• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

buss b10m

F

F.d. 19023

Guest
Hej har precis köpt en hus buss och har redan stött på stora problem. Tänkte nu kolla här om någon har foder och kolvar till min kärra, motor kod thd100ed tar med tacksamhet emot alla tips då nya delar va hutlöst dyrt ochjag i min kvinnliga okunskap blev lurad att bussen va o kanon skick!
:wideeyed:
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: buss b10m

Har motorn skurit? Om motorn inte skurit kan det vara så att foderna har sjunkit så en omskimsing kan behövas. /Bernt
 
F

F.d. 19023

Guest
Sv: buss b10m

den har inte skurit, men kolvarna har spruckit på alla cylindrar, 1 topp trasig och foderna har lite vändkantning, tror du man bara kan byta kolvar eller rekommenderar du att man byter foder med?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: buss b10m

Byt kolvarna & hona fodren. Honingen är till för att ta bort kolvringarnas vändkanter & mindre repor samt att göra nya oljespår för att förbättra smörjningen. Du behöver en borrmaskin & ett honingsverktyg. Man kör fram o tillbaka i cylindern tills loppet är jämnt & har samma diameter hela vägen.
Honingsverktyg - Biltema
https://www.youtube.com/watch?v=oUwC019Ll1A

Bennie
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: buss b10m

Motorn är i dåligt skick och kräver ofattande rep till stora kostnader.
I det läget kan det vara idé att kolla efter en "ny" motor på skroten. Gå in på bildelsbasen.se och klicka vidare till lastbilar, där kan du se vad som finns på samtliga anslutna skrotar i landet.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: buss b10m

Volvos "Pannkaka" är ett eftertraktat byte! (högt prisade på marknaden för en beg. med högt miltal, guld värd med lågt miltal)

Dock är den fullkomligt outslitlig väl-servad med landsvägsmil!
Tyvärr har många bussar gått som intercity el. city, + manuell G7-låda = högt slitage...

Med lite kontakter lär det troligen bli mer prisförmånligt/resultat med nya kolvar och ev. nya alt. hornade foder...

MS
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: buss b10m

Jobbade med sådana Motorer på 70 talet. Har man inte en Lyft eller specialgrop blir arbetsställningen lite Jobbig men det går. Sedan behöver du nog lite specialverktyg. Vet inte skillnaden på dom olika årsmodellerna men problemt då var att efter 25000 mil skönk fonderna. Mitt tips är byt foder o kolvar se om du hittar någon som är van vid detta.
 
Toppen