men hur tar jag reda på vilken bultcirkel jag har?
Navhålet kan jag mäta på mitt reservdäck, men hur mäter jag detta?
 
Senast redigerad av en moderator:
M

Mekanikern

Guest
Sv: Vilka vinterdäck o fälgar till min Fiat Ducato

Det finns en sida som heter bultcirkelguiden
Där står det vanligaste man bör veta om hjul och däcksom rullningomkrets,
et- mått, bultcirkel, mm.
Obs glöm inte att få stålventiler monterade för högre tryck.
// Berne
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vilka vinterdäck o fälgar till min Fiat Ducato

Jag har en ducato -91'a så det är samma som på din bil.

Bultdelning 5x118
ET (inpressning) 43
Centrumhål 71,1

Om du har rätt däck på bilen idag så kan du läsa av belastningsindexet på dessa & köpa samma. Eller, om du vet axeltrycken (står i registreringspappren) på bilen & dividerar dessa med 2 så får du fram vad du har för belastning på varje hjul & välja däck efter den högsta belastningen som du har. Se bifogad tabell.

Bennie
 

Bilagor

  • Däckets load Index.docx
    13,2 KB · Visningar: 35
Z

zetan

Guest
Sv: Vilka vinterdäck o fälgar till min Fiat Ducato

Tack allihopa.Det löste sig fint.Med er hjälp hittade jag däck som passar Ducaton.
Tabellerna jag fick av er sparas på datorn.Tack än en gång.Jag har varit hos ett par däckfirmor,men de visste inte vilka fälgar jag skulle ha på däckerna.Men som sagt hade inte jag en aning.Jag hittade 4st helt nya med 4 nya plåtfälgar för 3000:- 2 år gamla.Jag kommer att köra ca 70 mil,allt som allt,och de duger bra.
 
Toppen