• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, under vinter/vår skall jag byta koppling m.m. i min bil, och när tid finns fram till den skall igång igen så tänkte jag gå igenom växellådan när den ändå är bortplockad.

Den är nog rätt ok. Bara det vanliga, trög att växla, speciellt när den är kall, klassiskt malande ljud när bilen står på tomgång och lådan snurrar fritt, Lite oljeläckage framåt kopplingen och sist men inte minst en lätt vibration som har börjat att höras från växelspaken sista året på femmans växel ibland. Vilket borde tyda på slitna/glappa ingreppskugg på femman, så ingreppsringen fladdrar under gång.

Det har ju funnits sönderplockade lådor här förr. Så för att inte bara upprepa tidigare inlägg så tar jag lite i taget under vintern i stället, och inriktar mig lite mera på hur det ser ut inne i lådan och vad som kanske kan vara orsaken till att vissa saker i lådorna bråkar eller låter ibland.

Det är ju ingen exakt vetenskap, och jag går bara på lite tidigare erfarenhet, vilket innebär att jag tänker skriva "tror", "troligen", "är nog"..... och lite andra diffusa ursäkter ibland, för att hålla ryggen fri :D.

Men det kan nog ändå vara till hjälp för de som är intresserade och kanske funderar på om man törs ge sig in i lådan eller inte. Jag vet i alla fall en del saker som är bra att veta och kunna hålla reda på i förväg om man börjar skruva.
Lådorna är dessutom inte helt lika inuti med "klicklägen" för växlarna m.m. En del är lite enklare i utförandet och jag vet inte om det beror på årsmodell, olika tillverkare av delar eller billigare utförande ibland. Jag tror att min har det enklare utförandet på klicklägen för då är det troligen ;) större risk att växelspaken vibrerar.

capture_05112012_03.jpg


Återkommer snart. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Kul att du ger lite uppmärksamhet åt dessa äldre bilar som många av oss tydligen fortfarande äger och brukar. För min del tycker jag att det blev roligare att hålla på med den än de nya jag haft tidigare :spinny:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Det skulle kanske öppnas en egen rubrik under märkesforum t.ex
"Äldre bilar upp till -95" där kunde alla tips och råd om dessa samlas oberoende av bil- el husbilsmärke. Hela forumet fullt med mycket goda råd och tips om dessa bilar men ibland svårt att hitta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, och tack för de uppmuntrande inläggen.

Som jag skrev i första inlägget så tar jag bara lite i taget. Jag skall försöka dela upp det i olika "moment", men kommer säkert tillbaka till olika delar även senare. Om inte annat när jag har beslutat vad som behövs nytt och när jag har handlat de delarna.

Att plocka bort lådan tar jag bara lite lätt. Det är ju lite olika på diesel och bensinare. Även dieslar har ju lite olika tillbehör beroende på dieselmotor o.s.v.
Men i båda fallen så får man sätta en liten garagedomkraft under motorns bakkant, nära lådan, helst under någon träbit som man fixar till efter oljetrågets form, för både det stora motorfästet i lådans gavel och det mindre i lådans bakkant skall bort.
Det innebär att motorn bara kommer att hänga fast i motorfästet uppe vid kamremmen/generatorremmen/vattenpumpen.
Ta bort hastighetsmät.kabeln, bromskontaktssladden, jordkabeln och klämkopplingen på växelstången. Ta bort startmotorn. Lossa även gummiupphängningen till avgassystemet så det kan följa med när motorn tippas ner. Låt ett gummi vid första ljuddämparen sitta kvar som avbelastning.
Kolla även gasvajer, sladdar m.m. så de räcker till om motorn tippas ner. Det är bäst att ev. tömma kylvattnet för slangarna till värmen måste bort när motorn skall neråt.
Vet ej hur det blir på dieslarna, men på bensinmotorn måste man lossa vattenröret som går bakom motorn (två fästskruvar på baksidan och två vid flänsen mot vattenpumpen) för kröken på röret sitter i vägen när man drar bort lådan från motorn annars.

