• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Standby tält -Svenska tält

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av ett standbytält (typ svenska tält) till husbilen?

Mvh

Göran
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Sv: Standby tält -Svenska tält

Hej Göran!

Tack för ditt svar. Vad jag förstår måste avståndet mellan utegolvet och slussens överdel vara rätt exakt. Har du fäst slussen i markisen?

Hälsn

Göran
 

Mats5572

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5572
Medlemskap
2024
Sv: Standby tält -Svenska tält

Så här har vi det.
Tältet fäst i markisen.
 

Bilagor

  • 2014-06-09 21.09.28.jpg
    2014-06-09 21.09.28.jpg
    3,2 MB · Visningar: 118

jeanettejanne

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tranås
HBK-Nr
8081
Medlemskap
2023
Sv: Standby tält -Svenska tält

Hej.
Vi har ett standbytält från svenska tält som vi beställde med ändring av slussen så den blev inte så bred, då blir det lättare att koppla till och ifrån när man vill ut och åka.
Vi har haft tältet i ett och halvt år och det har fungerat bra vi kopplar det till markisen. Det tar runt 10-15 min att koppla av och att koppla ihop.
Det som är noggrant är att man måste ställa bilen exakt lika varje gång.
Janne
 

Owe/Rosi

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
11452
Medlemskap
2024
Sv: Standby tält -Svenska tält

Hej ! Jag har ett standby tält från Svenska Tält som jag tidigare haft till min husvagn. Det fungerar bra jag lät limma en kederlist på husbilen under markisen och sedan köpte jag ett nytt paraply som dom kallar det på Svenska Tält dvs. Plast kappan som man kopplar ihop bilen med tältet med. På den nya delen bad jag Svenska tält sy fast två fästlister ett med 8 cm mellanrum och ett med 10 cm beror på hur nära tältet jag kommer när jag parkerar, det fungerar jättebra. Ring Svenska Tält så vet dom precis vad du skall ha.
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Sv: Standby tält -Svenska tält

Hej!

Tack för ditt svar. Hur bred är din sluss och vilket tält har du? Vidare undrar jag vilket underlag du har för bilen, detta bl a mot att man anger att avståndet mellan marken och infästningen måste ligga mella 238-241cm. Väldigt liten tolerans tycker jag.

God Jul

Mvh

Göran
 
Senast ändrad:

Owe/Rosi

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
11452
Medlemskap
2024
Sv: Standby tält -Svenska tält

Hej ! Slussen är 280 cm bred. Jag har ett Svenska Tält 2000. Står på ett underlag av grus och har ett trägolv. Du kan reglera tältet med ca 10 cm upptill och så kan du reglera med golvets höjd. Tänk på att dörren till bilen inte krockar med tältet. Avståndet mellan tältgolv och kederlist skall vara ca 244 men det går att justera något.
 

Owe/Rosi

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
11452
Medlemskap
2024
Sv: Standby tält -Svenska tält

Hej Göran !
Du kan slå mig en signal på tel 070-6928232 efter helgen.
Vi hörs !
Owe
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Sv: Standby tält -Svenska tält

Hej igen!
Nu är det dags att börja bygga golv till stanbytältet och fixa underlag för husbilen. Hur har du gjort? Står bilen på en grusbädd eller har du lagt plattor på gruset där bilen står?

Hälsningar Göran
 
Toppen