• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Nu är du på rätt spår. Köper du kedjor av den modell som på bilden så går det ju hur bra som helst förutsatt att dom inte tar i hjulhus & skärm när du svänger.

Bennie
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

AutoSock: "Användbar på aluminiumfälgar - även då snökedjor av metall inte är tillåtna" "AutoSock skadar inte aluminiumfälgar."

Snökedjor vs. AutoSock

Citat från autosock.com:
AutoSock can be used where snowchains are required in Germany, Czech Republic, Slovenia and since last winter also in France. For using the product on french roads when the snowchain sign comes up, you will need a sticker for your AutoSock packaging giving some additional information in order to comply with the french national standard. Please contact your AutoSock dealer to receive this sticker or simply download it as a pdf file, print it and attach it to your pack of AutoSock.

Hur är det med Spanien och Österrike, har dom krav på snökedjor?
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Hur ska snökedjor skada fälgen? Dom monteras väl rund däcket?
8871495434270.jpg

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=92998&stc=1&d=1418289159

Nu är det ingen snöslunga... på en bil ser det lite annorlunda ut, och här är det ganska tydligt att kedjan ligger lite väl nära fälgen och kan ge skador som inte tillverkaren vill ta ansvar för, därför säger man att man inte får montera alls. all användning sker då på egen risk.
(bilden är hämtad från goggle "alloy fiat ducato snowchain")
 

Bilagor

  • Ducato250.jpg
    Ducato250.jpg
    557,8 KB · Visningar: 8

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Thule har snökedjor där man monterar på skydd på kedjan vid lämpliga punkter så att kedjan inte skaver mot alu-fälgen. Köpte ett par för en månad sedan på Amazon.it, där hittar ni bäst pris på Thules snökedjor (de tillverkas i Italien).

/Claes
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

För egen del kör jag inte med snökedjor utan använde de endast för att ta mig fram.:)

(För några år sedan var vi på "adventsfest" hos vänner på "frykens camping" och nästa morgon blev det snökedjor på för att ta sig uppför backen vid campinginfarten. Framme vid stora vägen åkte kedjorna av. Dumt, för efter endast några kilometer blev de stopp i nästa uppförsbacke. Som tur var fans det en alternativ "kedjefri" väg.)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Vad är problemet?
Om kedjan tar i fälgen någonstans är kedjan för stor! Köp mindre! Köp det som passar däckstorleken!
Biltemas kostar bara 200 kr för 2 st! Dessutom: Bäst i Test enligt Teknikens Värld!
Kedjorna på bilden sättes på, på mindre än 2 minuter per hjul om man har tränat minst en gång. Jag har använd dem en gång i snö på sex år! Då välanvända pengar! Skadar absolut inte fälgen! Den röda spännkedjan ligger 20 mmm från fälgen.
Inget jag skulle vilja vara utan vintertid eller i Alperna, Pyreneerna eller vilka jäkla berg som helst!
200kr.!!! Billig försäkring!
Julian

DSC05788.JPG

DSC05789.JPG
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Goafta det är inte alla som har skottkärrehjul på bilen så för en del blir
det trångt i hjulhusen med alufälgar på min knus är det stor skillnad mot
plåt
Tommy
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Vad är problemet?
Om kedjan tar i fälgen någonstans är kedjan för stor! Köp mindre! Köp det som passar däckstorleken!
Biltemas kostar bara 200 kr för 2 st! Dessutom: Bäst i Test enligt Teknikens Värld!
Kedjorna på bilden sättes på, på mindre än 2 minuter per hjul om man har tränat minst en gång. Jag har använd dem en gång i snö på sex år! Då välanvända pengar! Skadar absolut inte fälgen! Den röda spännkedjan ligger 20 mmm från fälgen.
Inget jag skulle vilja vara utan vintertid eller i Alperna, Pyreneerna eller vilka jäkla berg som helst!
200kr.!!! Billig försäkring!
Julian

Visa bilaga 93062


Visa bilaga 93063

Jag kollade på biltema och tyckte att dom inte hade kedjor till min bil som har 15" hjul ... Har du artikel nr ?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Jag kollade på biltema och tyckte att dom inte hade kedjor till min bil som har 15" hjul ... Har du artikel nr ?
Dom på bilderna sitter på mina sommarfälgar, 215/70R15, Biltema-nr. 37-127 De sitter något bättre på mina vinterhjul (plåt fälg, samma däckmått men ändå något bredare och högre).
Skulle tro att de även passar till 16" hjul som ofta har ett något lägre däck (65)
Nr. 37-126 är egentligen till 15" däck. Kan bli lite väl krappt kanske?
Det är så länge sedan så jag minns dåligt men jag har ett svagt minne av att jag provade 37-126 först men tyckte att de var för små och bytte till 37-127
Köp båda! prova och lämna tillbaka det som passar sämst! Enkelt!:)
Julian
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Eftersom jag kört en del med snökedjor på lastbil vet jag att det händer att tvärlänkar kan gå av och "vispa" runt utsida eller insida fälgen. Kan vara så att man menar att en aluminiumfälg skadas lättare ?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Om någon länk, vilken som helst, på snökedjan skulle gå av, tappar kedjan sitt grepp runt däcket och blir fullständigt obrukbar. Man lär märka det omgående!
Meningen med snökedjor, för min del, är att ta sig fram, inte att köra fort.
Jag har svårt att förstå att länkarna i snökedjan kan brista vid varsam körning i snö.
Nu handlade tråden om snökedjor på aluminiumfälgar (på PB2) och jag ser inte skillnaden mellan stål- eller lättmetallsfälgar, vad välpassande snökedjor beträffar.
VH Julian
 
Toppen