• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har försökt att lyfta bort stolen på passagerarsidan för att komma åt bodelsbatteriet, på min Fiat 2014. Skruvade bort de sex skruvarna och provade att lyfta bort stolen men den satt som berget. Löste det hela genom att ta ström till mitt larm från EBL. Men framöver behöver jag ju byta batteri och då måste jag kunna lyfta stolen. Jag är säker på att någon i klubben kan ge mig ett råg hur det går till.


IMG_2205.JPG
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

Kalle,

lossa på torxskruvarna. Du får vrida och justera stolen ett antal gånger. Därefter kan du skjuta fram den losstagna stolen. Det finns ett gult kopplingsstycke som ska delas. Detta är till för bältessträckanen. Denna funktion innehåller en liten krutladdning som utlöses vid kollision. Det är denna laddning som sträcker bältet. Lycka till

//

Bengt
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

Kalle,

det går att dela kopplingsstycket, du ser det när du lyfter lite på stolen. Det sitter troligen i den ena gavelväggen.

//
Bengt
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

På min plåtis sitter det fyra insexbultar på varje sida. Har för mig att de som sitter längst bak på vänster sida var lite svårare att komma åt. Man får vrida solen och skjuta den lite fram eller bak för att bultarna ska bli åtkomliga. Bulten näst längst bak på vänster sida är lite annorlunda och den lossas med tex. en ringnyckel. Något gult kopplingsstycke såg jag inte när jag lossade stolen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

Har också en plåtis. Som du ser på bilden i början på tråden är det 3 skruvar på den ena sida plus någon sorts svets i mitten, en tapp/bult som sticker ner i underredet. På andra sidan sitter en stopp/låsbult, den sticker upp och har en skalle, den har jag inte försökt lossa. Kan det vara den du lossade med en ringnyckel.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

Jag gjorde som i inlägg 5 och lossade den som sitter till vänster framåt och tagit bort dom andra då var det bara att vrida undan bottenplattan och sedan kom jag åt batterierna, bara vrida tillbaka och fästa dom andra bultarna när jag monterat klart på batteriet.

/Pelle
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

Jag hade också fyra skruvar på varje sida, den fjärde satt där du har en svets. Min gissning är att du där har en gängad tapp med mutter på undersidan, lossa plastskölden på sidan så kommer du åt den.

Se stolsunderredet närmast i bild:
 

Bilagor

  • iPhone 4S 010.JPG
    iPhone 4S 010.JPG
    3,4 MB · Visningar: 54

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur når jag bodelsbatteriet på Fiat

Hu har jag varit ute i det fina vädret och kollat hur det se ut. Det är som någon skrev en mutter ditskruvad från undersidan av stolsunderredet där den svetsade tappen sitter. Man kommer åt att lossa den, muttern, om man först demonterar plastkåpan på sidan av stolsunderredet och sedan lossar ytterligare en plastkåpa som sitter under den stora yttre kåpan.
Tack för alla goda råd, nu är jag klar över hur man kommer åt batteriet.
 
Toppen