• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats i Hallstahammar

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats i Hallstahammar

"– Normalt får man inte övernatta på vanliga parkeringsplatser. Men på de här får man stå i 24 timmar och sova över, säger Kjell Jacobsson, teknisk chef."

Undrar hur man tänker här?

Kan man överhuvudtaget hindra nån att somna i en bil?

Ska man riskera att bli lagförd om man nu " sover" i en för övrigt rätt parkerad bil?

Hur ska lastbilschaufförer klara detta, som har körtider att följa?

Man har ju dessutom laglig skyldighet att som bilförare vila om man är trött?

Kan man, rent juridiskt ÖVERHUVUDTAGET förbjuda någon att sova i ett fordon?

Ja, frågorna är många......

Kan nämna att Falkenbergs kommun har infört samma förbud. Man kan ju undra om detta förbud överhuvudtaget kan gälla.
Kanske dags att försöka " åka fast" o driva ärendet för att få ett prejudikat på detta.
Ska tänka på det nästa gång jag kommer till landets mest husbilsovänliga kommun, Falkenberg.

Tydligt är att " drevet går" mot oss HB åkare.
Tråkig utveckling.

Hejs
Claes 105
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats i Hallstahammar

Naturligtvis får man sova i en parkerad bil. Nu förefaller det som om vissa aktörer försöker "slå i folk" att de kan förbjuda detta. Jag tror att de som driver denna fråga är väl medvetna om att de inte kan förbjuda övernattning i husbilar, eller i andra bilar för den delen, men att de känner sig nöjda med att de kan skrämma bort några, eller flertalet, med dessa påbud, ibland muntligt som i det här fallet, eller med skyltar etc. Metoden kan ju fungera, då exempelvis många här på forum tycker ju att man inte ska provocera, utan vill att man ska följa alla anvisningar som kan tänkas dyka upp.

Nuvarande trenden är ju att istället att förbjuda parkering av PB 2 helt, max 6 timmar eller mellan kl 22 och 06. Detta kan ju upplåtaren av marken naturligtvis göra. Syftet är sammantaget att får bort husbilarna eller kanske helst få in dem inom reservaten...förlåt campingar.

Johan K.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats i Hallstahammar

Det är ändå skönt att få ett klart besked än att allt skall vara luddigt.
Skyltar man mot PB 2 så kan ju LB husbilarna parkera där!

Frågan är om beslutfattarna besitter några kunskaper?
 
Toppen