• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus modeller

F

F.d. 25203

Guest
Håller på tittar på Knaus bilar. Vad är skillnaden på Travel Liner och Sun Liner?
Är någon av dom lyxigare och dyrare modell?
 

Bilagor

  • sunliner.jpg
    sunliner.jpg
    18,9 KB · Visningar: 13
  • travelliner.jpg
    travelliner.jpg
    20,2 KB · Visningar: 19
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Knaus modeller

Många har läst men inga svar, tyder på att ingen vet.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Knaus modeller

På dom helintegrerade vet jag inte men när jag tittade på 595 alkover så finns det både knaus 595 som jag har och knaus 595 traveler, den senare har mer "plastornament" utvändigt och vad jag kunde se även en helt annan ram i bakänden, kanske det är en sådan grej som skiljer också?

//Rydh
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Knaus modeller

Om det gäller modeller sent 90 och tidigt 20 tal så vill jag minnas att skillnader var:
Sun Liner var lite enklare utrustad och med luftvärme.
Travel Liner med Alde och bättre utrustad.
 

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
Sv: Knaus modeller

Jag tror Sun Liner är en uppdaterad version av Travel Liner. Men därmed inte sagt att Sun Liner är bättre. Det stämmer nog som Håkan säger om värmen. Kontakta importören Bergholm eller en kunnig säljare hos Dags i Norrköping. De vet mer. Dags har dessutom en Travel Liner till försäljning. Du kan ju låtsas vara intresserad av den och ställa frågor.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Knaus modeller

Hej..
Vi är nu inne på vår andra Travel Liner och är särskilt nöjda med höjden i bodelen, på dina bilder ser Sun Liner lägre ut, kan även vara skildnad i inredning.. Kan du mäta takhöjden invändigt och jämföra är det en fördel. Det finna även 640 med 15" chassit vilket inte är så lycket med tanke på stabilitet och lastförmåga... 640 med 16" chassit väger man lätt upp till 3850kg vilket nästan är ett måste om husbilen används för europaresor då t.ex cyklar och mkt packning snabbt går över 3500..
Lycka till
Libom
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Knaus modeller

Tack för bra svar. Jag mistänkte Sun Linern var en enklare och billigare variant. Jag har just köpt en gammal Travel Liner 525. Och går nu i väntans tider på att få hem den.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Knaus modeller

Om det gäller modeller sent 90 och tidigt 20 tal så vill jag minnas att skillnader var:
Sun Liner var lite enklare utrustad och med luftvärme.
Travel Liner med Alde och bättre utrustad.

Det stämer inte eftersom vi hade en sunline 2005 års modell och den var rejält påkostad med bl.a Alde, värmeväxlare o.s.v.
Fråga grabbarna på Husbilslandet, de vet skillnaden.
Bengt
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Knaus modeller

Jo men 2005 hade ju Travel Liner upphört och det fanns bara Sun Liner vill jag minnas.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Knaus modeller

Jeg kjøpte en 4 mnd gammel Sun Travel 708G i 2003. Traveller var en mer påkostet husbil serie.
Knaus hadde den gang 3 serier, Sport travel som var en rimelig husbil. Sun travel som var en vesentlig mer påkostet utgave, og toppmodellen Traveler som var mer avrundet i kanter og mer glassfiber og innebygget markise i designet som toppmodell.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Knaus modeller

Har haft en Sunliner 708G årsmodell 2001 med Aldevärme och värmeväxlare
Den första med 128hk och elektronisk insprutning där jag monterade en effektbox.
Hade bilen i 10 år och tycker totalt sett att bilen var dåligt konstruerad.
Alla dessa plastdetaljer som var skruvade genom plastchassiet och bidrog till läckage.
Hade också läckage i taket mellan övergången från bildelen till bodelen. En limmad sträng tvärs över taket som torkade med åren. Se upp med den.
Det ruttnade också under trappsteget vid ingången till bodelen.
 
Toppen