• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rundstrålande TV antenn

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Är det någon som kan svara på om det går att använda en sådan husbilsantenn även i fritidshuset? Det är ett rent h-e att få en bra bild. Stå uppe på taket och hålla på att ställa in antennen i rätt riktning.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Rundstrålande TV antenn

Det går bra, du måste bara ha ström till den. Du kan även gå in här och kolla var du har din antenn Hitta rätt tv-mast - Teracom . Har du en kompass så är det bara att ställa in antennen. Du kanske får flytta lite om det är hus eller träd i vägen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rundstrålande TV antenn

Men har du svårt att få in bilden med en riktantenn så kanske inte en rundstrålande är rätta lösningen, den är ju mest till för att man skall kunna stanna ett fordon åt vilket håll som helst och inte behöva vrida på antennen. Men när man har en antenn fast monterad så är nog riktantenn effektivare i de flesta fall.
Funkar det dåligt så brukar alt. vara, annan placering, större antenn, högre maströr eller ett träd och/eller förstärkare.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rundstrålande TV antenn

Är det någon som kan svara på om det går att använda en sådan husbilsantenn även i fritidshuset? Det är ett rent h-e att få en bra bild. Stå uppe på taket och hålla på att ställa in antennen i rätt riktning.

Det du säger kunde jag inte sagt bättre själv. Precis så här hade jag det med antennen på husbilen. Jag fick rådet att köpa en Televes Diginova Boss Televés Digi Nova Boss 790 > Campingantenner | Kjell.comvilket jag också gjorde. Det är en riktantenn men jag har aldrig behövt att rikta den utan haft den fast monterad på taket. Otrolig mottagning, den tar in allt från markbundna nätet inkl. Boxer's alla kanaler. Tyvärr gick den åt skogen när jag ställde in HB'n så det blir till att skaffa en ny om jag inte kan få tag på en att ta reservdelar ifrån.

Bennie
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Prova Televe OMNINOVA samma som diginova fast rundstrålande.
Bytte på husbilen förra veckan och är helnöjd.
Inköpt i Malmö hos Satelitproffsen, dom har även internetförsäljning.
Verkar va billigast i Sverige, 2490:-

Hejs
Claes 105
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Använder en rundstrålande antenn med inbyggd förstärkare som fungerar på de flesta platser.
Sedan en tid använder 4G-nätet frekvenser som ligger i överkant på Tv;s UHF-band. Detta gör att förstärkare och TV storknar av de starka signaler som kommer in via antennen.
Det finns numera antenner och förstärkare med s.k. LTE-filter som filtrerar bort det mesta av de störande 4G signalerna. Ett löst filter kan användas efter en antenn utan inbyggd förstärkare. 4G signalerna är ofta mycket starkare än de man vill ha till tv:n. En kraftig förstärkare förvärrar allt om man har otur.
(Har haft tv-mottagning som yrke i många decennier),men trots detta kan det vara svårt att få bra mottagning. Varierar signalen p.g.a. att träd vajar i blåst kan TV-bilden frysa och hacka trots att man har stark signal...
Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Är det någon som kan svara på om det går att använda en sådan husbilsantenn även i fritidshuset? Det är ett rent h-e att få en bra bild. Stå uppe på taket och hålla på att ställa in antennen i rätt riktning.
Hej!
Vid jämförelse mellan riktade antenner och rundstrålande så skall du tänka dig förstärkningen i "dB" som en yta innom vilken antennen kan uppfånga signalen från en sändare.

En riktantenns yta är som en lång "korv" åt ett håll, medan en rundstrålande antenns yta är cirkulär och lika lång åt alla håll, men följaktligen mycket kortare, med samma förstärkning.
//Conny
(The one and only)
 
Toppen