Innan man lossar motorfästen m.m. så är det enklast, även om det inte är helt nödvändigt att.......

först plocka bort tvärstaget, och sedan hela bärarmen. Det är enklast att lossa de fyra skruvarna som håller spindelbulten, i stället för att börja slåss med konan och kanske sabba gummimanschetten. De här två delarna är bara i vägen annars. Ett litet knyck mellan växellådan och inre drivknuten så snäppringen lossar i lådan. Sedan kan man dra ut MacPhersonbenet och drivaxeln och dra dessa bakåt så de inte är i vägen.
Lossa/ta bort motorfästen. Tippa ner lådan/motorn, lossa lådan och dra bort den med ev. en liten garagedomkraft under den som stöd. Tänk på att motorn bara hänger i främre fästet nu så palla upp den i bakkant så den inte ramlar ner mer än nödvändigt.
Klart :p:.
DSCF0297-400.jpg


Det brukar vara läge att köpa nya gummimuffar till tvärstaget när det ändå är borta (byt även på andra sidan naturligtvis). Ca. 25:- st. hos Axel A.
4 st. behövs.
DSCF0294-400.jpg


Lådan har fått sig en första tvätt.
DSCF0155-400.jpg


Den berömda oljestickan som många har hört talas om men ändå inte sett :D.
DSCF0157-400.jpg


Lådan väger rätt mycket. En trädgårdskärra passade bra.
DSCF0166-400.jpg


Lamellen fortfarande ok. men nästan nernött till slitsarnas botten. Dags att byta till en kompl. ny kopplingssats.
DSCF0288-400.jpg


Lådan upplagd på op.bordet i källaren.
DSCF0171-400.jpg


Återkommer. JANKRO.

Ps. Höger drivaxel (den långa) kan sitta kvar på bilen komplett, för den sitter fast i stödlagret när lådan dras bort.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, nu blir det lite om innehållet under första kåpan där dreven till femmans växel finns.

Kåpan borta. här ligger dreven, synkningen och gaffeln till femmans växel.
På de här äldsta lådorna så måste ju två motorfästen, vattenslangar m.m. bort för att kunna sänka lådan så man kommer åt det här om lådan sitter kvar i bilen. På nästa gen. bilar mellan -94 och -2002 så tar det bara fem minuter att ta bort plåtkåpan som döljer de här dreven till femmans växel.
DSCF0178-400.jpg


När man lägger i backväxeln så flyttas låsringen uppåt vid femmans drev utan att ha någon funktion. Sammankopplingen till backväxeln sker på helt annat ställe i lådan.
Men bommarna och ingreppskuggen till femman ligger blottade vid de blåa strecken.
När femman läggs i så..........
DSCF0180-400.jpg


trycks ringen neråt och låser samman bommarna och ingreppskuggen. Femmans växel är då låst till utgående axel.
På den här enklare konstruktionen av ring som jag nämde tidigare, så ser man vid det blåa strecket att det är gaffeln som har kontakt med kanten i spåret och håller ner ringen.
Detta gör troligen att när ingreppskuggen och ringen är nötta så fladdrar den runt lite hela tiden, och den rörelsen fortplantar sig till gaffeln och vidare upp till en vibrerande växelspak som blir väldigt irriterande.
På en kanske lite bättre variant så används de tre fjäderbelastade kulorna som håller fast ringen vid friläge också till att hålla ringen fast när växeln ligger i (det syns en liten halvmåne av kulan vid grönt sträck). Då finns det stoppskruvar till gaffelns axel så ringen ligger på plats med hjälp av kulorna men gaffeln ligger då i stället nästan mitt i spåret och kan inte fortplanta vib. upp till växelspaken.
Jag skall se om man kanske får en sådan ring med kullåsning när man beställer en ny, annars slipar jag nog egna spår. Man bör då också borra hål i lådan så man får dit stoppskruvar till axlarna, så gaffeln får lite avstånd till spårets kant. Återkommer om det :).
DSCF0186-400.jpg


Drev och synkning borta. Drevet som sitter kvar sitter på ingående axel.
DSCF0188-400.jpg


