• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt både bak och fram i husbilen.

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Innan vi åkte ut med husbilen i vintras lät vi sy upp ett vinterisolerande draperi fram runt fönstren, samma typ av skydd även för Heikiluckan och ett draperi för bodelsdörren.

Vi har fått en bil som är mycket mera ombonad och med jämnare värme. När vi drar ifrån draperiet runt framstolarna känner vi direkt hur det kyler från glasen. Fram går draperiet ner till golvet liksom vid dörren.

Vi åkte till Varberg en eftermiddag för måttagning. Vid 16-tiden dagen därpå var allt klart.
Vi rekommenderar Norbergs i Varberg, telefon 0340-31570 eller 0704-532710

DSC_0005.JPG
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Så snyggt och även klä in ratt o växelspak.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Hej!
hUR MYCKET FICK NI BETALA? SER MYCKET BRA UT ETT VERKLIGEN FINT JOBB
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Priset varierar från bil till bil beroende på storlek och hur man kan fästa draperiet.

Vi gav ca 10 000 kronor, det kan låta mycket, men vi tycker att det är värt varenda krona.

Då ingick ju draperiet för dörren och Heikiluckan också. Även där märker vi ju att kalraset har försvunnit.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Hej
Tar inte Finnen runt 3000:- ? Tycker mig ha sett den siffran här någon gång?
/Vidhem
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Jag kan intyga att ett sådant draperi gör bra nytta för varmen i hytten eter 5år såhar jag den efareheten, bilen är standard utrustad med drapperi jag tycker det är bättre än ett utvändigt draperi, när man blir van vid det det kan upplevas som lite bökigt i början, där kan bli lite imma ibland men det går bort på några minuter genom att använda vebastern på rutan.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Inte så roligt att vika ihop ett regnvått yttre vintertäcke på morgonen då man ska iväg. Så jag förstår bra iden med inre draperi. Fördelen med yttre är väl mindre kondens och fukt i bilen. Då rutan blir på insidan isoleringen. Plus och minus med allt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Inte så roligt att vika ihop ett regnvått yttre vintertäcke på morgonen då man ska iväg. Så jag förstår bra iden med inre draperi. Fördelen med yttre är väl mindre kondens och fukt i bilen. Då rutan blir på insidan isoleringen. Plus och minus med allt.

Några år i slutet av förra decenniet så hade jag en bil (Kabe) där det inte fanns utrymme för att bygga en isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset. Då körde jag med både fabrikatets inre draperi och det finska vintertäcket i kombination, vilket gjorde vintercamping någorlunda uthärdlig.
Inget problem att skaka snön av vintertäcket, men lite pyssligt att vika ihop så oftast körde jag in det i lastrummet som en stor boll.

aake
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Jag har märkt att om man står ute i blåsten så kan man tjäna flera grader inne i bilen om man ställer klimatanläggningen på cirkulation istället för friskluft.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Välisolerad alkovbil med isolerad mellanvägg undviker dessa problem. Varmt och skönt och ingen imma eller kallras:D Rätt bil från början gör susen:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Välisolerad alkovbil med isolerad mellanvägg undviker dessa problem. Varmt och skönt och ingen imma eller kallras:D Rätt bil från början gör susen:)

Nja, imman beror på... Om du inte värmer upp hytten lär du inte få öppna till bodelen om du inte ska få imma. Öppnar du till bodelen så gör temperaturskillnaden att det blir imma direkt på alla rutor i förardelen. Men med en dieselvärmare för förardelen, eller kupévärmare om man står på el så...

Prova får du se... Jag vet jag har testat ett antal gånger nu...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Nja, imman beror på... Om du inte värmer upp hytten lär du inte få öppna till bodelen om du inte ska få imma. Öppnar du till bodelen så gör temperaturskillnaden att det blir imma direkt på alla rutor i förardelen. Men med en dieselvärmare för förardelen, eller kupévärmare om man står på el så...

Prova får du se... Jag vet jag har testat ett antal gånger nu...

Jag håller alltid stängt mellan bo och bildel. Ingen imma fram. Stängt håller jag för det blir en 220 lång fin soffa fram i sittgruppen ( 240 bil). Mysigt och god plats för sex sittande totalt ihop med vinkeldelen och andra soffan En av födelarna med alkovbil. Bra soffgrupp är viktigt:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Jag håller alltid stängt mellan bo och bildel. Ingen imma fram. Stängt håller jag för det blir en 220 lång fin soffa fram i sittgruppen ( 240 bil). Mysigt och god plats för sex sittande totalt ihop med vinkeldelen och andra soffan En av födelarna med alkovbil. Bra soffgrupp är viktigt:)

Jag har samma planlösning som du, men jag har öppet när vi kör. Om du så här års har 20 grader i bodelen och sen öppnar till hytten så blir det imma fort om inte hytten är uppvärmd...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Jag har samma planlösning som du, men jag har öppet när vi kör. Om du så här års har 20 grader i bodelen och sen öppnar till hytten så blir det imma fort om inte hytten är uppvärmd...

Det är naturligt då den varma luften kyls ned när den kommer fram och inte längre kan hålla sin fuktighet. Vi är bra två och utan djur så vi öppnar i princip aldrig mellanväggen utan har den stängd och låst. Bilens AC funkar extremt bra med den lilla hyttvolymen och det är också mycket tystare än de integrerade bilar vi tidigare haft. Är jättenöjd med denna lösning. Det verkar också vara bra effekt på värmeväxlaren för den värmer upp bodelen mycket bra. Andra hållet har jag inte provat ännu men gör nog en test senare i vinter. Bilen verkar mycket värmeeffektiv för jag har en tusenwatt fläkt gående för att hålla frostfritt och den går inte så mycket trots att det ligger staxt under plus tio grader i bilen med någon minusgrad på utsidan.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varmt både bak och fram i husbilen.

Den lilla imma som bildas på rutorna vintertid när jag går fram för att slå på dieselmotorvärmaren försvinner långt innan bilmotorn är uppvärmd till arbetstemperatur. Inget problem!

aake
 
Toppen