• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Autoroute 2013 försvinner.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Den 31/12 2014 slutar Microsoft att sälja Autoroute.
För de av oss som brukar använda Autoroute för grovplanering kan det vara ide att köpa denna sista utgåva innan den försvinner.
336:- fick jag betala för den nerladdningsbara versionen.

Även om man gör det mesta av navigering via appar och navigatorer så är Autoroute ändå ett billigt och bra komplement om man inte vill släpa med sig papperskartor över stora delar av Europa på sina resor.
Dessutom finns det enorma mängder med platsdata publicerat på nätet i Autoroute format.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Autoroute 2013 försvinner.

Hej

Jag har Autoroute 2010 som vi använder både hemma och för navigering via Laptop i husbilen.

Jag upptäckte i augusti att 2013 blir den sista versionen av Autoroute. Så jag köpte också den nedladdningsbara versionen för lite drygt 300:-
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Autoroute 2013 försvinner.

Kring 2006 började jag, på längre resor, köra en piratkopia av MapPoint i en 12" PC i min personbil. TomTom fick vara med på de kortare sträckorna. I husbilen fick MP en given plats och TomTom åkte ut helt. Sedan 2010 åker jag endast med AutoRoute (licensierat:)), bytte vartannat år upp till ny version och har nu kört AutoRoute2013 i två år på en fast monterad 15" PC där jag under resans gång samtidigt kan få ut så mycket mera än bara navigationen, bl.a. skriver vi mycket (försök att göra det under gång på en klösbräda!). För mina behov finns inget bättre! Visst kan man fortsätta några år till med 2013 men jag ser ändå fram mot något som är uppdaterat (vägarna förändras faktiskt).
Så den här diskussionen vill jag gärna hålla igång. Vilka är alternativen till ersättaren för AutoRoute om några år???
Lägger till ett klipp från spårningen av vår senaste Greklandsresa. Vilken annan navigator klarar det i ca. 15" ???
Julian
GreklandHöst2014.JPG
Observera! Detta är endast en liten del av den totala spårningen. "Tracet" finns hela vägen fram och tillbaka till hemmet i Sverige.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Autoroute 2013 försvinner.

Det är beklagligt att Autoroute försvinner. Det är den enda navigator jag använder och har gjort så i några år nu. Jag lär väl få använda programmet ytterligare några år och hoppas på att vägnätet inte förändras alltför mycket. Det händer ju redan att man hamnar på någon nybyggd vägsnutt och då är ute och kör i grönsakerna enligt AR. Det slutar dock alltid med att vi så småningom kommer tillbaka till fortsättningen på den gamla vägen vi åkte.

Det är ju jobbigt att behöva byta program med all inlärning och inmatning av data som det innebär så därför kommer jag att skjuta på det så länge som möjligt.
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Autoroute 2013 försvinner.

Om man vill spara hur man har kört så använd någon av Garmins GPS:er. Jag har använt det och under ca 12 års tid sparat ca 1000 kördagar. Använd någon av gratisprogrammen Mapsourse eller Basecamp för att spara spåren till din dator.
Lennart
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Autoroute 2013 försvinner.

Om man vill spara hur man har kört så använd någon av Garmins GPS:er. Jag har använt det och under ca 12 års tid sparat ca 1000 kördagar. Använd någon av gratisprogrammen Mapsourse eller Basecamp för att spara spåren till din dator.
Lennart
Tack Lennart, jag har gjort så tidigare också fast inte med Garmin! Jag klarar inte de små 5"-skärmar! Tack för omtanken men jar är inte mogen än att överge mina laptops 15 och 17"
Datakraften i en laptop kan ännu inte jämföras med något annat! Text och bildbehandling, Blu-ray DVD, TV-tittande (kan ansluta till en 22"skärm), websurfning, kommunikation och kraftfull navigation. Allt i en liten laptop och jag kan göra allt det där även under gång. Jag har internetuppkoppling till 90% av tiden på våra resor och växlar snabbt mellan GoogleEarth/Maps och Autoroute, websurfning eller något annat.
Tills vidare stannar jag vid Autoroute även om jag vet att det tar slut nån gång.
VH, Julian
 
F

F.d. 50188

Guest
Sv: Autoroute 2013 försvinner.

Ett bra alternativ till Autoroute för planering är Route 66, som även fungerar som navigator. Appen finns att ladda ner för både Ios och Android.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Autoroute 2013 försvinner.

En mulighet er også Mapfactor Navigator Free. Ikke like bra som AR, men grei for planarbeid på pc, og brukbar navigator på Android. Husk bare å laste ned alle kart du trenger.
 
Toppen