Kugghjul med ingreppskugg rentvättade, och de ser väldigt bra ut faktiskt.
DSCF0208-400.jpg


Det finns bara en liten nötning och en svag kant som inte är nött, vid rödmärkning. Jag skall nog prova med att slipa bort den lilla kanten och bedömma om det duger tillsammans med en ny ingreppsring.
DSCF0209-400.jpg


Ringen är däremot rätt sliten i kanterna, både vid bommarna och i toppen som greppar i ingreppskuggen.
Vid den gula pilen skall det vara en avfasning, om kulan skall hålla ringen på plats när femman ligger i. Lite längre upp i mitten vid pilen syns urfräsningen där kulan håller ringen på plats i friläge.
DSCF0215-400.jpg


Lite mer förstoring. rätt sliten vid pilarna, men skulle troligen ändå funkat i många tusen mil till. Men småvibrationerna i växelspaken skulle troligen bara ha ökat vartefter milen rullat på.
DSCF0216-400.jpg


Här har jag slipat bort den lilla kanten med en Dremmel och diamantstift.......
DSCF0300-400.jpg


Det bortslipade inne vid kanten markerat med rött. Får bedömma senare om det får duga eller om man skall köpa nya drev, men det känns nästan som en onödig utgift :oops:.
DSCF0303-400.jpg


Bilden tagen från Axel A. hemsida. det ser ut som att fasen för låsning av femman med kulan finns på ringen vid gula pilen. Så då bör man montera stoppskruvar till axlarnas ändlägen.
0217-400.jpg


Återkommer :). JANKRO.
 
Senast ändrad:

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

hejsan,har en liten fråga? är det ngn skillnad mellan de så kallade europa chassien? alltså vxl lådan ?
ha de gött ,lasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

hejsan,har en liten fråga? är det ngn skillnad mellan de så kallade europa chassien? alltså vxl lådan ?
ha de gött ,lasse
----------------------------------------------------------------------------
Hej, jag är tyvärr inte helt säker på hur mycket som kan skilja som mest, eftersom jag bara vet det som jag har sett eller ev. läst om, och kunnat lita på.
Men så länge det står Fiat, Peugeot, Citroën, eller i England Talbot på namnskylten så är det i stort lika vad jag vet.
Det finns ju likadana lådor som saknar femte växeln men de är nog rätt ointressanta och gamla.

Det som kan skilja och inte har med bilmärket att göra men man ändå bör tänka på är...

Stödlagret för växellådsaxeln i mitten på svänghjulet i motorn är på en del bilar ett kullager, och på en del ett glidlager. Jag vet inte om kullager sitter i dieslarna och glidlager i bensinarna eller om det har med årsmodell att göra tyvärr. Det har i och f. inte med funktionen i lådan att göra.
Men jag vet tyvärr inte om det i båda fallen är samma mått på växellådsaxelns tapp så den passar båda varianter, eller om det skiljer.

Det jag vet skiljer och som gör att man inte skall köpa en okänd växellåda som ligger och skräpar är.....

Det finns olika utväxlingar i lådorna, och då inte bara på femmans växel, utan även på de andra växlarna.
Det som påverkar utväxlingarna är 14" ellet 16" hjul, bensin eller diesel i olika komb. Även om det kan gå att få dit lådan och att det funkar, så blir det säkert inget roligt om man får för hög utväxling på en bil med klen motor o. s. v.

Funktionen med växellägen inne i lådorna skiljer lite som jag har skrivit om redan, och en del lådor har bara ett lock på ena sidan, och andra ett lock på varje sida om krondrevet där man stoppar in drivaxlarna. Men det har ju ingen större betydelse för funktionen om utbudet på lådor är begränsat.

Så i stort sett så är de lika eller olika och passar oberoende av vad det än står på namnskylten på bilen, men man bör ändå veta vad man har och vad man köper om det skall bli helt ok.

Hoppas att det lite luddiga svaret hjälpte något :p:. JANKRO.

Ps. Jag kom på en sak till som man kan ha koll på vid ev. byte. Hastighetsmätarkabeln sitter olika och ser olika ut i sitt fäste i lådan. Så det kan man också ha koll på för att slippa onödigt strul vid montering.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Som tillägg så finns det också motor-växellåda utan stödlager och har då olika längd på drivaxlarna. I övrigt samma låda.
Så är det på min holk!:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej, vi tar lite mer innan Julen skänker vila över mekbordet med växellådan.


Femmans växel helt borta.
Dags att lätta på huset runt själva lådan.
Röd pil är växelaxeln som är ansluten till växelspaken vid gummiskivan. (Hardyskivan)
DSCF0218-400.jpg


Huset borta.
Röd pil pekar på armen som inne i lådan sticker ut från växelaxeln och in i gafflarna som lägger i växellägena.
DSCF0219-400.jpg


Vid pilen och, rött eller grönt eller gult sträck på de tre växelgafflarna befinner sig armen när man trycker i en växel.
Rött= 1 eller 2 - Grönt= 3 eller 4 - Gult= 5 eller back.
Gafflarna flyttar i sin tur röd, grön eller gul axel uppåt eller neråt så att gafflarna som sitter på dem, och runt i spåret i ingreppsringarna, skall flytta ingreppsringarna uppåt eller neråt till vald växel.
Vid det blå strecket/haken, ligger fjäderbelastade kulor vid friläge. Axlarna flyttas uppåt eller neråt till nästa hak för de fjäderbelastade kulorna att hoppa in i när man lägger i en växel.
DSCF0232-400.jpg


Ingående och utgående axel uppdragen.
Röd pil - där hamnar stödlagret som sitter i centrum av svänghjulet.
Grön pil - splinsen som lammellen sitter på.
Gul pil - ytan där packboxen sitter som tätar så att oljan från lådan inte kommer ut till koppling och svepet. Tyvärr så måste man ända hit in om lådan läcker olja mot motorn, för packboxen sitter monterad inifrån lådan, vilket verkar helt idiotiskt :confused:.
Blå pil - pinjongdrevet som går mot krondrevet som skymtar nere i det runda hålet.
DSCF0234-400.jpg


Slutväxeln bortplockad och själva krondrevet löst nederst i bild.
DSCF0236-400.jpg


Helt tömd låda, lite städad och upputsad till Julafton.
DSCF0249-400.jpg


Drevet och lagret som slitit ont och drivit fram bilen i snart 17.000 mil ser fortfarand ok. ut. Rullagret kollat och uppmätt. Radialglappet ligger fortfarande på fem hundradelar som rek. i SKF tabeller på nya rullager av den storleken. Verkar knappt värt att byta heller.... får fundera på det med.
Lite fånigt kanske :oops:, men om man räknar på det, så har drevet och lagret snurrat ca. 450.000.000 varv under de 17.000 milen, utan förslitning.
DSCF0255-400.jpg


GOD JUL
ljus9.gif

------ önskar ------
----- JANKRO -----
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Mycket fin beskrivning på växellådans innanmäte.
En undran, vissa lådor får ett vinande ljud efter x antal mil och jag antar att detta ljud kommer från piniongväxeln. Har du mätt upp kuggspel och hur kan man ev justera detta?

En God Jul och Gott Nytt År
tillönskar Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen Bror.
Ja vinande från slutväxeln i bakaxlar och växellådor har alltid varit irriterande, kanske mer för sinnet än för funktionen :p:. På många konstruktioner så är ju dreven skurna koniska i ca. 45° i förhållande till axlar/lagring, och dessutom ofta inte på samma axelnivå, så dreven är dessutom hypoidskurna.
Då kan man ju shimsa in kuggspelet och ev. få tyst på eländet.

På den här konstruktionen så sitter axlarna parallellt och i samma nivå, så kuggarna är skurna i 90° i förhållande till sina axlar. Lite normalt lutande bara för att kuggarna skall vara tysta.
Därmed är det bara C-C avståndet mellan axlarna som avgör kuggspelet/glappet, och det är ju de frästa fasta lagerlägena i själva huset/lådan som avgör, och inget som går att ändra på.

Om drevljudet har kommit med tiden så borde, eller måste det bero på slitna lager eller ev.slitna kuggar som ändrat kuggspelet. Om man hittar lite större spånor på oljepluggarnas magneter så är nog risken att det kommer bl. a. från dreven.
Ev. glapp i rullagret till pinjongdrevet i inläggen ovan, eller glapp i de två koniska rullagren som håller krondrevet på plats kan ändra kuggspelet.
Det kan kanske också bero på att lagersätena? i huset till krondrevet har gett med sig så hela krondrevet ställer sig lite snett. (Det vet jag förekommer.)
Det lagerspelet är ju shimsat under locket till krondrevslagret enbart på vänster sida "tror jag". På en del lådor så finns det bara ett lock vid lagret på vänstersidan och då svårt att kolla på högersidan. På många lådor så finns det ett lock på båda sidor, och då ev. enklare att kolla utan total slakt.
Men slutväxelns hus går ju faktiskt att dela på utan att ta bort lådan och slakta hela.
Då får man bort krondrevet utan att något annat ramlar sönder i lådan, och det sitter ingen packning där utan bara packningsklister för nollpassning mellan ytor (gul eller blå packningsgelé).
Om krondrevet skulle flytta sig lite åt ena eller andra hållet med nya shims och/eller lager, skulle alltså inte ändra på original kuggspel. Det enda strulet är väl om kuggen inte är jämnt slitna på hela bredden från början, så en liten originalyta kommer i ingrepp.
I värsta fall så kan ju själva hålen i huset för yttre lagerringarna vara uppglappade, och då blir det ju väldigt svårt att få fast lagren och ordning på problemet.
(Men jag har ju inte plockat så mycket med just de här lådorna, så jag vet tyvärr inte vad som är mest vanligt att glappa upp sig i dem.)

Parallella axlar med givet C-C mått i Fiatlådan.
DSCF0317-400.jpg


Som förklaring till de som tycker det verkar ha blivit underligt svammel (sorry :oops:) så ser koniska hypoidskurna drev ut så här, och förekommer nästan alltid i gamla bakaxlar på bilar.
250px-Sprocket35b.jpg

M.v.h. JANKRO.

Ps. Oljudet skulle ju kunna komma från dreven i femmans växel också, men då borde det tystna helt på fyrans växel för då är ju femman nästan obelastad. Men å andra sidan sett så ligger fyrans och femmans drev på var sin sida om gaveln där den axelns lager sitter.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Tack Jankro. Detta var den bästa beskrivning på växelåpda jag nägonsin sett!!
Beträffande hypoidväxel i bakaxeln så framgår det av din bild tydligt varför man använder dem i bakaxlar. Det blir bättre frigång under bakaxeln! Föresten hade Saab 95/96 med 2T o V4 hypoidväxel.
// Göte J
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag tvivlar på att dreven är hypoidskurna. Förmodligen är de evolventskurna (om man nu skall vara petig).
:)
Då slipper man gnidningsfriktion. Mig veterligen har alla? något sin är moderna växellådor evolventkuggar.

Här kan man se hur det fungerar:
Kugghjulsväxel – Wikipedia

Eller mer komplicerat:
http://www.vanlid.se/Kataloger/Kugghjul_teori.pdf

Bara som ett inlägg i debatten
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Min bror som haft åkeri hela sitt vuxna liv, backade alltid minst ett halvt hjulvarv på måndagsmornarna för att få olja på hela krohjulet, innan han drog iväiväg .
Min sommarbil startar jag på pallbockar och körigenom alla växlar före första vårturen
Det här berättar jag bara för riktiga nördar:wink:
bosse b
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Wizard. Hypoidväxel blir det väl när pinjongen ligge4r lägre än kronhjulet som på Jankros bild? Just för att få bättre frigång.
Växel (maskinteknik) – Wikipedia
Sen som kuiosa minns jag att Peugot 404 (60-talet)hade en ren snäckväxel i bakaxeln.
// Göte J
 
Toppen